Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Mart '10

 
Kategori
Teknolojinin Geleceği
 

Avatar ve 3D teknolojisi

Avatar ve 3D teknolojisi
 

Avatar, geleceği modelleyen "Gelecek mühendisleri"nin, gerçek hayatı, birebir üretme örneğidir.


Avatar, en iyi sanat yönetmenliği, en iyi görüntü yönetmenliği ve en iyi görsel efekt dallarında Oscar'ı aldı. Ama avatar için çok şey söylendi. Senaryo, görsellerin estetiği, yada filmin kurgusu için çok şey söylenebilir. En önemli saptama ise: "BASİT VE SIRADAN"

Ama kullanılan teknoloji?

Şimdi o konuyu biraz açalım da her fırsatta "Türkiye'de ne varsa hepsi kötü!" diye eleştirilen Murat SEVGİ'nin de doğru bulduğu şeyler olduğunu birileri görsün...

O filmde ve öncesinde yapılan birkaç filmde daha üç yazılımdan yararlanılmaktadır. Bunlar; 3D Studio MAX, Solid Works ve Mental RAY.

BİR: 3DS MAX (http://www.sayisalgrafik.com.tr/index2.html?/urunler/max/2010/index.html, Mühendislik programları tarafından çizilen 3 boyutlu objeleri geliştirildikleri 3 boyutlu uzayda eğip, çekip, uzatıp işleyebilme ve objenin yerini (koordinatını), ölçeğini değiştirme imkanı sağlar... Filmlerde kullanılan bütün cisimler, Mickey Mouse, Transformer, objeleri böyle objelerdir.

Mesela koşan bir adam yapıp bunu istediğiniz açıklarda görüntüleyebilirsiniz. Yani kamerayı tanımlanmış olan uzayın bir yerine koyup izleme yaparsınız. Ürün 3 boyutludur. İstediğiniz zaman o ürünü koşturmaya (http://www.sayisalgrafik.com.tr/index2.html?sektorler/cogulortam/index.html) başlarsınız...

Bu teknoloji ile malzemelerin mukavemeti de göz önüne alınarak; en basit örneği ile bir demir çubuğu yavaş, yavaş büküp oluşacak değişimleri izleyebiliyordunuz. (Eski teknolojide bu vardı...)
Yada soyun hareketini simüle edebiliyordunuz. (Bu da eski)
Bu işi yapan AutoDesk ürünleri, I-DEAS gibi yazılımlar 17-18 yıldır var.

Ama artık bir tahta parçasını çıtır, çıtır, kırabiliyorsunuz. Bilgisayar, simülatör yazılımı aracılığı ile malzeme yapısı homojen olmayan bu cismi modelleyebiliyor. (Bu yeni bir teknoloji)

İKİ: Solid Works (http://www.sayisalgrafik.com.tr/urunler/inventor/urundetay.htm), objelerin bir video görüntüsü üzerine eklenmesine ve hareketlendirilmesine yarar. Video görüntüsü 2 boyutlu bir görüntüdür. Üzerine yüklenecek yamalar da 2 boyutlu olmak zorundadır. Tıpkı bir fotoğrafın üzerine kendi yüzünüzün resmini yapıştırmak gibi...
Ama yeni teknolojide 2 (yada daha çok) kamera ile çekilen görüntülerden yararlanarak bilgisayar gerçek görüntüleri 3 boyutlu ortama aktarmaktadır. Böylece 3 boyutlu objeler, ortamın da üç boyutlu olarak dekore edildiği bir SANAL ORTAMDA hareket etmektedir.
Bilgisayar ortamındaki uzayda (XYZ) eğer işin içine hareket girerse; boyut sayısı 4'e çıkar..

Şimdi; bu olunca ne olur?
4 BOYUTLU UZAY (XYZT) olur!.. (Sırf ileride duyurmak için, bu lanse edilmiyor! Bu teknoloji var!)

ÜÇ: Mental RAY (http://www.sayisalgrafik.com.tr/index2.html?sektorler/cogulortam/index.html), yazılımı başlı başına kullanılması pek bir işe yaramayan 3DMAX, Solid Works gibi yazılımlara yüklenerek kullanılan, eklenti yada asalak yazılım da denilebilecek bir yazılım.

Peki, Mental RAY ne yapar?
Mental RAY, 3 boyutlu olarak oluşturulan cisimlerin görünmesi için gerekli yüzey renklerini belirler. Bunu yaparken gerçek hayatta olduğu gibi cismin nereden aydınlatıldığını dikkate alarak bir aydınlanma verisi oluşturur.

Her cismi için çevresindeki gölgelenmeleri tek, tek hesaplar. Bu sonuçlara göre bir yüzey renklenmesi yapar.

Bitmedi..

Ayrıca; cismin yüzeyini gerçek hayattaki malzemeler ile kaplar. Hayvan tüyünden tutun, demir, tahta, kumaş ve cam yüzeyine kadar her türlü yüzey malzemesi ile cisimleri giydirir. (Bu eski bir teknoloji)[3b]

Yeni olan, şeffaf ve geçirgen cisimleri görüntülerken arkadaki objeleri de dikkate alır... Ayna yada yansıtıcı yüzeylerde yansıma sonrası görünmesi gereken yüzeyleri de dikkate alır. Bunları yaparken renk ve ışık değerlerini de hesaplar.

Ve bunların hepsini hareketli cisimler için bile yapar!..

Avatar filmi, bu 3 teknolojinin bir arada kullanıldığı 15 yıllık bir kobaydır.
Kobaydır, çünkü 1994-1995 teknolojisinin vizyonu için hayal edilmiş düşük düzeyli bir animasyon hikayesidir.

İşin temellerinde; MUSE (Çok kullanıcılı benzeşimli ortam), MUSH (Çok kullanıcılı benzeşimli hayaller), MUD (Çok kullanıcılı ortam) için geliştirilmiş teknolojiler yatar. Bu teknolojiler ucundan kıyısından Türk'tür!

Bunlar 80'li yıllarda ülkemizde hayal edilen, hayalin ötesine geçirilmiş, bilimden anlamayan bilim adamlarının çöp ettiği, "yaşanmış" teknoloji efsaneleridir.

Artık hayal eden bile kalmadı...
Hep sevgi ile kalın.

Murat SEVGİ
msevgi@mental.com.tr

Galeriler_______:
MentalRAY Divine Error
http://www.facebook.com/album.php?aid=9551&id=100000199904201&l=fd1f44dee9
MentalRAY Emciem
http://www.facebook.com/album.php?aid=9552&id=100000199904201&l=4b494fdb0a

 
Toplam blog
: 370
: 1092
Kayıt tarihi
: 10.07.08
 
 

1969 doğumlu. Tasarımcı, endüstriyel otomasyon sistemleri için yazılım geliştiriyor. Yüksek öğren..