Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Nisan '12

 
Kategori
Eğitim
 

Yeni eğitim sistemi

Yeni eğitim sistemi
 

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde 4+4+4 =12 yıllık kesintili, kademeli bir eğitim sistemini içeren kanun teklifi kabul edildi. Buna göre; önümüzdeki yıllarda ülkemiz çocuklarının nasıl bir eğitim sistemiyle yetiştirileceği belli oldu. Milletimizin geleceğini ilgilendiren böylesine önemli kanun teklifi, çok kısa bir zamanda meclisten geçti. Ancak; televizyonlardaki sokak röportajlarından ve konuştuğum insanlardan edindiğim izlenime göre; ülkemiz vatandaşlarının büyük bir kısmının bu kanunla nasıl bir eğitim sistemi geldiği hakkında bir bilgisi yoktur.

Bu yeni eğitim modeli hakkında mecliste ve medyada en fazla tartışılan konu, meslek eğitiminin ve İmam Hatip okullarının temel eğitimin birinci kademesinden sonra, yani 4. sınıftan sonra başlamasıdır.

Bu kanun teklifini getirenler, meslek eğitimini 4.sınıftan sonra başlatarak,  eğitimin kalitesinin ileri ülkelerdeki gibi yükseleceğini ileri sürmüşlerdir. Buna karşı mecliste yapılan itirazlar ve medyada bu konuda çıkan yazılar (Ben de 14 Mart 2012 tarihli Milliyet Blog sayfamda ‘’Türk Eğitimi Nasıl Olmalıdır?’’ başlıklı yazımda, ileri ülkelerdeki ve Almanya’daki uygulamaları anlattım.) dikkate alınmamıştır. Bu karşı görüşlerde belirtildiği gibi; bütün gelişmiş ülkelerde ve eğitim kalitesini ölçen uluslar arası PİSA testlerinde ilk sıralarda gözüken ülkelerde meslek eğitimi en az 10 yıl süren zorunlu eğitimden sonra başlamaktadır.   

Bu yasada bir başka konu daha gözden kaçırılmıştır. İleri ülkelerde meslek eğitimine ve diğer okullara yönlendirmenin 4.sınıftan sonra yapılması da erken bulunmaktadır. 

Bizim yeni eğitim sistemimize benzeyen klasik Alman eğitim sisteminde temel eğitimin birinci kademesinden sonra yani 4.sınıftan sonra çocuklar birinci kademedeki başarılarına göre 3 ayrı okul tipinden birine gitmek zorundadır. Ancak bu sistem bile, Almanya’da eğitimcilerden, velilerden gelen eleştiri ve baskılar sonucu değiştirilmiştir. Çünkü Almanya’da veliler ve eğitimciler çocukların 4.sınıftan sonra, bir okula veya mesleğe yönlendirilmesini erken bularak itiraz ettiler. Bu nedenle, Almanya’da 4.bir okul tipi ortaya kondu. Bu yeni okul tipinde çocuklar ayrı programlarla meslek ve üniversiteye hazırlayan 3.kademeye hazırlanıyorlar.

Görüldüğü üzere; zorunlu eğitim 10 sene sürmekte, daha sonra meslek eğitimi veya üniversiteye hazırlayan lise kısmı başlamaktadır.

 Bu bilgiler ışığında; bizim yeni eğitim sistemimizin olumlu veya olumsuz yanlarına gelince;

1) Getirilen yeni eğitim sisteminde okul öncesi eğitime önem verilmemektedir. Eğitimciler, çocuğun okul döneminden önce oyun çağında,   sosyalleşmesi için okul öncesi eğitimi faydalı bulmaktadır. Bundan başka, Türkiye’nin toplumsal yapısı nedeniyle çocukların okula hazırlanması amacıyla bütün Türkiye’ de en az bir yıl zorunlu okul öncesi eğitim konmalıydı.

2) Yeni eğitim yasasında zorunlu eğitime başlama yaşı erkene alınmıştır. Okula devam olgunluğuna gelmemiş bir çocuğa okul eğitimi vermek uygun ve mümkün değildir.

