Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Nisan '11

 
Kategori
Üniversiteler
 

Üniversiteli Ümit Erden ilşe Çanakkale Şehitleri şiiri üzerine

SORU- “Çanakkale Şehitleri” adlı şiiri her yerde okumanızdan dolayı tebrik ederim. Bu şiiri sevmeniz ve okumanız bize ilham verdi bu konuda sizinle bir röportaj yapalım dedim. Bize kendinizi tanıtır mısınız Ümit bey? 

ÜMİT ERDEN- 27.Mart.1990 tarihinde Tokat’ta doğdum. Babamın bir işi olmamasından dolayı ilk üç yılımı Artova’da dedemlerin yanında geçirdim. Bu yüzden babaannem ve dedem beni diğer torunlarından çok severlerdi. Babamın Tokat’ta iş bulmasıyla Tokat’a taşındık. Ben ilk zamanlar hiç alışamamıştım bu şehre ama 6 yaşında okula başlayınca sevmeye başladım Tokat’ı. İlköğretimi Melik Ahmet Gazi İlköğretim Okulunda tamamladım. Ortaokuldan sonra girdiğim LGS (eskiden SBS ‘nin adı böyleydi.) sınavında umduğum okulu kazanamayınca 2004 yılında Gaziosmanpaşa Lisesinin süper lise bölümünü kazandım. Çok güzel anılarım geçti bu okulda. Özellikle Edebiyat Öğretmenim Mahmut Hasgül sayesinde İstiklal Marşımızın Şairi Mehmet Akif Ersoy’a ve O’nun yazmış olduğu “Çanakkale Şehitlerine ” adlı şiirliyle ilk defa tanıştım. "18 Mart Çanakkale Şehitleri" günlerinde bu şiiri okuya okuya şiirin tamamını ezberledim. 2008 yılında liseyi tamamladım. Aynı Yıl Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünü kazandım. Şimdi 3. sınıftayım ve lisede ezberlemiş olduğum ve benim için vazgeçilmez olan “ Çanakkale Şehitleri” şiirini fırsat buldukça sınıfta ve programlarda bazen de kendi kendime okuyorum 

SORU- Çanakkale Savaşlarının Türk Tarihi üzerinde ne gibi sonuçları olmuştur? 

ÜMİT ERDEN – Çanakkale Savaşlarına öncelikle normal savaş gibi bakmak doğru değildir. Çünkü Çanakkale Zaferi 1915’te “hasta bir Aslan” durumuna düşürülen Türk Milletinin onu tamamen yok etmek için üstüne gelen canavarlara gücünün ve varlığının tamamıyle bir pençe atarak yeniden dirilmesidir. Evet Çanakkale tarihin hiçbir döneminde esir olmayan bir milletin tutsaklığa karşı yeniden şahlanışı, yeniden küllerinden dirilişidir. Çanakkale Savaşı Türk Tarihi için dönüm noktası olmuş, zalim emperyalist batı devletlerine 

“ Dur Yolcu, bilmeden gelip bastığın bu toprak, bir devrin battığı yerdir. 

Eğil de kulak ver bu sessiz, bir vatan kalbinin attığı yerdir” 

sözleri bir daha hiç unutamayacakları şekilde söylenmektedir. Kısaca Çanakkale Zaferi Türkiye Cumhuriyetinin Önsözüdür. 

SORU- Üniversite Gençliği Özellikle Eğitim Fakültesi Gençliği Çanakkale Savaşının önemini biliyorlar mı ? Bilmeme nedenleri neler ? 

ÜMİT ERDEN – Evet, ne yazık ki bu konuda iyi şeyler söyleyemeyeceğim. Çünkü her konuda olduğu gibi tarih konusunda da biz gençler gereken ona gereken değeri vermiyoruz ya da vermek istemiyoruz. Çanakkale Zaferi’nin önemi de benim düşüncelerime göre sadece 18 Mart’ta anlıyor ve o gün bitiyor. 

Gençler Çanakkale’ne ne olup bittiğini biliyor ama o ruhu bir türlü benimsemiyorlar. Halbuki Türk tarihinde hatta bütün dünyada dönüm noktası olan bu zafer gençliğe hatta her Türk Bireyine çok iyi anlatılmalı ve o "yedi düvele " vatanı ve bağımsızlığı için başkaldırmış “Asım’ın Nesli” ruhu empoze edilmelidir. Çünkü hiçbir birey geçmişi bilmeden ve o ruhu taşımadan geleceğini şekillendiremez. Bu yüzden her Türk vatandaşına özellikle bizler geleceğin öğretmenlerine çok büyük sorumluluk düşmektedir. Çanakkale Destanı öğrencilerimize , çocuklarımıza, torunlarımıza ne kadar iyi anlatılır benimsettirilirse gelecek nesillerimiz üstünde yaşadığı bu vatanı daha iyi sahiplenerek geleceğe daha sağlam adımlarla yürüyecektir. 

