Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Mayıs '12

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

ATM'ler "haksız kazanç" kaynağı mı?

ATM'ler "haksız kazanç" kaynağı mı?
 

Son yirmi yılda ‘alışveriş ve ‘ATM’lerde Toplam 13.5  Milyar kez kredi kartı kullanılmıştır Var olan 120 Milyon ‘kredi’ ve ‘banka’ kartı ile işlem yapılmıştır. Kartların ağırlığı ise 550 tonu bulmuştur.

Tüm Dünya’da Bankacılık Sektörünün vazgeçilemez unsuru olan ‘ATM Sistemleri’ ‘küçük tasarruf sahiplerini’ bankadan uzaklaştırmak; bankalar tarafından ‘yüksek mevduat sahiplerine’ ve özellikle ‘VIP Müşterilere’ daha üstün hizmet vermek amacıyla geliştirilmiştir.

‘ATM Sistemleri,’ bankalardaki müşteri yığılmalarını önlemek, müşteri hizmet dolaşımını hızlandırmak için geliştirilmiştir.

ATM’lerin amacı,  hafta sonu, milli, dini bayramlar ile ‘çalışma saatleri’ dışında, ‘acil kredi kullanımı’ ve diğer tüm ‘bankacılık hizmetlerini’ anında ve sıra beklemeden ‘kart sahiplerine’ sunmaktır.

Bazı bankalar, ortak kullanıma açık ATM’lerden yapılan işlemlere uygulanan ‘komisyon oranlarını’ kendi üstlenirken, bazıları tüm maliyeti müşterinin sırtına yüklüyor. ATM’lerde ‘ortak komisyon tarifesi’ de bulunmuyor.      

ATM’lerde ‘ortak nokta’ ve‘altın nokta’ ayırımı 1 Ekim 2009’dan itibaren sona ermiştir. Yeni Sistemde tüm kart kullanıcıları istediği bankanın ATM’sinden işlem yapabilmektedir.

Bankalar kuruldukları günden beri her yıl zamlanarak ‘akreditiflerde,’ ‘para transferlerinde’ olduğu gibi, birbirlerine verdikleri ‘her hizmet’ için komisyon almaktadır.

Böylece ‘Komisyon,’ ‘bankalar arasında komisyon’ olarak ortaya çıkmış oluyor.  

Peki, ABD ve Avrupa Birliği(AB) Ülkelerindeki bankalar ATM yatırımlarını müşterilerine yansıtıyor mu? Kesinlikle, “HAYIR”

Genellikle, yurtdışındaki bankalar kendi ‘kredi’ veya ‘banka’ kartlarını kullanacak olan müşterisine  komisyon ödetmeyi değil; bu yatırımın sağlayacağı verim artışına güveniyorlar.

Türk Bankacılık Sektörü’nde hemen, hemen tüm bankacılar ağız birliği etmiş gibi: “bedava hizmet yok” anlayışına sığınarak müşterilerinden ‘ekstra ücret/komisyon’ tahsil etmek için neden yaratıyorlar.

'Bedava karşılıksız hizmet yok’ söylemi bankacıları kurtaramayacağı gibi; müşterisinin bankacılık hakkındaki ‘tecrübe’ ve ‘bilgi noksanlıklarını’ ‘istismar’ etmek değil midir?

“EVET”

Çünkü müşteri “aldığı hizmetin” KARŞILIĞINI bankasının şubesine ‘vadesiz mevduat hesabı’ olarak önceden yatırmıştır.

“Vadesiz Mevduat Hesabı” bankaların ‘0 maliyetli,’ ‘en gözde’ ve bankacılar tarafından ‘en tercih edilen’ hesaptır.   

Bankacılık Sektöründe“Fayda/maliyet oranı” açısından “kaynak maliyeti” ‘en düşük,’ “optimum noktası” üstünde ”Fayda” sağlayan bir mevduat hesabından bankaların ‘ücret/komisyon’  alması  “HAKSIZ KAZANÇ” değil midir?

ATM’ler bankalar için “maliyet düşürücü hizmet” olması nedeniyle, ‘ücret/komisyon’ almak yerine; ATM’lerin ‘sayıları,’ ‘yaygınlığı’  ve ’ulaşılabilirliği’ arttıkça vadesiz mevduatta “PARA TUTMA ORANI” da YÜKSELECEKTİR…

Bankacılar, siz ne yapıyorsunuz?

Müşteriniz hesabından başka banka ATM’si aracılığıyla ‘para çekti’ diye ’tek taraflı’ “CEZA” UYGULUYORSUNUZ. Değil mi?      

 

  

 

         

 

 

 
Toplam blog
: 392
: 908
Kayıt tarihi
: 27.11.11
 
 

1951 Muğla doğumluyum. Ege Üniversitesi İktisadi ve Ticari Bilimler Fakültesi'ni 1974 yılında bit..