Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Haziran '17

 
Kategori
TV Programları
 

The OA - Detaylı tanıtım

The OA - Detaylı tanıtım
 

 Yine bir bilim kurgu dizisi ile karşınızdayım ama bu sefer biraz değişik bir bilim kurgu dizisi anlatacağım. Diziyi nasıl anlatsam bilemiyorum sanırım seveni olduğu kadar sevmeyeni de olan bir dizi. Kimine göre içinde bulundurduğu bazı sahneleri saçma bulunduğu için ergen dizisi -evet o meşhur dans sahnesi bana da saçma gelmişti- kimine göre de gayet sürükleyici ve bağlayıcı bir dizi. Fakat diziyi ilk bölümde bırakmayıp izlemeye devam eden herkesin -ben de dahil- katıldığı tek bir nokta var o da dizinin finali. Yazının en başında finaliyle ilgili yorum yapıp izlemek isteyenlerin hevesini kaçırmak istemiyorum bu yüzden önce dizinin tanıtımını yapıp spoiler kısmında bahsedeceğim finalinden.

 Dizi 8 bölümlük mini dizi olarak başladı, 2.sezon onayını aldı fakat 2.sezonun yayın tarihi henüz belli değil. Dizinin senaryosu Brit Marling ve Zal Batmanglij tarafından üstlenilmiş. Yönetmenliğini de yine Zal Batmanglij yapmış, dizinin başrolü ise Brit Marling. Dizinin yapımcıları Plan B Entertainment ve True Detective, The Knick dizilerinin üreticisi Anonymous Content.

Dizinin Türkçe Altyazılı Fragmanı:

https://www.youtube.com/watch?v=bhV2YLv3T5o

Konusu:

 Ortadan kaybolduktan 7 yıl sonra Praire Johnson (Brit Marling) bir gün yüksek bir köprüden atladıktan sonra şans eseri kurtulmuş bir vaziyette hastane de ortaya çıkar ve adının OA olduğunu söyler. Kaybolmadan önce gözleri görmeyen Priaire, görme yeteneğini kazanmıştır. Kayıp olduğu sürede başına gelenleri FBI ve ailesine anlatmamakta direnir.

 Karakter analizine girmek istemiyorum çünkü dizi 8 bölüm boyunca tüm karakterleri Priaire ile bağlantılı bir şekilde anlatıyor. Aynı şekilde oyunculardan da her ismi yazmak istemiyorum çünkü dizi kadrosu da kalabalık ve oyuncular dizinin kadrosuna bölümler ilerledikçe katılıyor. Aslında oyuncuları asıl ve konuk oyuncular şeklinde sıralayabilirim.

 Ben aslında direk dizinin konusunu daha detaylı anlatmak istiyorum. Dizinin tüm bölümleri 16 Aralık 2016'da yayınlandı, ben biraz daha geç izledim ama yine Aralık sonu Ocak başları gibi izlemiştim. Hatta izledikten hemen sonra 2.sezon olacak mı diye araştırmaya başladım fakat o zaman daha 2.sezon onayı almadığı için hakkında haber bulamamıştım. 

Asıl Oyuncular:

Brit Marling Priaire Johnson / The OA

Emory Cohen - Homer Roberts

Scott Wilson - Abel Johnson, Priaire'i evlat edinen baba

Alice Krige - Nancy Johnson, Priaire'i evlat edinen anne

Phyllis Smith - Elizabeth "Betty" Broderick Allen

Patrick Gibson - Steve Winchell

Brendan Meyer - Jesse

Brandon Perea - Alfonso "French" Sosa

Ian Alexander - Buck Vu 

Jason Isaacs - Dr. Hunter Aloysius "Hap" Percy

 

Konuk Oyuncular:

Hiam Abbas - Khatun

Zoe Todorovsky - Nina Azarov, Priaire'nin küçüklüğü

Marcus Choi - Mr. Vu

Robert Eli - Principal Gilchrist

Nikolai Nkolaeff - Roman Azarov, Nina'nın babası

Will Brill - Scott Brown

Zachary Gemino - Carlos Sosa, Alfonso'nın abisi

Sharon Van Etten - Rachel

Riz Ahmed - Elias Rahim, FBI Psikoloğu

Paz Vega - Renata

Robert Morgan - Sheriff Stan Markham

Michael Cumptsy - Dr. Leon Citro

 

 Yukarıda karakterlerin isimlerini koyu harfle belirttim çünkü diziyi izlerken oyuncunun adını değil karakterin adını duyup ezberliyoruz, kim kimdi diye düşünürken bulması daha kolay olur diye düşündüm.

