- Kategori
- Güncel
Yok artık, bu kadar da olur mu?
İstanbul’da yaşayanlar İstanbul Büyükşehir Belediyesi(İBB)’nin son günlerde dört bir yanda yer alan bez afiş ilanlarını mutlaka görmüştür.
Görmemeleri de mümkün değil, çünkü yüzlerce noktaya binlerce metrekare ilan verilmiş:
-Metro ile Başakşehir – Aksaray 47 dk.
-Metro ile Kartal – Maslak 69,5 dk.
-2016’da Metro ile Bakırköy – Etiler 31,5 dk.
-2019’da Metro ile Beşiktaş – Mahmutbey 31,5 dk. Gibi. (Bu bilgiler ayrıca İBB’nin “istanbulunmetrosu.com”sitesinde mevcuttur.)
Afişler bir bakıma tanıtım niteliğinde. Bir bakıma da, önümüzdeki yılın baharında yapılacak seçimlere yönelik İBB’nin reklamı denilebilir.
İlanlar İBB’nin gelecek seçimlerde “oy isteme” yöntemlerinden birisi olarak ta görülebilir: “Önümüzdeki seçimlerde bizi yine seçerseniz, 2016 da……cek, 2019’da……cak”
Bir bakıma vatandaş ile sözleşme…
Binlerce metrekare bez afiş…
Afişler dijital baskı. Baskı metrekaresi piyasada 10-15 dolar. İBB, bu ve benzeri ilanlara(reklamlara) bir yılda ne kadar bütçe ayırdığını bizimle paylaşırsa, biz de bilgi sahibi oluruz…
Gelelim İstanbul metrosuna:
Ne İBB’nin, ne de onun bağlısı sitede(istanbulunmetrosu.com) İstanbul metrosu konusunda bir tarihçe bilgisi mevcut değil. Bugün ki tarih itibarıyla sitede kısıtlı bilgiler ve çoğunlukla…yaptık, …yapacağız reklamları var…
Eğer bu yazım bir yolla ilgili birileri tarafından okunursa, böyle bir eksikliği sitelerinden gidermelerini öneririm...
İstanbul metrosu konusunda wikipedia org sitesinde kısmi bilgi mevcut. Bu sitenin İngilizce ve Türkçe versiyonlarında ki bilgiler de kısmen farklılık arz ediyor. Bu bilgileri düzeltmesi gerekenler de, sanırım Belediye’ye bağlı bir birim olan İstanbul Ulaşım AŞ…
***
İstanbul Metrosu kapsamında görülen Atatürk Havalimanı-Aksaray raylı sistemi ile ilgili çalışmalar 1989 yılında başlamış. O dönemin Belediye Başkanı Nurettin Sözen. Mesafe 19,2 Km.
İBB verilerine göre 2004 öncesi yapılan metro hattı uzunluğu 45 Km. Buna göre, 45 den 19 Km. çıkarılırsa 1994-2004 yılları arasında yapılan raylı hat 26 Km.
Kadir Topbaş’ın 2004 yılı öncesi dediği dönemde İstanbul Belediye Başkanları; 1994-1998 yıllarında Recep Tayyip Erdoğan, 1998-2004 yıllarında ise Ali Müfit Gürtuna. 2004 yılından günümüze kadar başkanlığı Kadir Topbaş yürütüyor.
Bu dönemde iyi şeyler yapılmadı mı?
Yapıldı tabi ki.
Ama yapılanı görmek kadar, yapılmayanı ve yok edilenleri de görmek gerekir…
Yok edilenler derken, bu kapsamda; Haydarpaşa- Gebze, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının toplamı kaç kilometre idi acaba? Bunların akıbeti ne olacak?
Bu güne kadar hala bir mesafe kat edilemeyen konulardan birisi de kentin ulaşım sorunu. Bu sorunun çözümü şöyle dursun, alınan geçici tedbirler meseleyi daha karmaşık hale getiriyor.
Üstelik İstanbul’un sürekli artan nüfusu ve trafiğe katılan araç sayısında da günden güne meydana gelen artış, sorunun daha radikal önlemlerle çözülmesini gerektiriyor.
1990 yılı İstanbul nüfusu 7,6 milyon idi. Bugün ise 14 milyon civarında. Turizm trafiği ile cari nüfus bu rakamın da oldukça üzerinde. Ayrıca TÜİK verilerine göre 2023 yılında İstanbul nüfusu 17 milyon civarında olacak.
İBB diyor ki:
2004 öncesi 45 Km. metro hattı vardı.
204-2013 yıllarında biz bunu 141 Km. ye çıkardık.
2014-2019 yıllarında 400 Km. ye çıkaracağız.(Bunu; “bize oy verin” şeklinde de okuyabilirsiniz…)
2019 sonrası 776 Km. olacak.(mış). Bunu da”kalırsak biz, kalmaz isek…eh canımız sağolsun” şeklinde mi okumalıyız?
