Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Kasım '13

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Türk şiirinin altın kanatlarında Cemal Safi

Türk şiirinin altın kanatlarında Cemal Safi
 

Cemal Safi ...( Samsun - 1938....)


Gözlerim  uykuyla barıştı sanma !

Sen gittin gideli dargın sayılır.

Ben de bir zamanlar sevildim amma,

Senin ki düpedüz vurgun sayılır!...

****

Yalan mı söyledin göz göre göre?

Ne zaman dolacak verdiğin süre?

Gönülden gördüğüm takvime göre,

Aldığım her nefes bir gün sayılır...

Bu güzel dizelerin ve  ölmez sözlerin sahibi  Cemal Safi'dir...Bu sözler  Türk sanat müziği dalında birçok  ses sanatçılarımız  tarafındanda bestelenmiştir. Örneğin  Orhan Gencebay, Muazzez Ersoy ve Selahattin İçli gibi...Bu  güzel  ve manidar sözlerle    yazıma  giriş yaptım.

Şiir deyince Cemal Safi’yi hatırlamamak olur mu? Cemal Safi Türk şiirinin köşe taşlarındandır. Ben şahsen bu değerli insanı birkaç şiir günlerinde görmek ve onunla konuşmak bana nasip oldu. İlk olarak 01 Mart 1997 yılında Balıkesir’de Müzikli bir şairler şöleni vardı. Bu Şöleni şair ve TV Programcısı Zehra Pınarses tarafından yapılıyordu. O Yıllarda Bir grup arkadaşıyla Balıkesir’de “Hisler Bulvarı” adını taşıyan bir sanat ve kültür dergisini de eşi bestekâr Kaya Pınarses ile birlikte çıkarıyorlardı. İşte bu şiir etkinliğinde Balıkesir’de dolu dolu bir şiir gecesini yaşadık. O gün yanımızda Halil Soyuer, Dr. Tahir Kutsi Makal, Tahir Tahiroğlu, Cemal Safi, Engin Çır ve adını anımsamadığım birçok şair ve sanatçılar vardı. Şiirlerimizi okuduktan sonra bir imza saati uygulandı.  Birbirlerimize kitaplarımızı imzalayıp verdik. Sevgili Cemal Safi’ye ben de bir şiir kitabı verdim ve o’da bana “VURGUN” ( şiirler / 4. baskı ) adını taşıyan ünlü kitabını bana imzalı olarak armağan ettiler. “Dost şair Abdülkadir Güler’e sevgilerimle”   diye imzalamışlardı.  Ben de kitabımı kendilerine armağan ederken aynen irticalen şunları yazmıştım:

Safi şiir Cemal Safi

Kâfi şiir Cemal Safi

Sözün özü en iyisi

Dahi şair Cemal Safi… 

Şu anda adlarını yazdıklarımın bazı şairlerimiz yok aramızda, sırası gelmişken onları da rahmetle anıyorum. Sevgili Cemal Safi daha sonra Isparta, Eskişehir, Kütahya, Afyon, Kırşehir, Denizli, Elazığ, Aydın, Nazilli ve Bordu gibi il ve ilçelerde yapılan şair etkinliklerinde görmek ve şiirlerini dinlemek bana kısmet oldu. Güzel şiirlerinin yanı sıra çokta güzel şiir okuyor onun ayrı bir şiir okuması ve özgü bir şiir sunumu ve yorumu vardır. 

Ünlü şair Cemal Safi için Prof. Dr. Selahattin İçli şöyle diyor: “ Celal Safi’ye bir başka açıdan daha bakıyorum. Sanatta esas olan, değerleri taşımak amma kuralları aşabilmektir. Ayrıca sanatta doğrular da yetersizdir. Asıl amaç güzeli yaratmak olmalıdır. İşte, Cemal Safi’yi bu noktalara erişmiş bir sanatkâr olarak candan kutluyor ve ilhamının engin olmasını diliyorum. Cemal Safi’nin birçok şiirlerini severek beseleyen Orhan Gencebay ise şunları “VURGUR” nun giriş bölümünde: Cemal safi deyince durmak lazım…  Cemal Safi soyadı gibi SAF bir şiir adamı ve insanı büyüleyen bir söz büyücüsü. Sevgili Cemal Safi’yi Çocukluğundan beri tanırım. Kardeşi Macit Safi en yakın arkadaşımdı… O bizim Cemal Ağabeyimizdi… Bundan 7–8 sene önce tüm şiirleri elime geçince tarif dilmez bir şekilde etkilendim. O zamandan beri her şiirini yüzlerce defa okudum ve şu anda da aynı hazla okuyorum. Sevgili Cemal Safi edebiyatımızdaki gelmiş geçmiş tüm değerler arasında en ön safta yerini almış yaşayan bir efsanedir. Geçte olsa en nihayet bu kitabı yazmaya karar verdi. Ve bana de önsözde yer verdi. Teşekkür ederim. “( 1 )

