Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Kasım '07

 
Kategori
Mimarlık
 

XXI. Yüzyılın ilk 10 yılı biterken... [ 2 ]

XXI. Yüzyılın ilk 10 yılı biterken... [ 2 ]
 

1. SERBEST MİMARLIK BÜROLARININ, TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNE GEÇİRİLMESİ
Yandaş olun veya karşıt, mimarlık büroları için ISO 9001:2000 Toplam Kalite Yönetimi süreci önümüzdeki yılın "olmazsa olmaz" uygulamalarının arasında ilk sırada yer almaktadır.

Bu uygulama, hem kamunun hizmet alımı aşamasında ve hem de ISO 9001 sürecini başlatmış olan yapı firmalarının kalite çemberleri içine girebilmek için ön koşul durumundadır. Bu zorunlu durumu bir bölüm mimarlık bürosu görmüş ve geçen 3 yıl boyunca kalite yönetimlerini başlatmışlarsa da önemli bir grup hem durumdan habersizdir ve hem de gecikmenin sonuçlarını ya iş kayıpları ile ya da daha pahalıya bu hizmeti satın alarak ödeyeceklerdir.

Oda mesleki denetim uygulaması bir meslektaş denetimi olmakla birlikte aynı zamanda bir kalite denetimi sistemidir de. O halde Mimarlar Odası, toplam kalite yönetim sistemi ile kendi MDU sürecini ilişkilendirerek kavramsal bir şema üretebilir ve aynı zamanda jendi iç prosedürleri ile bu büroların iş prosedürlerini ya aynılaştırarark ya da pararlelleştirerek yeniden tasarlayabilir.

Bu sürece yönelik proje aşamaları şöyle düşnülebilir;
a. KALİTE YÖNETİMİ İÇİN PROSEDÜRLERİN OLUŞTURULMASI:
Mimarlar Odası, 1970 yılından bu yana standartlaştırdığı (ama tasarım/çizim eylemi için) mimarlık hizmetleri iş akışlarını hazırlamalı ve bu iş akışını kendi MDU süreci ile ilişkilendirmelidir.

Bunun için işin işverenden alınması ile başlayan ve bitti ürün olan projenin teslimi ve faturanın hazırlanmasına kadar geçen iş akışları Mesleki Denetim Komisyonunun yardımı alınarak sıralanmalıdır.

b. BÜRO SINIFLANDIRMASININ YAPILMASI ve KALİTE EL KİTABI KILAVUZLARININ HAZIRLANMASI
İş yapma prosedürleri ve bunlara bağlı belgeleme dökümanları (sözleşme, iş akış kontrol föyleri, revizyon föyleri, personel ve demirbaş föyleri vb) hazırlandıktan sonra, mesleği uygulayan büronun ortak/sermaye yapısı, iş yapma büyüklüğü gibi kriterlere bağlı olarak bir SMB sınıflandırmasına girilmeli, belirlenecek olan sınıflara göre, büroyu bürokrasiden uzak tutacak değişik prosedürler ve buna bağlı KEK'ları hazırlanmalıdır.

c. BÜROLARIN ISO 9001:2000 SÜRECİ KONUSUNDA AYDINLATILMASI ve DANIŞMANLIK HİZMETLERİ
Oda'ya kayıtlı SMB'nın ada çağrılı olduğu bir dizi bilgilendirme semineri başlatılarak, uygulama hakkında temel bilgiler Oda tarafından verilmeli ve bir "SMB ikna" süreci başlatılmalıdır.

Bu çalışmalar için kamudan veya prestijli hükümet dışı örgütlerden destek kolayca alınabilecektir.

Oda TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNE GEÇİŞ DANIŞMA BÜROSU kurularak, SMB'nun ISO yol haritasının hazırlanması sağlanmalıdır. Bu konuda [MİM/ağ] etkin olarak kullanılabilir.

d. KALİTE SİSTEM YÖNETİCİSİ EĞİTİMİ
ISO 9001:2000 sürecine geçen SMB için denetim ve danışmanlık hizmeti verecek mimar kökenli kalite yöneticilerinin yetiştirilmesi çalışmasıdır.