Ayrıca 2019 sonrası ne demek? 2019’dan kaç yılına kadar? Böyle belirsiz ve ucu açık bir ifade mi olur?
Nasrettin Hoca fıkrası gibi…
2013 öncesi rakamlar ortada iken, 2014 sonrasında 5 yılda 400 Km. metro yapılacağına inanmak mümkün mü sizce?
Kadir Topbaş geçmiş 10 senede yapamadığının tam üç katını önümüzdeki beş senede yapmayı vaat ediyor. Bu vaatler seçim öncesi oy avcılığı değil midir?
Şimdi kısa bir mukayese yapalım:
Şangay dünyanın en kalabalık kenti. Nüfusu İstanbul’dan üç milyon kadar fazla ve dünya nüfus sıralamasında birinci. İstanbul ise ikinci sırada geliyor.
Şangay’da 1993’de 36 Km. olan metro hatları, 2009’da 335 Km. ye, 2013’de ise 462 Km. ulaşmış.
Şangay, Fazilet ve AKP’nin 20 yılda yapamadığının üç katından fazlasını aynı sürede gerçekleştirmiş…
Ama çakma makma değil, gerçek. Çin malı, ama bizim tüccarların ticaret olsun diye piyasaya soktuğu, mallardan değil, sağlam…
Şangay metrosu günlük ortalama 7 milyon yolcu taşıyor.
İstanbul’da ise raylı sistemleri kullananların günlük sayısı 1 milyonun biraz üzerinde… (12.10.2013 “http://www.iett.gov.tr/tr/main/pages/istanbulda-toplu-tasima/95)
Raylı sistemin yoğun bir ağ yapısına sahip olmaması bunda etkili olsa gerek.
Diğer bir neden de belki kalite…
“2014’de Atatürk Hava Limanı-Taksim 43’5 dakika”yı başarı gibi görmek, olsa olsa komedi olur.
Şehir trafiğinin içinde, trafik ışıklarında dura kalka kağnı hızında giden tramvayları metro kapsamına nasıl sokarsınız?
Bugün, Atatürk Hava Limanı’na sadece bir durak uzaklıkta olan “Yenibosna ” otobüs durağından kalkan “Taksim” otobüsleri var. Başkan’a tavsiyem, o hattın otobüsüne binsin ve Taksim’e kaç dk.da vardığını görsün…Ben bu hattın otobüsüne çok bindim. İstanbul trafiğine rağmen bu otobüslerle Taksim’e 30-40 dk. da varmak mümkün.
2014 metrosu, bir durak fazlasıyla 43,5 dk.da varacak…
Bu mu metro?
Bunlar olsa olsa banliyönün cilalanmış versiyonu olur.
Bu mu çözüm?
Metrobüs harikasını mevcut karayolu ağının ortasından geçireceğinize, madem yer altına alamadınız, bari mevcut yolun üzerinden geçirseydiniz, bugün fazladan 100 Km. civarında metronuz olurdu. Siz hiç havadan giden metro görmediniz mi? (1. http://wikimapia.org/17400267/Okhla-Metro-Station. 2. http://www.thehindu.com/news/cities/Delhi/delays-on-noida-metro-line-gurgaon-corridor-slows-down/article1077665.ece. 3. http://www.dreamstime.com/stock-images-rush-hour-train-los-angeles-metro-line-image20805714)
***
Ya diğer vasıtaların çektiği sıkıntılar?
Onları bilen bilir. İstanbul’da yaşayıp trafik işkencesini yaşamayan insan yoktur.
Kendi aracınıza da binseniz, toplu ulaşımı da tercih etseniz, haliniz harap…
Ünlü bir bir markanın navigasyon cihazı ile yapılan ölçümlere göre, bir yıl ortalamasında trafikte en çok dur- kalk yapılan şehir sıralamasında İstanbul dünyada 31.200 dur- kalk ile birinci olmuş. Süper bir rakam, süper başarı.
Türkiye genelinde 17 milyon olan trafikteki araçların üç milyonu İstanbul’da.
Üç milyon aracın her biri yılda 31 bin kez dur kalk yapıyor…
Olimpiyatların İstanbul’da yapılmasına gerek yok ki,
İstanbul zaten şampiyon olmuş…
Bu üç milyon aracın ekonomiye ve çevreye verdiği zararın sorumlusu kimdir dersiniz?
Çevre düzeni , güzelliği, bilinci deyince akla sadece, yollar boyunca konulan çiçekler, ağaçlar, çimler gelmemeli. Onlar sadece çevrenin görsel unsurlarıdır.
İETT filosuna 12 Ekim’de “Hükümet Töreniyle” yeni katılan 758 otobüs İstanbul’un trafik ve ulaşım sorunu çözmez, aksine sadece öteler ve günü kurtarır…
Mutlu ve Huzurlu Kalın, Bayramınız Mübarek Olsun