Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Temmuz '09

 
Kategori
Havacılık
 

Türkiyeye NTSB modeli

Türkiyeye NTSB modeli
 

Atlas jet Isparta kazası bir çok soru işareti ile hafızalarımızda yerini korurken arkasından bir siyasi parti lideri ve 5 değerli insanımızı kaybettiğimiz kaza (!) sinirleri iyice gerdi.

Atlas jet Isparta kazası bir çok soru işareti ile hafızalarımızda yerini korurken arkasından bir siyasi parti lideri ve 5 değerli insanımızı kaybettiğimiz kaza (!) sinirleri iyice gerdi. Havacılık sektörü ve kurumları bir Ülke için son derece önem arz eden aynı zamanda milyon dolarların döndüğü herkesçe bilinen bir gerçektir.

Dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızlı bir şekilde gelişen havacılık sektörü ve teknolojileri aynı oranda yetişmiş personele ihtiyaç duymaktadır. Bu personel sağlanmadığı taktirde meydana gelebilecek kazalar ve facialar kaçınılmazdır.

Peki biz Türkiye olarak bu gelişen sektöre ve teknolojiye kalifiye eleman sağlıyabiliyor muyuz? Tabiiki hayır!

Her yıl milyonlarca yolcunun seyahat ettiği hava taşıtları yeterli derecede kontrol edilebiliyor mu?

Tabiiki hayır!

Bu araçları kullanan personel yeterli derecede eğitiliyor mu?

Hayır!

Hava meydanlarımizda hayati önem taşıyan eksiklikler var mı?

Tabiiki var!

Hava taşıtlarını kullanan personel teknik eksiklikler ile bağlı bulundukları şirketlere rapor veriyor ve bu eksikliklerin giderilmesini istiyorlar mı?

Tabiiki evet!

Bu eksiklikler gideriliyor mu?

Bir kısmı!

Bu listeyi uzatıp moralinizi daha fazla bozmak istemem ancak gökyüzündeki rekabet ve aynı zamanda havacılıkta uygulanması gereken A.B.C gibi kanla yazılmış temel kurallar uygulanmadığı zaman kaza (!) geliyorum der.

Bunun adı her ne kadar kaza ile anılsa bile, aslında uygulanması gereken bakımlar, kontroller, personel eğitimleri son derece hayati önem taşıyan konuların atlanması durumunda kaza kelimesi yerini ihmal ile değistirir. İnsanların hayatlarını riske sokacak konulardaki "ihmal" kelimesinin yanına birde "ler" eklediginizde ise "ihmaller" olur…! Bu artık cezayi yaptırımların uygulanması gereken bir durumdur!

İnsanları kafalarına tabanca dayayarak öldürürseniz uzun yıllar hapis cezası kaçınılmazdır.. Ancak bu kaza ile teşekkül edince değişir. Hava araçları ile yapılan kazalardan sonra bu kazaların teknik incelemeleri, gelişmiş ülkelerde, kaza sebebleri, en yüksek teknolojilerin ve cihazların kullanılarak yürütüldüğü Sivil havacılıktan bağımsız kurumlar tarafından yapılır. Bu kurum ve personeli bir kazayı 3-5 yıl araştığı olmaktadır. Bu çalışmalar yapılırken kaza yapan hava aracının en küçük bir parcası dahi aranıp bulunduktan sonra tekrar bir araya getirilip enkaz üzerinde mermi, roket delikleri ile kabinde bomba patlama olasılıkları gibi konular araştırılır. Bundan sonra ise hava aracının teknik ekipmanları ve kullanılan malzeme ve materyaller laboratuar ortamında testlere tabi tutularak sonuçlar kayıt altına alınır. Tüm bunların ışiğında nihayi rapor hazırlanır ve bu rapor üzerinde çalışan hava aracını üreten şirket kendi çalışmalarını karşılaştırma ve kıyaslamalar ile hata tespitini yapar. Bu işlemler bittiği zaman tüm dünyada kullanılan aynı Tip ve modelde aracı kullanan şirketlere bakım direktifleri bültenleri yayınlar. Bu direktifler hava aracını çalıştıran şirket tarafindan kesinlikle uygulanmak zorundadır ve bunun kontrollerinide Sivil Havacılık Genel Müdürlügü yapmakla yükümlüdür.

Türkiyede'ki en büyük eksiklik hava araçları kazalarını inceleyen kurum ile hava araçlarını her konuda denetleyen kurumun aynı kurum olmasıdır. Öyleki bu kurum hava araçlarının denetlenmesi ve eksikliklerinin giderilmesi aynı zamanda sektördeki personelin eğitimi ile alakalı her konuda sorumlu iken bu hayati sorumluluklarının yerine getirilmemesi ya da suistimal edilmesi durumunda meydana gelen kazayı yine aynı kurum incelesin ve rapor hazırlasın….!

Sizcede komik degil mi?

Uzun lafın kısası acil bir şekilde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden tamamen bağımsız ve onların üzerinde bir kurum oluşturulup hava araçları kazalarının incelenmesi bu kuruma yaptırılmaz ise hızla gelişen havacılık sektöründeki her gün çoğalan hava araçlarının kazaları da ona oranla artacaktır.

Volkan SÜRMELI

http://www.skysunhaber.com

volkan@skysunhaber.com

 
Toplam blog
: 18
: 2899
Kayıt tarihi
: 08.06.07
 
 

Almanya'da yaşıyor ve çalışıyorum. Türkiye ve Almanya’da pilotaj eğitimi aldım.  1989 yılından be..