 Dizinin konusunu, nasıl ilerlediğini ve yorumlarımı spoiler vererek anlatacağım bu yüzden diziyi izlemeyen yada ben her şeyi izleyerek öğrenmek istiyorum diyen okumasın. Ben dizi hakkında spoiler okuyunca bütün hevesim kaçıyor. Dizi bu arada bugüne kadar izlediğim en ilginç diziler arasındaydı, böyle bir yapım ancak filmlere konu olabilir diyorum. Filmden pek de bir farkı yok zaten, konusu ile izleyen var mıdır bilemem ama Flatliners'a benziyor. Ben de izlemedim bu filmi, bugün tesadüf eseri Facebook'da 2017 versiyonunun fragmanını gördüm. THE OA konusuna ne kadar benziyor diye düşünürken yorumlarda asıl versiyonunun Julia Roberts'ın rol aldığı 1990 yapımının olduğunu öğrendim.. Bu filmi de izlemeyi planlıyorum, hatta bu konuda ne kadar dizi ve film varsa hepsini izleyebilirim.

 Dizinin Homecoming (Eve Dönüş) adlı ilk bölümünde, 7 yıl önce ortadan kaybolduktan sonra Priarie Johnson ebeveynleri Abel ve Nancy'nin yanına döner. Priarie kaybolduğunda gözleri görmüyordu ama şimdi görebiliyor ve adının The OA olduğunda ısrar ediyor. Ne görme yetisini nasıl kazandığını ne de geçtiğimiz yedi yıl boyunca nerede olduğunu anlatmıyor ama başkalarıyla birlikte rehin tutulduğuna dair üstü kapalı imalarda bulunuyor. OA Steve'e kendisiyle birlikte 4 güçlü kişi ile buluşup hikayesini dinlerse başkalarına zorbalık yaptığı için ailesi tarafından askeri eğitim kampına (boot camp) gönderilmekten kurtaracağını söyler. Daha sonra OA terk edilmiş bir evde Steve, "French, Buck, Jesse, Betty ile buluşup hikayesini en başından anlatmaya başlar. Onlara Rusya'da Nina Azarov adı ile güçlü bir oligarşinin kızı olarak doğduğunu söyler. Nina rüyalarında sürekli boğulduğunun kabusunu görür. Bir gün, mafya bütün güçlü oligarşilerin çocuklarının bulunduğu bir otobüsünü nehire atar. Nina ölür ve Khatun adında bir kadın hayata dönme şartı vererek ölüme yakın deneyim yaşar. Khatun ona kendisini bekleyen korkunç şeylerden onu korumak için görme yetisini alacağını söyledikten sonra kör olarak tekrar hayata döner. Bu olaydan sonra Nina'nın babası Nina'yı korumak için Amerika'da körler için olan yatılı bir okula gönderir. Fakat, babası ölünce Nina yasal olmayan evlatlık verme servisi yöneten teyzesinin yanına yaşamaya gönderilir. Burada Nancy ve Abel evlatlık bir bebek alacakken, Nancy Nina'ı görür ve onu evlat edinirler ve ona Priarie adını verirler. Sonraki yıllarda, Priarie kabuslar ve önseziler görür, bu yüzden ailesi ona psikiyatr ilaçları verir. Rüyalarından birinde, Priarie babasının onu Özgürlük Anıtı'nın orada beklediğini görür ve 21. yaş gününde babasıyla görüşmek için evden kaçar ama babası gelmez.

 İşte asıl hikayenin başladığı yer. Bu ilk iki bölümü sabırla atlatırsanız, dizi buradan sonra ilginçleşmeye başlıyor. 

 Babası gelmeyince, Priarie babasını bir metro istasyonunda keman çalarak beklemeye karar veriyor çünkü babasının uzaktan da olsa kemanın sesini tanıyıp onu bulacağını düşünüyor. Bu sırada metroda Hap adında kendisi gibi ölüme yakın deneyim yaşayan insanlar üzerinde çalışan bir bilim adamıyla tanışıyor. Priarie Hap'a kendi üzerinde çalışması için izin veriyor ve onun özel uçağı ile Hap'ın onu bodrumunda kandırdığı diğer deneklerle birlikte cam fanusta hapsettiği eve gidiyor.