Bu mimar KYSS'ler Oda Sürekli Mesleki Gelişim Merkezi kapsamındaki eğitimlerden geçirilebilir ve bunların SMB'na verecekleri hizmet Oda Hakemlik, Eksperlik, Bilirkişilik ve Danışmanlık Yönetmeliklerine bağlı bir formatla olabilir. KYSS Hizmet ücretleri de bu kapsamda ödenebilir.

e. SMB ISO YA GEÇİŞ DANIŞMANLIĞI
Oda tarafından görevlendirilecek sertifikalı (kendi SMGM sertifika programı ile yetiştirilebilir) danışmanlar tarafından yukarıda anılan Danışma Bürosu aracılığı ile SMB'nun geçiş süreci ve eğitimi çalışmasıdır.

Bu çalışma da SMGM kapsamında olabilir.

f. BELGELEME KURULUŞLARI İLE PROTOKOL YAPILMASI
Toplu bir geçiş projesi olduğu için ve diğer meslek mensuplarına da bir örnek oluşturacağı için belgeleme kuruluşları ile özel fiyat anlaşmaları/ödeme ayrıcalıkları sağlayacak bir protokol çalışmasıdır. Belki bir belgeleme kuruluşuna bu iş ihale açılarak verilebilir.

g. MİMARİ ÜRÜNÜN İHRAÇ EDİLEN ÜRÜN KAPSAMINA ALINMASI
Mimar tarafından üretilen ürün -mimari proje- yeryüzünün herhangi bir bölgesinde uygulanabilir bir üründür. Bu anlamıyla bir mimarlık bürosu pek ala Uzak Doğuya veya Avrupa'ya hizmet üretebilir ve "döviz" elde edebilir.

Bu anlamıyla mimarlık ürününün "ihraç edilebilir olması" özelliği konusunda kamu ile görüşmeler başlatılabilir.

h. ODA MESLEKİ DENETİM UYGULAMASININ SMB KALİTE YÖNETİMİ İÇİNE ALINMASI
Mimarın müşterisine (tüketiciye) "ben bu mimarlık hizmetini kendi Kalite Yönetimi Sistemime bağlı olarak geliştirdim, dolayısı ile ürünümün kalitesine kefilim" demek olan bu sistem, Oda tarafından yapılan kamusal bir denetim olan MDU sürecinin aynı zamanda bir bölümü olduğu için bu büroların ürün denetimi "liberalleştirilebilir".

2. BU SİSTEM BÜROLARA NE KAZANDIRACAKTIR?
Öncelikle SMB, 2008 sonrasında "mutlaka" olması gereken belgelerden birisi olan ISO 9001:2000 Toplam Kalite Yönetim Sistemi ve Belgesini, sancısız ve tamamen Oda'nın önderliğinde kolaylaştırılmış bir süreçle edinmiş olacaktır.

Hemen ardından bu sürecin Oda tarafından üstlenilmiş veya delege edilmiş servisleri sayesinde SMB çok düşük bir bütçe ile geçişi tamamlayacaktır.

Bu aşamada Oda, güvenilir finansman kurumları ile uygun kredilendirme anlaşmaları da hazırlayarak, SMB'nun finansmanına destek sağlayabilir.

Ayrıca Oda'nın sürekli ücretsiz destek veren bürosu sayesinde SMB, bir "dosyala ve denetlemeye kadar unut" evrakları ile boğuşmayacak, oluşturulan kendi rutin prosedürü sayesinde sürekli "kalite" sağlayacaktır. Bu durum sadece moral alanda değil ticari yaşamda da SMB yararına sonuçlar doğuracaktır.


 
Toplam blog
: 49
: 8893
Kayıt tarihi
: 22.11.07
 
 

1964 İstanbul doğumlu, Ankara'da yaşayan İTÜ mezunu bir mimarım. 1991-1998 yılları arasında Mimarl..