Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 

28 Şubat '14

     
    Kategori
    Reklam
     

    Türkiyede son yıllarda yayınlanan reklamlar yüksek oranda bilgi içeriğine sahiptir

    TÜRKİYE’DE SON YILLARDA YAYINLANAN REKLAMLAR, YÜKSEK ORANDA BİLGİ İÇERİĞİNE SAHİPTİR.

    Araştırma kapsamındaki reklamlar, bilgi kriterlerinden en az ikisini bulundurması halinde bilgilendirici, aksi halde bilgilendirici içeriğe sahip olmayan reklam olarak değerlendirilmiştir. Sonuçlar, Türk reklamlarının sanıldığının aksine büyük oranda bilgilendirici olduğunu göstermektedir.

    Araştırma sorularından birincisi son yıllarda Türkiye’de yayınlanan reklamların bilgi düzeyini belirlemek üzere geliştirilmiştir. Her ne kadar Türk reklamlarının imaj ve duygusal yönelimli stratejileri ağırlıklı olarak kullandığı, sonucunda da dikkat çekici olmak adına bilgilendiricilik görevini bir kenara bıraktığı iddia edilse de, hiç de küçümsenemeyecek oranda bu görevi yerine getirdiği görülmektedir. Araştırma sonuçlarına göre, reklamların %83,5’i en az iki bilgi kriteri taşıyabilecek içerikte bilgilendiricilik özelliğine sahip olduğu görülmektedir. Başka bir anlatımla 653 reklamdan 545’inin tüketiciye bilgi verdiği anlaşılmıştır. Geriye kalan %16,5’lik (108 adet) oran ise, bir tane bilgi kriteri içeren ya da hiç bilgi kriteri içermeyen reklamların oranını göstermektedir. Bu sonuçlara dayanarak araştırmanın ilk sorusu açısından günümüzde Türkiye’de yayınlanan reklamların bilgi içeriği oranının oldukça yüksek oranda olduğu söylenebilmektedir. Birinci araştırma sorusunun hipotez cümlesi olarak ifade edilmesi durumunda, “günümüz reklamları yüksek bilgi içeriğine sahip olarak tüketiciyi bilgilendirme amacını yerine getirdiği” seklinde açıklanabilmektedir.

    TÜRKİYE’DEKİ REKLAMLAR BİLGİ İÇERİGİ AÇISINDAN YAYINLANDIKLARI ARACAGÖRE FARKLILIK GÖSTERMEKTEDİR.

    Türkiye gazete ve televizyon araçlarında yayınlanan reklamların, bilgi içeriklerinin farklılık gösterip göstermediği araştırmada temel alınan ikinci sorudur. Günümüze kadar yapılan araştırmaların birçoğu, basılı reklamların televizyon reklamlarına göre daha fazla bilgilendirici olduğu sonucuna ulaşmıştır. Bu araştırma sonuçları da, bundan önceki sonuçları destekler niteliktedir.

    Görüldüğü üzere, gazete reklamlarının bilgilendiricilik düzeyi %93, televizyon reklamlarının bilgilendiricilik oranı ise %76’dır. Başka bir deyişle, 280 tane gazete reklamından sadece 19 tanesi, 373 tane TV reklamından da 89 tanesi bilgi içeriğine sahip değildir. Üstelik reklamların yayınlandıkları araca göre örneklemi oluşturma sayıları dikkate alındığında, TV reklamlarının gazete reklamlarına göre daha fazla olduğu görülmektedir. TV reklamları sayıca fazla olmasına rağmen, bilgi içeriği açısından gazete reklamlarını geçmek bir yana, bu reklamların bilgi içeriği oranına ulaşamadığı gözlemlenmektedir. Bu sonuçlara dayanarak araştırmanın ikinci sorusu açısından günümüzde yayınlanan reklamların yayınlandıkları araca göre farklılık gösterdiği söylenebilmektedir. İkinci araştırma sorusunun hipotez cümlesi olarak ifade edilmesi durumunda, “günümüz gazete reklamlarının içerdikleri bilgi oranı, televizyon reklamlarına göre daha fazladır” seklinde ifade edilebilmektedir.

    Televizyon reklamları gazete reklamlarına göre daha az bilgi içeriğine sahip olmasına rağmen, aracın sahip olduğu özellikler ve öne çıkan kullanım sekli göz önüne alındığında televizyon reklamlarının da bilgi içeriği düzeyinin hiç de küçümsenemeyecek oranda olduğu görülmektedir.

     
    Toplam blog
    : 1
    : 519
    Kayıt tarihi
    : 28.02.14
     
     

    1979 İstanbul Doğumluyum, 10 Seneden beri reklam ve tanıtım sektöründe çalışmaktayım. Blogumda si..

     
     
     
     

     
    Sadece bu yazarın bloglarında ara