Değerli araştırmacı şair ve yazar, aynı zamanda Lale şairi olarak edebiyatımızda yer alan Abdullah Satoğlu “ Edebiyat Dünyamızdan Hoş Sedalar” ( III ) adını taşıyan kitabında Cemal Safi’den söz ederken şunları vurguluyor: “Ankara’da Sanat, edebiyat Etkinliklerinin en yoğun olduğu 1990 yaların başında, eski Konya Senatörü ve  Çağrı dergisinin sahibi şair Feyzi Halıcı yönetiminde değişik mekânlarda ve daha sonraları da, uzun yıllar Çankaya’daki “Fasıl Barda”  salonlarında Gönül Sohbetleri adı altında şiir günleri düzenleniyorduk.

Bu etkinliğe katılanlar arasında bugün çoğu aramızdan ayrılan; Coşkun Ertepınar, Ahmet Tufan Şentürk, Halil Soyuer, Hüseyin Yurdabak, Erdoğan Ünver, Mehmet Çınarlı, Gültekin Samanoğlu, Kerim Aydın Erdem, Sabahattin Çankaya, ve Göktürk Mehmet Mehmet Uytun gibi şairler ve hayata olanlardan Ali Naili Erdem, Cemal öktüaı, Gülm Cya’daki Fasıl BaeSafi, Rıza Akdemir, Abdullah Satoğlu, Cevdet Aslangül, Faika Sarp, Nurettin Özdemir, Faruk Oray, Şeref Taşlıova, Güzide Taranoğlu, Yavuz Bildik ve Bekir Salim gibi şahsiyetler de bulunuyordu.( ne yazık ki  Rıza Akdemir, ve Cevdet Aslan gül’de aramızdan ayrıldılar ) .

Son derece samimi ve sıcak bir atmosferde içinde geçen “Gönül Sohbetleri” esnasında özellikle bestelenen şiirleriyle 1989 da Hürriyet Gazetesinin “Altın Kelebek” ve Milliyet Gazetesinin “ Yılın En çok Sevilen On Şarkısı” Ödüllerini kazanan Cemal Safi, istek üzerine iki üç şiir okumak durumunda  kalıyordu. En fazla da:  

 

Var mı beni içinizde tanıyan?

Yaşanmadan çözülmeyen sır benim

Kalmasa da şöhretimi duymayan

Kimliğimi tarif etmek zor benim

***

……………………………………….

Kâmil iken cahil ettim âlimi

Vahşi iken yahşi ettim zalimi

Yavuz iken zebun ettim Selim’i

Her oyunu bozan gizli zor benim

***

Yeryüzünde ben ürettim veremi

Lokman Hekim bulamadı çaremi

Aslı iken kül eyledim Kerem’i

İbrahim’in atıldığı kor benim

……………………………………

Benim için yaratıldı Muhammed

Benim için yağdırıldı o rahmet

Evliyanın sözündeki muhabbet

Enbiyanın yüzündeki nur benim…( 2 )

Sevgili Cemal Safi’ bu şiiri 2. Âşık Paşa Şiir ve Sanat Günlerinde 20 Kasım 2010 tarihinde Kırşehir’de birlikte olduğumuz günlerde bu şiirinin tamamını imzalı olarak eşime armağan etmişti. Yukarıda da belirttiğim gibi Cemal Safi Türkiye çapında ünlü bir sanatçı bir şair olduğu halde alçak gönüllü bir gönül adamıdır. Zaten halkımız tarafından sevilip ağırlanması belki biraz da bu saygılı duruşundadır. Kibirli değildir, “ünlü bir sanatçı veya şairim” havasına asla girmiyor…  Sevgili ünlü şair Cemal Safi’ye Yüce Mevla’dan sağlıklı günler ve uzun ömürler diliyor ve yukarıda adı geçen şairlerimizden bugün aramızda olmayanları da saygıyla ve rahmetle anıyorum. Onların da her biri Türkiye çapında eserleriyle Türk Edebiyatı içinde birer köşe taşları idiler…

1-      Vurgun / Şiirler –Cemal Safi,4. baskı,1996- Ankara

2-      Edebiyatımızdan Hoş Sedâlar ( III ) Abdullah Satoğlu, Akçağ Yayınları Ankara, 2011.s.105-109

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..