Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Ekim '07

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

5N 1K ya da karikatür...

5N 1K ya da karikatür...
 

Ne

Nerede

Niçin

Ne Zaman

Nasıl

(+)

Kim

...

Seçenekler içerisinde anlaşılırlığı en yüksek, hazırlanışı itibariyle son derece zor, hani "Durumsal" diye bir kelime vardır; duruma göre anlam kazanan kelime/cümle halinin en özlü, en gerçekçi aktarımı, Karikatür...

Çizilen her karakter, obje, alan deforme edilmiştir, beraberinde kelimelerde de deformasyon vardır. Bazen sadece çizimdir.

Büyük bir çoğunlukla anlatır, anlatmak istediğini...

Hani, ben-burada-şimdi diye başlayıp uzayan, kimi zaman kahkahaya boğan, kimi zaman durgunlaştıran, kimi zaman da zıvanadan çıkartan, bazan de bir ürünün tanıtımı için bir gazete de süreklilik arzeder halde yayınlanan, ürünü sevdiren tükettiren bir gerçeklik, Karikatür. (Sütaş serisi)

Aslında hayatın ta kendisi, içimizde yaşayan, yaşananı anlatan, biraz da kendimizle dalga geçmeyi kolaylaştıran, hayata yaklaşımda, sanatın deforme edilmiş karakterler üzerinden sevimli, şakacı hali...


Bu konu başlığını, hayatının bir parçası, hatta belki de büyük bir kısmını, yaşarken yaşadığını hissettiği karikatürü, onu tanıyan tüm insanlarada yaşatan bir insan;

"Oğuz Aral" (1936-2004)

İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi'nin üçüncü sınıfından ayrılmıştır. 1950'den sonra çeşitli dergi ve gazetelerde karikatür çizmeye başlamıştır.

Güncel, halkın anlayabileceği basite indirgenmiş bir karikatür anlayışına önem veren Aral, kendi mizahi görüşü ve doğrultusunda birçok karikatürcü yetiştirmiştir.

Gırgır mizah dergisinin kurucusu ve yöneticisi olan Aral, daha sonra Avni dergisini çıkardı. Aral, Gırgır dergisinin tirajını 500 bin adedin üzerine çıkararak, dünyanın'nın üçüncü büyük güldürü dergisi durumuna getirmiştir.

Avanak Avni tiplemesinin yaratıcısı olan Oğuz Aral, Hayk Mammer, Köstebek Hüsnü, Utanmaz Adam ve Vites Mahmut gibi tiplemeleriyle de tanınıyordu.

Karikatürleri ve 'Huysuz İhtiyar' başlığı altında yazıları ölümüne kadar Hürriyet gazetesinde yayınlanan Aral'ın, tiyatro, müzik ve sinema konularında da çalışmaları bulunmaktadır.

Anadolu'nun çeşitli yerlerinde pandomim gösterileri sergileyen Aral, Koca Yusuf (1966), Direkler Arası (1967), Bu Şehri İstanbul (1968), Ağustos Böceği ile Karınca (1971) adında çizgi filmleriyle de Türk çizgi film sektöründe önemli bir yere sahiptir.

Ölümünün 1. yıldönümünde anısına (26 Temmuz 2005) İstanbul Cihangir parkına heykeli dikildi.

"http://tr.wikipedia.org/wiki/O%C4%9Fuz_Aral"


Gırgır okuyup, utanmaz adama gülüp, utanmaz adam olmamanın önemini, rahmetli Aral'ın yansıttıklarından öğrenirken, gülebilmeyi öğrendim.

Bir dönem karikatür sanatına canlılık kazandırmak ve bu konuda eğitici rol oynamak maksadı ile İstanbul'da bir müze de kuruldu.

İlginçtir, kurulduğu dönemde (Temmuz 1975), A.B.D., Bulgaristan ve İtalya'dan sonra dünyada türünün dördüncüsü oldu...