 Bu sahne çok üzücüydü çünkü Priarie eve girer girmez başına gelecekleri anlayınca bir telefon etmek istiyor, Hap izin veriyor ama aradığı yerde telefonu kimse açmıyor. Jim Croce - Operator şarkısı da çalınca ben çok kötü olmuştum.

 Priarie Homer, Scott ve Rachel'i tanımaya başlıyor. Homer Priarie'den 1 yıl önce kaçırılmış bir sporcuydu. Hap daha sonra Priarie'nin ev işlerinde yardımcı olması, görme yetisi olmamasından kaçamayacağını düşündüğü için kafesinden çıkmasına izin vermeye başlıyor. Priarie ev işlerinde yardımcı olurken, Hap'ın gıda alerjisi olduğunu keşfediyor. Hap bir gün gıda alerjisinden ölmek üzereyken Priarie'nin kaçmak için fırsatı varken Hap Priarie'yi kafeslerin şifresi olmadan diğerlerinin açlıktan öleceğini söylediği için onu kurtarması için ikna ediyor. Hap düzenli olarak kafeslerin içine hava yoluyla gaz sıkıyor fakat gazdan bayıldıkları için kimse ne olduğunu çözemiyor. Hap Priarie'e Epinefrin (adrenalin) verdiği sırada, Priarie Hap'ın daha önce kaçırdığı "August" adında diğer kızın ölü bedenini görüyor. Priarie daha sonra Hap'ı bodrumun merdivenlerinden aşağı itiyor ve evden kaçıyor. Kaçarken bir uçuruma kadar geliyor fakat Hap onun kafasına vurarak bilincini yitirmesine neden oluyor. Priarie ölüme yakın deneyiminde Khatun ile karşılaşıyor. Khatun ona burada kalarak babasıyla birlikte olma tercihini sunuyor fakat Priarie diğerlerine yardım etmek için geri dönüyor. Kuş kanatlarına sahip olduğunu gösteren Khatun Priarie'ye insanlara bilinmeyen bir seyahat etme yolu gösterecek kuşu yutmasını istiyor. Khatun ona beşinin büyük bir kötülükten kaçınması için birlikte çalışmasını ve Priarie'nin orijinal olduğunu söylüyor. Hap Priarie'yi kafesine geri götürüyor, burada Priarie diğerlerine görebildiğinin, herkesin birer melek olduğunu ve kaçmak için Hap'ın deneyini bulmak olduğunu söylüyor.

 Bu son kısım, kuş yutma olayı size aşırı saçma gelebilir. İtiraf ediyorum izlerken ben de saçmalamışlar diye düşündüm ama konu bir şekilde izlettiriyor. Bir kere Hap'ın deneyleri başlı başına izleme sebebi.

 Priarie ve Rachel Hap'ın skopolamin benzeri (hafıza kaybı olaylarına sebep olan, alkol zehirlenmesi etkisi ile aynı, cezai saldırıya karşı direnme kabileyitini etkiler) gazı yutmaya karar verir, böylece Hap deneyi ayık bir şekilde deneyimleyecek. Hap'ın onları suda boğduğunu ve onların ölüme yakın deneyimleri sırasındaki sesleri kaydettiği ortaya çıkıyor. Priarie kendi adını kullanmayı bırakıp OA adını kullanmaya başlar ve Homer ile ölüme yakın deneyiminde aldıkları iki hareketi uygularlar. Hap Homer'ı Kübada Reneta adında ölüme yakın deneyim yaşayan bir kadını kaçırmak için baştan çıkarmaya zorlar. Homer'ın Reneta ile birlikte olması ve Hap'ın kafesinde kilitlenmesi grubu ve OA'yi incitir. Scott'ın deney sırası geldiğinde Hap'a diğer bir ölüme yakın deneyimden hayatta kalması için çok hasta olduğunu onu rahat bırakması için yalvarır ve OA'nin görme yetisini tekrar kazanması, melekler hakkındaki fikirlerini ve nasıl kurtulacaklarını ortaya çıkarır. Hap yinede Scott ile deneyi yapar ve Scott ölür. Hap Scott bedenini kafese geri götürür ve OA'ye hepsinin onun suçu olduğunu söyler. OA ve Homer Scott'ın ortasında birbirlerine bakarak bütün hareketleri saatlerce yapar. Beklenmedik bir şekilde, Scott hayata geri döner ve onlara haklı olduğunu söyler: eğer 5 kişi hareketleri yaparsa diğer bir boyuta kapı açıldığını söyler. Hareketlerden 5'nin üçüncüsü verildiği söyler.