SORU- Liselerde ve Üniversitelerde Tarih öğretmenleri sizce bu savaşın önemini hak ettiği şekilde öğrencilere anlatıyorlar mı ? 

ÜMİT ERDEN-Kuşkusuz bu bilinci ve ruhu çok iyi öğreten , öğrencisine benimseten öğretmenlerimiz var . Ama bir önceki soruda da söylediğim gibi asıl amaç her yıl 18 Mart geldiğinde şiirlerde ve korolar ile bu özel günü kutlamak değil, bu zaferi bizzat yaşayan insanların ruh ve duygularıyla yaşamaktır. Bunu da sadece bir günlük değil, o ruhu yaşadıkları sürece her an aklında ve yüreğinde hissetmektir. Tarih Öğretmenlerimiz bu doğrultuda öğrencilerini yetiştirirlerse daha bilinçli bireyler yetiştirmiş olurlar. 

SORU- Çanakkale Savaşı ve şiirinin sizin üzerinizde çok etkisi olduğu kesin. Bu konuda kitapları şiirleri okumaktasınız . Bunun sebebi nedir ? 

ÜMİT ERDEN- Evet kesinlikle büyük etkisi var. Normalde bende lise 2. sınıftan önce bende diğerleri gibi sadece kazanılmış bir savaş olduğunu, 18 Martta programlarda anıldığını zannediyordum. Her ne olduysa 2. sınıfta Edebiyat Öğretmenimiz Mahmut Hasgül’ün bana Mehmet Akif Ersoy’un “Çanakkale Şehitleri” şiirini bir programda okumam için vermesiyle başladı. İlk zamanlarda şiiri çok uzun olduğu için kağıttan okuyordum. O yıl okulumuz bünyesinde oluşturduğumuz tiyatro kulübü ile “Çanakkale Geçilmez” adlı bir tiyatro hazırlamıştık. Ben de bu tiyatroda arada bir çıkıp parça parça bu şiiri okuyordum. Tokat çevresinde bir çok programa katıldık 18 Mart Çanakkale Şehitlerini anma programları çerçevesinde. Bir zaman sonra şiirin hepsini ezberlediğimi fark ettim. Ne zaman o şiiri okumaya başlasam ben sanki tarihin derinliklerinde kayboluyor , kendimi kaybediyorum . O mısraları okurken sanki savaşın ortasında gibi hissediyorum kendimi. Bir bakıyorum 276 kiloluk top mermisini tek başıma kaldıran ve tek başına savaşın kaderini değiştiren Seyit Onbaşı oluyorum. Bir bakıyorum beraber vatanı için ölüme gözünü kırpmadan koşan Yahya Çavuş oluyorum. 

"Asım'ın nesli diyorum ya, nesilmiş gerçek 

İşte çiğnetmedi namusunu çiğnetmeyecek. 

Şüheda gövdesi bir baksana dağlar, taşlar. 

O rükü olmasa dünyada eğilmez başlar." 

Şairin dizesinde nakşettiği gibi o mısraları okurken bende “Asım’ın nesli” ne dönüyorum sanki. 

Beni bu şiirle tanıştıran ve bu duyguları hissetmemi sağlayan Edebiyat Öğretmeni Mahmut Hasgül’e sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum. Ömrümün son anına kadar Üstadın deyimi ile ; 

"Vurulup tertemiz alnından uzanmış yatıyor. 

Bir hilal uğruna Ya Rab ne güneşler batıyor. 

Ey bu topraklar için toprağa düşmüş asker. 

Gökten ecdad inerek öpse o pak alnı değer. " 

O gerçek kahramanların, vatanı için her şeyi feda eden şehitlerimizin ruhlarını her zaman sinemde hissedeceğime and içiyorum. 

SORU- Peki Çanakkale Şehitlerinin iyi anlaşılması için öğrencisi olduğun Gaziosmanpaşa Üniversitesi neler yapabilir ? 

ÜMİT ERDEN- Çanakkale Zaferi ve Şehitlerini öğrencilere anlatmak hatta içselleştirmek , bu ruhu onlara özümsetmek için sadece Gaziosmanpaşa Üniversitesi değil, tüm Üniversitelere görev düşmektedir. Gerek Çanakkale’ye özellikle savaşın genelinin geçtiği Gelibolu’ya geziler yapılarak gerek konuyla ilgili konferanslar , seminerler, şiir dinletileri, tiyatrolar düzenlenebilir. 

Teşekkür ederim. Sevgili Ümit başarılarının devamını dilerim. Üniversite Gençliğine iyi örnek oluyorsun. 

TURAN YALÇIN-TOKAT 

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..