Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Ocak '19

 
Kategori
Dil Eğitimi
 

Adıllar 4

 Kişi Adılları;

Bende
Sende
Onda

Bizde
Sizde
Onlarda

Bende ilgi var.
Sende silgi var.
Onda bilgi var.

Bizde teknoloji gelişecektir.
Sizde internet var mı?
Onlarda bor yok.


Adıllarda harf ve hece değişikliği; mânâ değişikliğine neden olur. Bu doğru anlatım için uygundur.

         Tekil kişi adıllar:
Ben > Beni > Bana > Bende
Sen > Seni > Sana > Sende
O > Onu > Sana > Onda

       Çoğul kişi adıllar:
Biz > Bizi > Bize > Bizde
Siz > Sizi > Size > Sizde
Onlar > Onları > Onlara > Onlarda

Adıllarda Türkçe’nin özelliği ve güzelliği belirgindir. Bu özellikler yabancı dillerde yoktur. Bunun için mantık ararız. Fakat kimi şeylerde mantık olmaz. Doğallık, alışılagelmişlik vardır.

Kişi adıllarındaki ‘’-de’’ eki yanlış yazılmaktadır. Burada yanlış yazıma örnek vermeyeceğim. Çünkü yeterinden çok yanlış örnek ortalıkta var.

Adıllarla ilgili örnek tümceler:
Bende senin çok hakkın var.
Sende insânlık kalsın.
Onda anlayış çok.
Bizde yağ var, sizde yağdanlık, onlarda yağcılık.

Bende iyi niyet var. Fakat sende beni anlayacak özellik yok. Onda samimiyet çok.
Bizde doğruluk arayışı başladı.
Sizde Türkçe konusunda ilgi gelişti.
Onlarda Türkçe sevgisi başladı.


Adıllar; anlatımda kolaylık sağlamaktadır. Adıllar olmazsa tümcede belirsizlik oluşur.

Ramazan Gülsen

 
Toplam blog
: 205
: 266
Kayıt tarihi
: 10.06.12
 
 

Tekirdağ, 02.01.1961 doğumluyum. İstanbul'da yaşıyorum. Evli, 3 çocuk bâbâcânıyım. Türkçeci, muha..