3) Birinci kademe, yani; 1-4 sınıfların ve ikinci kademe, yani; 5-10.sınıfların ayrı binalarda eğitim görmeleri yerindedir. Ergenlik yaşına gelmiş çocukların ilkokul çocuklarıyla aynı binada okumaları doğru değildir.

4) Yeni yasaya göre; meslek okullarına, İmam Hatip’e 4.sınıftan sonra devam mümkün olacaktır. Ancak, çocuk gelişimi açısından ve yukarda anlattığımız ileri ülkelerdeki uygulamalara bakılarak, mesleğe yönlendirmenin 4.sınıftan sonra yapılmasının erken olduğu görüşündeyiz.

5) Temel eğitimin ikinci devresindeki seçmeli dini bilgiler dersleri olumludur. Böylece çocuklara dini bilgilerin de okul denetiminde verilmesi mümkün olacaktır.  Dini bilgiler aldırmak isteyen anne ve babalar çocuklarını bu derslere göndereceklerdir.

6) Meslek okullarına 4.sınıftan sonra devam yanında, başka okul ve programlara da bu sınıftan sonra yönlendirmenin de erken olduğu kanısındayız.

7) İkinci kademede, yani; 5-10.sınıflarda meslek okulları dışında liseye hazırlayan okullarda öğrencilerin nasıl seçileceği ve hangi okullara yönlendirilecekleri belli değildir. Sistemde her öğrenci ilkokuldan itibaren başarılı veya başarısız olursa hangi okullara gideceğini veya gidemeyeceğini bilmelidir. Her seviyede çocuğun bir sınıfa tıkıldığı yerde ve sınıfta kalma olmadan eğitim yapılamaz.

8. Üniversiteye gidecek öğrenciler için 12 sene okula devam uygundur. Mesleğe devam edecek öğrenciler için 12 sene zorunlu eğitim Türkiye şartlarında gereksiz ve uzundur.

9) Liseyi olgunluk sınavı ile bitiren öğrenciler üniversiteye sınavsız girebilmelidirler. Ancak bunun bütün Türkiye'de nasıl gerçekleştirilebileceği soru işaretidir.

10) Getirilen uzaktan devam imkânı ile zorunlu eğitim 4.sınıfta bitme ile karşı karşıyadır.             

11. Yeni eğitim sisteminde çok fazla sayıda dersliğe ve öğretmene ihtiyaç vardır. Eğitimin kalitesini yükseltmek istiyorsak, her şeyden önce bir sınıfta en fazla 30 öğrenci okumalıdır. Sabahçı, öğlenci uygulamasına son verilmedir. Mevcut sistemde kalabalık sınıflarda ders yapılmakta ve öğretmen açığı bulunmaktadır. Yeni eğitim sisteminde ne kadar öğretmen açığı olacağı, kaç dersliğe ihtiyaç duyulacağı ve bütün bunların maliyetinin ne olacağı ortaya konmamıştır.   

12. Müfredat programları ve ders kitapları bu yeni yapılanmaya göre yeniden hazırlanmalıdır.

13. Bu sistemde iyi öğretmen yetiştirmeye ve öğretmenlerin yaşam seviyesini yükseltmeye önem verilmelidir.

14.Bu kanunu uygulamaya koymak için ön görülen bir yılın yetmeyeceği kanısındayız. Eğitim ciddi bir  iştir.’’Kervan yolda düzülür.’’anlayışıyla yapılmamalıdır. 

Yasalaşan yeni eğitim sistemi, gerekçeleriyle iyi bir hazırlık yapılmadan, denenmeden meclise getirilmiştir. Milletimizin geleceğini ilgilendiren böylesine önemli bir sorun aceleye getirilmemeliydi.  Bu yasa teklifi geniş bir eğitim reformu paketi şeklinde önce eğitimci, veli, öğrenci tabanında yeterince tartışılıp ve hatta bir bölgede denendikten sonra ortaya çıkan sonuçlara göre, yasa teklifi hazırlanıp meclise getirilseydi iyi olurdu.

Nisan /2012

www.zekionsoz.com

 
Toplam blog
: 100
: 2186
Kayıt tarihi
: 28.01.12
 
 

1945 Bayburt'ta doğdu. Yüksek öğreniminden sonra çeşitli liselerde öğretmen ve yönetici olarak ça..