Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Kasım '13

 
Kategori
Özel Günler
 

19 Kasım Dünya Koah Günü

19 Kasım Dünya Koah Günü
 

Bugün iki önemli gün var. Biri Dünya Koah Günü, diğeri Dünya Tuvalet Günü. Komik gelecek belki okurlarımıza ama Tuvaletin ne kadar önemli olduğu, sağlığımız için ne büyük tehlikeler taşıdığını düşündüğümüzde böyle bir günün oluşturulmasının gerekliliğini daha iyi anlayacağız.

Kısaca Tuvaletin tarihçesi ve önemi ile ilgili bir iki cümle yazalım ve hemen diğer önemli güne geçelim. Tarihte Tuvalet ilk olarak Türkler'de rastlanmıştır. Efes Antik Kenti'nde bunun örneklerini görüyoruz. Demek ki şu anda ne kadar pis olursak olalım, bir zamanlar tuvaleti icat edecek kadar temiz bir milletmişiz. Tuvaleti Türkler bulmuş ama, şu anda yaygın kullanılan tuvalet 1596 yılınde Sir John Harrington tarafından tasarlanan tuvaletmiş. Ancak Harrington İngiltere'de alay konusu olması sebebiyle icadını toplu üretime geçirmemiş. Tuvalet temizliğinin ne kadar önemli olduğu, bir çok hastalığın yayılma nedeninin tuvalet olduğu düşünülürse gerek umumi gerek ev tuvaletlerinin hijyen sorunu, yaşamımızda ön plana çıkıyor. Bütün bu sebeplerden Dünya Tuvalet Gününü çok gerekli buluyorum.

Gelelim Dünya Koah Gününe. Koah hastalığı açılımı Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı, halk dilinde kronik bronşit, müzmin bronşit gibi adlarla bilinen bir hastalık. Akciğerlerdeki hava yollarının daralmasına bağlı olarak soluk alıp verme sırasında hava akımının kısıtlanması ile nitelenen süreğen bir hastalık. Koah o kadar önemli bir hastalık ki dünyada her yıl yaklaşık 2.5 milyon kişi bu hastalıktan yaşamını yitiriyormuş.

İsterseniz hastalık ile ilgili tıbbı bilgileri işin uzmanlarına bırakalım. Zira ben İktisatçıyım, doktorların işine karışmak gibi bir niyetim yok. Nasıl benim konularıma başkalarının karışması sinirimi bozarsa ben de doktorları kızdırmak istemiyorum. Ne de olsa eninde sonunda onlara muhtaç oluyoruz.

Ben Koah hastalığının nedenlerine değinmek istiyorum. Koah hastalığı mesleki zararlı gazların solunması, etkin sigara kullanımı, hava kirliliği ve genetik (alfa-1 antitripsin enzim eksikliği) nedenlerinden ortaya çıkan bir hastalıkmış. Bu hastalığı Astım hastalığından ayıran faktörler var. Genelde astım hastalığı çocuk ve genç yaşlarda görülürken, Koah 50 yaşlarından sonra ortaya çıkıyor. Astımda iyileşme olanaklı iken, Koah tedavisinde akciğerde yaratılan hasarın geri dönüşü yokmuş.

Dünya genelinde ölüm nedenleri arasında 6.sırada yer alan bu hastalığın oluşmaması için bizim de alacağımız önlemler var. Koahın önlenmesi için oluşumunda en büyük etken olan sigara faktörünün ortadan kaldırılması, diğer risk faktörlerinin azaltılması gerekiyormuş.

Geldik mi gene sigara konusuna. Görüyorsunuz değil mi sigara her yerde karşımıza çıkıyor. Ölümcül bir hastalık olan Koah'ın oluşumunda da en büyük etken olan sigarayı içmeyelim, içilen yerlerde bulunmayalım.

Yazıma resmini eklediğim Norveç'teki Mutluluk köyü gibi bir yerde yaşamak istiyorsak eğer sigarasız bir dünya diyelim. 

 
Toplam blog
: 826
: 1068
Kayıt tarihi
: 26.04.11
 
 

Ben emekli bir iktisatçıyım. 21 yıldır bir sanatçı annesiyim. Küçük kızım klasik müziğe eğilim gö..