Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Temmuz '08

 
Kategori
Eğitim
 

9.kalkınma planı ve eğitim(2007-2013)

9.kalkınma planı ve eğitim(2007-2013)
 

T ürkiye'de 1963 'ten itibaren kalkınma planı uygulanmaktadır. Kalkına planı DPT tarafından hazırlanan kalkınmak için nerede bulunduğumuzu ve nerede olmak istediğimizi ve bu hedeflere ulaşmak için yapılması gerekenleri açıklamaktadır. Kalkınma planlarımız aslında beş yıllık hazırlanır. Ancak 2007-2013 yani 9.kalkınma planı yedi yıllık hazırlanmıştır.2 bin 252 uzmanın katılımı ile ortaya çıkmıştır.

9. kalkınma planına göre Milli gelir 10 bin dolar olacaktır.

Eğitimde AB süreci için çok fazla özelleştirmelerin yapıldığı görülüyor.
ar-ge (araştırma geliştirme merkezi özel sektörün desteği ve üniversitelerin çalışma araştırma merkezi devlet desteği çok düşük bir miktar olmaktadır). AR-GE nin desteği 9. kalkınma planında daha fazla artmıştır.

okullaşma oranı ilk ve orta öğretimde %100 lere çıkarılması hedeflenmiştir.
okul öncesi eğitim %50 hedefindedir.
yüksek öğretim %44hedefindedir.
derslik başına 43,5 ve 38 olan öğrenci sayısı 30'a düşürülecektir.
öğretmen ve öğretim üyesi açığı kapatılacaktır.
özürlü eğitiminde kaynaştırma eğitimi verilecektir.
ortaöğretim ve yüksek öğretim hazırlık dershanelerin özel okullara dönüşmesi için teşvik edilmeleri sağlanacaktır.


-Ülkemizde iktisaden faal 10.000 kişiye düşen tam zamanlı öğretim üyesi sayısı 2002 yılı itibari ile 13,6 olup,66,6 olan OECD ortalamasının oldukça altındadır.

-işgücünün ,2000 yılında %73,8'i ,2005 yılında %67,3 ülise altı eğitimli ve okuma yazma bilmeyenlerden oluşmaktadır.
-işgücü içinde fakülte ve yükseköğretim mezunlarının oranı 2000 yılında%8,8 iken,2005 yılında 11,5'e yükselmiştir.AB ORTALAMASINA GÖRE DÜŞÜK BİR RAKAMDIR.
-GENÇ VE EĞİTİMLİ KESİMİN İŞSİLİĞİNE ÇÖZÜM BULUNAMAMIŞTIR.
-Meslek eğitim mezunlarında işsizlık %13,3 e yükselmiştir.
-eğitim programlarını gözden geçirilmesi gerekir.
mesleki eğitime önem verilmelidir.
-sınav sistemleri daha tutarlı,meslek standartlarına dayalı bir sınav sistemi oluşturulmalıdır.
-aktif insan gücü yetiştirilmelidir.
-2006 yılında 15 adet yeni devlet üniversitesi kurulmuştur.
-eğitimde nitelik olayına önem verilecektir.
-okullarda bilgi ve teknoloji ihtiyacı giderilecektir.
-TÜRKİYE AB EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARINA BAŞARILI VE AKTİF KATILIM SAĞLAMAKTADIR.GENEL EĞİTİMDEN 20.000 OLMAK ÜZERE YAKLAŞIK 49.300 KİŞİ 2006 YILI İTİBARİ İLE PROGRAMLARDAN YARARLANMIŞTIR(okulda başarı gösteren öğrencilerimiz yabancı ülkeden eğitim almışlardır).
-meslek okulları ile meslek ve teknik yüksek okullar arasında bağlantı sağlanması gerektiğine karar verilmiştir.
-sınav sistemi öğrenci ve aileleri yormaktadır ve istenen başarıyı verememektedir.

eğitim ayrılan pay 2006 %14.0 iken 2007-2013 yılarında bu oran %19,1 e çıkarılması planlanmıştır.

9. kalkınma planı hedef ve amaçları oluşturmaktadır. Bu planda Türkiye'nin büyüme hızının %7,3 olarak hedeflendiği görülmektedir.

-e-devlet uygulamasının yaygınlaştırılması hedeflenmektedir.
9. kalkınma planında bilinçli,üretken,teknolojik gelişimleri takip edebilen ,dünya ile yarışabilen,kendini devamlı yetiştiren bireyler yetiştirmek amaç ve hedeflerde bulunmaktadır.
-iş eğitimi ,ara eleman eğitimi,ebevyn eğitimi gibi gelişim gerektiren eğitimlerede bu planda fazlasıyla yer verildiği görülmektedir.

9. kalkınma planının vizyonu şu şekilde tanımlanmıştır"İstikrar içince büyüyen,gelirini daha adil paylaşan,küresel ölçekte rekabet gücüne sahip,bilgi toplumuna dönüşen ,AB'ye üyelik için uyum sürecini tamamlamış bir TÜRKİYE"
VİZYONU VE UZUN VADELİ STRATEJİLERİ İLE HAZIRLANMIŞTIR.

Aşağıda balirtilen amaçlar ,gelişme eksenleri olarak belirlenmiştir.
1-rekabet gücünün arttırılması
2-istihdamın arttırılması
3-beşeri gelişme ve sosyal dayanışmanın güçlendirilmesi
4-bölgesel gelişmenin sağlanması
5-kamu hizmetlerinde kalitenin ve etkinliğin arttırılması.

9.kalkınma planında ;öncelikler eğitimde insan kaynaklarının geliştirilmesi ve desteklenmesine önem verilecektir, yaşam boyu eğitim için ortam hazırlanacaktır, fırsat eşitliği sağlanacaktır, bilgiye erişim kolaylığı sağlanacaktır.Şeklinde açıklama yapılmıştır
Her kalkınma planı yetişecek insan tipini ve ticari koşulları yani öncelikleri belirtmektedir. Kalkınma planına bakıldığında 2013 yılına kadar özel okul fiyatlarında belirgin düşme olacağı görülüyor. Devlet özel eğitimi teşvik ve AR-GE araştırmalarına destek çıkacağı,öğretim üyesi ihtiyacının artacağı çıkarılmaktadır.

 
Toplam blog
: 285
: 4026
Kayıt tarihi
: 17.07.06
 
 

      Üniversiteyi Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinde Fizik öğretmenliği bölümünden..