 Evet, diğer bir bu ne saçmalık dediğim sahneydi. OA ile Homer'ın dans hareketlerini acaba çok aramışlarmı diye düşündüm. Fakat o hareketleri yapabilmek için ne kadar emek verdiklerini düşünmek ve bir gerekçe için yapılan o hareketler daha farklı bakmamı sağladı diziye. Neticede dizi travma, kayıp ve iyileşme hakkında. TV eleştirmeni Alan Sepinwall'a göre OA , yorumsal dansın gücü ile ilgili. Bu açıdan baktığınızda daha bir sanatsal geliyor hareketler.

 Günümüze döndüğümüzde OA'nin bu 5 kişiyi bir araya getirmesinin sebebi onlara hareketleri öğretip diğer bir boyuta kapı açıldığında diğerlerini kurtaracak olmasını söylüyor. 3 yıl içinde, Reneta 4.hareketi öğreniyor. Oa ve Homer vücutlarına hareketleri kazıyor böylece hareketleri unutmayacakları için. Hap da bu arada onları yakında yakından izliyor ve hareketleri öğreniyor. Hap bir morgda eski rehberi Leon'ı ziyaret ediyor, Leon da benzer deney yapıyor. Leon Hap'a ölümden sonra hayatı kanıtlamaya çok yakın olduğunu söylüyor fakat Hap ona birden fazla boyutun var olduğuna inandığını söylüyor ve deneklerinin boyutlar arasında seyahati mümkün kılabileceğini söylüyor. Ayrıca, ölüme yakın deneyimlerin gerçekleştiği yeri bildiğini ve oraya gidip kendi gözleriyle görme niyetinin olduğunu söylüyor. Leon Hap kavga etmeye başlıyor ve Leon Hap'a silah doğrultuyor. Kavga sırasında Hap Leon'u öldürüp, hastaneyi terk ediyor ve görevlileri polisi arayarak Leon'ın deneklerini kurtarmalarını söylüyor. Daha sonra, Hap OA'ye onunla birlikte ayrılmasını ve ilk iki iyileştirme hareketini kullanarak para kazanmalarını söylüyor ve deneyleri kendilerinin yapmasını söylüyor. OA onun teklifini geri çeviriyor. Hap ona onun ölüme yakın deneyimlerinin onu Satürn'ün halkalarına götürdüğünü söylüyor. 

 Bu sahne 6.bölümde gerçekleşiyordu, hatta bu arada bir Şerif Hap'ı ziyarete geliyordu ve denekleri görüp Hap'a silah doğrultuyordu. Tam bu sırada bir an Şerif'in denekleri kurtaracağını düşünmüştüm. Ama sonra öyle olsaydı, OA neden diğerlerini hareketleri öğretip diğer boyuta açılan kapı sayesinde diğerlerini kurtarabileceğini söylesin dedim. Her bölümde bir şekilde kurtulabilmelerini bekledim. Her bölümde o ölüp tekrar hayata döndükleri deneylerde nefesim kesildi, ben olsam çoktan kafayı yemiştim dedim. Nasıl katlanıyorlar, nasıl ölümden sonra her seferinde geri dönüyorlar izlerken hep bunları düşündüm.

 OA metalik sese sahip büyük bir alanı sezer fakat ne olduğunu söyleyemez. Nancy kızının başına gelen hiçbir şeyi bilmediği için üzüldüğünde OA ailesi birlikte yemeğe gider. OA vücuduna diğer bir boyuta açılan hareketlerin sembollerini çizdiğini, bütün bunları bildiğini çünkü kendisinin asıl "Melek" olduğunu söyleyince Nancy ona tokat atar. Bu arada Nancy'nin arası diğerleriyle de bozulur. Steve OA'yi kendisini Homer'e geri dönebilmek için onları kullanmakla suçlar ve onu bir kalem ile bıçaklar. OA onu kucaklar ve yatıştırır. Steve ona bütün o yıllar boyunca nasıl hayatta kaldığını sorar, OA yalnız olmadığı için cevabını verir. 

 OA'nin bu cevabı sizce mantıklı mı? Siz olsanız böyle bir duruma katlanabilir miydiniz? Belki de OA bütün bunları bu duruma katlanamadığı için uydurmuş olabilir mi? Bana kalırsa cevap koca bir "Bilmiyorum". 

