Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

AVUKAT DİLBER ÇİFTÇİ

http://blog.milliyet.com.tr/dilberciftci

11 Kasım '19

 
Kategori
Hukuk
 

Yardım Nafakası Nedir?

Yardım nafakası, yardıma muhtaç olan aile bireyinin, diğer aile bireylerinden talep edebileceği nafakadır. Yardım nafakası; toplumun temel yapı taşı olan ailenin, birbirine karşı olan maddi sorumluluğudur. Yardım nafakası sadece belli aile bireylerinden talep edilir. Bunlar: altsoy (çocuk, torun gibi), üstsoy (anne, baba, büyükanne, dede gibi) ve kardeşlerdir.
 
Türk Medeni Kanun’un 364. Maddesi uyarınca; “Herkes, yardım etmediği takdirde yoksulluğa düşecek olan üstsoyu ve altsoyu ile kardeşlerine nafaka vermekle yükümlüdür.”
 
 
Yardım Nafakası Kimlerden Talep Edilebilir? 
Yardım nafakası;
Altsoydan
Üstsoy,
Kardeşlerden talep edilebilir.
Evlatlık ile evlat edinenin de birbirlerine karşı yardım nafakası yükümlülüğü vardır.
 
Yardım Nafakası Şartları Nelerdir?
 
-Yardım nafakasından bahsedebilmek için, öncelikle yardım nafakası davası açılmalıdır. Dava açılmadığı takdirde re’sen nafaka yükümlülüğü söz konusu olmayacaktır.
 
-Nafaka talep eden kişi, kendisine yardım edilmediği takdirde yoksulluğa düşmelidir. Maddi durumu iyi seviyeden olan kişi, diğer aile bireylerinden yardım nafakası talep edemez.
 
-Yardım nafakası bağlanacak ise, mirasçılıktaki sıra dikkate alınır. Örneğin, yardım nafakası almak isteyen kişi çocuklarına başvurmadan kardeşlerine başvuramaz. Mirasçılık sırası göz ardı edilerek açılan davalar reddedilir.
 
-Aile bağlarının temelinden sarsılması halinde yardım nafakası yükümlülüğü ortadan kalkar.
 
-Eğer nafaka talep edilen kişi kardeş ise, kardeşin refah seviyesi iyi durumda olmalıdır. Altsoy, üstsoydan yardım nafakası talep edilir iken bu kriter aranmaz, ancak kardeşten nafaka talep edilecek ise talep edilen kardeşin refah seviyesi iyi olmalıdır.
 
-Yardıma muhtaç olan kişi yaşamını devam ettirebilmek için, bakım evinde kalıyorsa, bakım kurumu da nafaka yükümlülerinden yardım nafakası talep edebilir.
 
İştirak Nafakasının Yardım Nafakasına Dönüşmesi
İştirak nafakası, boşanma ile velayet kendisine verilmeyen tarafın, müşterek çocuğun bakımı için ödediği paradır. İştirak nafakası çocuk ergin olunca sona erer. Ancak çocuk ergin olduktan sonra eğitim hayatını devam ettiriyor ise, iştirak nafakası yardım nafakasına dönüşür.
 
Yardım Nafakası Ne Zaman Biter?
Nafakanın, yükümlülerin bir veya bir kaçından istenmesi hakkaniyete aykırıysa hakim, onların nafaka yükümlülüğünü azaltabilir veya kaldırabilir. Örneğin kişi hem annesinden hem de kardeşinden nafaka alıyor ise bu durum hakkaniyete aykırı olarak değerlendirildiği takdirde yardım nafakası azaltılabileceği gibi kaldırıladabilir.
 
 
 
 
Toplam blog
: 12
: 282
Kayıt tarihi
: 08.09.18
 
 

Av. Dilber Koyuncu, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde lisans eğitimini başarıyla tamamlamı..