KARİKATÜR VE MİZAH MÜZESİ (Gazanfer Ağa Külliyesi)

İlçe: Fatih Adres: Atatürk Bulvarı Kovacılar Sokak No:12 Fatih İstanbul Telefon:0212 521 12 64
Gülmenin Tarihi
Müze ilk olarak 1975 yılında, Karikatürcüler Derneği`nin girişimi ile İstanbul Belediyesi tarafından Tepebaşı` nda açıldı, ancak12 Eylül 1980 tarihinde kapatıldı. Daha sonra bu binanın yıkılması ile müze de tamamen kapanmış oldu.
27 Şubat 1989 tarihinde Saraçhanebaşı`nda Atatürk Bulvarı üzerinde Bozdoğan Kemeri bitişiğinde yer alan Gazanferağa Külliyesi`nde yeni müze hizmete girdi.

Karikatür ve Mizah Müzesi, sosyal tarihimizin en açık belgeleri niteliğinde olan bir kültür birikimini yok olmaktan kurtarıyor ve çeşitli etkinliklerle günümüze yansıtıyor. Ayrıca , diğer ülkelerdeki benzer kuruluşlarla iletişim kuran müzede, dünya karikatürü sanatının ünlü isimleri kişisel ya da karma sergilerle İstanbullulara tanıtılıyor.
Karikatür ve Mizah müzesi, çağdaş müzecilik anlayışına göre sürekli gelişen ve bu nedenle sürekli izlenebilen, yaşayan bir müze Sergi salonlarında açılan değişken ve ilginç sergiler ile birlikte giderek zenginleşen Mizah Kitaplığı ve Arşivi görülmeye değer. Ayrıca, dileyen herkes bir uzman gözetiminde özgün baskı atölyesinde çalışabiliyor.

Konferans, panel, küçük konserler, video gösterileri müzenin diğer etkinlikleri arasında yer alıyor. Müze başlıca şu birimlerden oluşuyor;

SERGİLEME SALONLARI:
Müzede birbirini tamamlayan iki tür sergileme yapılır.
Sürekli sergi: Türk Karikatürü`nün başlangıcından günümüze doğru geçirdiği evrelerin örnekler ve belgelerle anlatıldığı bölümdür.
Değişken sergiler: Yurt ve dünya çizerlerinin yapıtlarının sergilenip tanıtıldığı bölümdür.Burada her ay, en az bir sergi açılır.

MİZAH KİTAPLIĞI:
Türkiye`de ve dünyada yayınlanmış ya da yayınlanmakta olan karikatür, mizah ve bu konulara ilişkin kültürel yayınların bir araya getirilip izleyiciye sunulduğu bölümdür.

ARŞİV:
Yerli, yabancı bütün eski ve çağdaş karikatürcülerin özgün ya da çoğaltılmış yapıtlarının toplandığı, kişilere, ülkelere, konulara göre sınıflandırıldığı, korunduğu bölümdür.

ÖZGÜN BASKI ATÖLYESİ:
Bu atölyede, dileyen herkese bir uzman tarafından özgün baskı teknikleri öğretilmektedir. Sanatçılara atölyenin olanakları sunulmakta, üretilen yapıtlarla toplu sergiler açılmaktadır.

Ziyaret Gün ve Saatleri: Karikatür ve Mizah Müzesi, Pazar-Pazartesi haricinde her gün 10.00-16.30 saatleri arasında ziyaret edilebilir.

Aslında, bir karikatür ile size aktarmak mümkün olabilirdi tabi ama, bir gün karikatürü karikatür çizerek tarif etmeyi becerebilirsem...

Saygılarımla

(MB’da karikatür bölümünün aktif hale geçmesini merakla bekliyorum...)

 
Toplam blog
: 72
: 1708
Kayıt tarihi
: 09.08.07
 
 

"Beklentiler denizinde boğulmaktansa, gerçekler ve gerçekleşenler nehrinde yıkanarak arınmayı tercih..