 Daha sonra Hap Şerifi OA ve Homer'ın ölmek üzere olan karısını iyileştirebileceğine ikna eder. Şerifin karısı iyileştikten sonra, kendisinin ölüme yakın deneyimi kurtulanı olduğunu ve kendilerine 5. hareketi verebileceğini söyler. Bunu yaparken, Hap onu ve kocasını öldürür. Hap OA'yi yolun ortasında terk eder ve ona kendisinin diğerleri ile birlikte farklı bir boyuta geçeceğini söyler.

 Buradan sonrasını zaten ilk bölümde izlemiştik. Hastaneye nasıl geldiğinin ve adının neden OA olduğunda ısrar ettiğini bu son bölümde öğrenmiş olduk.

 Günümüzde, OA ailesine hikayesinin sadeleştirilmiş halini anlatır. Nancy Abel'e OA'nin onları kendisinin terk ettiğini söyler. French OA'nin evine gizlice girer ve OA'nin hikayesine bağlı kitapalr bulur (Homer'ın Troya savaşını anlatan İlyada destanı). French Elias ile karşılaşır ve OA'nin hikayesinin yalan olduğunu söyler fakat Elias ona önemli olan şeyin French'in onun yanında olması olduğunu söyler. French ifşasını diğerleri ile de paylaşır. Daha sonra, bir nişancı oku kafeteryasına yaklaşır. OA, daha önce gördüğü önsezinin ne anlama geldiğini anlar, okula doğru koşar, bir kişi nişancıyı kontrol altına alana kadar 5 kişi nişancının önünde hareketleri yapar. Başıboş bir kurşun OA'nin omzuna saplanır. Ambulansa götürülürken diğerlerine plalarının işe yaradığını söyler.

 Ekran kararır ve OA "Görünmez olacak, demişlerdi. İnsanı sürükleyip götüren bir akıntıya atlamak gibi." der. Dalga sesleri gelir. Beyaz bir ışığın ortasında OA kameraya bakar, biraz şaşkın ama değil gibi de bakar. Aslında bunu beklediğini gösterir ama yine de belki de söyleyecek bir şey bulamadığından şaşkın görünür. Sonra "Homer?" der ekran kararır ve dizi biter.

 İşte o meşhur kimsenin anlamlandıramadığı ve bunun bir final olmaması gerektiğinde hem fikir olan final sahnesi. Ekşisözlük'te bazı yazarlar dizinin bir sonraki sezona çıkıp çıkamayacağı belli olmadığı için finali böyle çektiklerini söylemiş. Yani dizinin finali havada kalmış olsa da kendilerince bir final yaptıklarını ama ikinci sezon olursa buradan devam edebiliriz diye düşündüklerini söylemiş. Ben genel olarak finali anlamadığım için muallakta kaldığı için biraz negatif düşünmüştüm. Fakat final sahnesini yazmadan önce tekrar izleyince yine de finale rağmen iyiydi. Bir de biz neden hep final sahnelerini kesin olsun istiyoruz? Ya mutlu son olsun yada mutsuz son olsun ama kesin bir yargıya varabileceğimiz bir son olsun istiyoruz. Bence bu hali ile de güzeldi. Hani bazı kitaplar vardır, sonunu okuyucunun hayal gücüne bırakır bence OA dizisi de sonunu izleyiciye bıraktı. Tabi bu söylediğim şu an geçerli değil, çünkü 2.sezon onayı aldı. Ben ilk izlediğimde dizi daha 2.sezon onayı almamıştı hatta 2.sezon olabileceğine dair haber dahi yoktu. Şimdi asıl önemli olan 2.sezonun nasıl devam edeceği. Umarım 2.sezonda da ilk sezondaki heyecanı devam ettirir bize 2.sezon hayal kırıklığı yaşatmazlar. 

 Benim dizi hakkında yazacaklarım bu kadardı, zaten bütün 8 bölümü anlatmış oldum. Sırf sizler için üşenmedim altta vereceğim Wikiwand sayfasından çevirdim. Umarım diziyi izlemeyenler için izleme sebebi olacak bir yazı olmuştur, izleyenler için ise hafıza tazeleyici bir yazı olmuştur. Ben diziyi sadece OA üzerinden anlattım, diğer karakterle olan bağlantısına çok girmedim. Siz izledikçe karakterlerin hikayesine de dahil olacaksınız. 

 
Toplam blog
: 31
: 1276
Kayıt tarihi
: 29.04.15
 
 

Işık Üniversitesi, Uluslararası İlişkiler mezunuyum. Erken mezun olmuş biri olarak mesleğime henü..