Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ekim '15

 
Kategori
Eğitim
 

Akademi nasıl kurulur?

Kurumsal üniversiteler, şirket üniversiteleri, şirket akademileri veya daha çok bilinen ve kullanılan adıyla akademiler, son yıllarda işletmelerde hızla faaliyete alınmakta ve çeşitli amaçlarla hizmet vermektedirler. Özgür, rahat düşünme ve üretme ortamı arayışının bir sonucu olarak ortaya çıkan akademiler, bu özellikleriyle temelde birbirlerine benzeseler de her biri ayrıntılı olarak incelendiğinde birbirlerinden önemli ölçüde ayrıştıkları noktalar olduğu görülmektedir.

Bu yazı ile amaçlanan, akademilerin doğru teşkilatlanması ve bu şekilde işletme verimliliğine katkı koyması için gerekli fikri dönüşümün inşası konusunda işletme sahipleri ve işgörenler başta olmak üzere ilgililere ışık tutabilmek yolunda 3.şahısları (ama en çok da tez konusu bulmakta zorlanan yüksek lisans / doktora öğrencilerini) isteklendirmektir.

Şu halde, Türkiye’de çok fazla sayıda akademi kurulmasına ve her geçen gün buna yenileri eklenmesine rağmen (benim tespit edebildiğim kadarıyla bugün itibariyle Türkiye’de aktif / pasif toplam akademi sayısı 106) sürecin akademik olarak yeterince irdelenmediği rahatlıkla söylenebilir.(*)

Mevcut akademilerin eksik yanlarını tamamlamalarına, kuruluş aşamasındaki akademilerin ise en baştan ideal bir örgütlenmeye sahip olmasına katkı koyacak böyle bir akademik çalışma sayesinde, Türkiye’deki tüm akademilerin özellikleri aktarılabilir, bir akademinin sahip olması gereken entelektüel sermaye konusunda bir rehber hüviyetinde olabilir. Böyle bir çalışmada ideal bir akademinin teşkilatlanması tüm boyutlarıyla ele alınacağı için hem işletmelerin akademilerinde çalışanlara hem de üst yönetimlerine önemli ölçüde zaman ve işgücü tasarrufu sağlanacağı da unutulmamalıdır.

Bununla birlikte ‘Türkiye’de İdeal Kurumsal Akademi Arayışları ve Bu Çerçevede Bir Akademi Örneği: X Akademi’ gibi çarpıcı diye nitelenebilecek bir başlıkla sunulabilecek bu tezde sırasıyla akademi fikrinin ortaya çıkması ve Türkiye’de faaliyet gösteren akademiler ele alınarak buradan hareketle bir akademinin kurulma sürecine yer verilebilir.

Bu araştırma, Türkiye’de aktif / pasif durumda bulunan tüm akademilerin teşkilatlanmasının ne şekilde olduğunu, neyi yapıp neyi yapamadıklarını tüm unsurlarıyla inceleyerek akademiler konusunda şu ana kadar gösterilmemiş bir hassasiyetle akademik bir doküman ortaya çıkabilir.

Varsayımlara gelince;

1. İşletmelerde istihdam edilen işgörenlerin işe girişleri ile çıkışları arasındaki tüm eğitici, geliştirici ve işgörenin kendisini ifade etmesine yönelik faaliyetler, akademi tarafından tasarlanmalıdır.

2. İdeal bir kurumsal akademi, her ne ad altında olursa olsun kurum içi başka departmanların eğitim için çalışmasını, “eğitim departmanlarını” gereksiz kılmalıdır.

3.Akademinin işlevleri; oryantasyon, hizmet içi eğitim, inovasyon ve sosyal faaliyetlerin tamamına yönelmelidir.

4. İdeal akademi, tüm bu unsurları taşımalıdır.

Bu çalışmayı kurgularken verilerin analizi sayısaldan çok sözel değerlendirme ile yapılmalıdır. Ancak ideal akademi düşüncesi içerisinde oryantasyon, hizmet içi eğitim, inovasyon ve sosyal faaliyet unsurlarının 4’ünün birarada olması düşüncesi en baştan kabul edilmeli ve buna göre Türkiye’deki akademilerin ideal akademiye ne kadar yakın oldukları ağırlıklı ortalama ile tespit edilmelidir.

Bu tespiti yaparken 4 unsurdan her birinin eşit ağırlıkta olduğu kabul edilmeli ve her birine %25’lik bir oran ayrılmalıdır. Tamamına sahip olan akademi %100 ideal kabul edilir, 3’üne sahip olan %75, 2’sine sahip olan %50 vd. şeklinde sınıflandırılır.

Kolaylıklar dileğiyle…(**)

 

(*) Ulaşılan Türkiye kökenli akademik kaynaklar:

- Dünya’da ve Türkiye’de Akademilerin Tarihçesi ve Bugünkü Durumu; Ayhan HAKAN

- Mesleki Yetiştirme ve İşçi Akademileri; Ekmel ZADİL

- İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesinde Farklı Bir Yaklaşım Olarak Kurum Üniversiteleri; Ömer Faruk ÖNAL

- Türkiye’deki Şirket Üniversitelerinin Durumuna Yönelik Bir Araştırma; Mina ÖZEVREN & Sebahattin YILDIZ

- Eğitim Departmanlarındaki Değişim: Şirket Üniversiteleri; Sebahattin YILDIZ

- Aile İşletmelerinin Kurumsallaşması Sürecinde Şirket Akademilerinin İncelenmesi; Deniz KUZU

- İnsan Kaynakları Yönetiminde Yetişkin Eğitimi ve Bir Şirket Akademisinde Araştırma; Duygu ÖZER

- Şirket Akademileri ve Türkiye Uygulamaları; L.Selin SELAMET

- Training and Development Experience for Agriculture People: Uzel Academy Sample; Mustafa KAKLIKKAYA

(**) İnternet üzerinden edinilen kaynaklar ve daha detaylı bilgi için; gunay81yildiz@hotmail.com

 
Toplam blog
: 3
: 3307
Kayıt tarihi
: 22.11.13
 
 

Yönetim Bilimleri ..