Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Nisan '12

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Bir garip Orhan Veli

Bir garip Orhan Veli
 

alıntıdır


Beni bu güzel havalar mahvetti
Beni bu güzel havalar mahvetti,
Böyle havada istifa ettim
Evkaftaki memuriyetimden.
Tütüne böyle havada alıştım,
Böyle havada aşık oldum;
Eve ekmekle tuz götürmeyi
Böyle havalarda unuttum;
Şiir yazma hastalığım
Hep böyle havalarda nüksetti;
Beni bu güzel havalar mahvetti.

Orhan Veli’nin en sevdiğim şiirlerindendir.

Geçtiğimiz hafta Tarık Zafer Tunaya Kültür Merkezi’nde Garip Akımı’nın 70. Yıldönümünde Orhan Veli adına bir etkinlik düzenledi.

Programda açık oturumu Prof. Dr. Haluk Oral yönetirken, Orhan Veli Şiir Evi'nin kurucusu Şeref Özsoy da sohbete konuşmacı olarak katıldı.

Sergi, belgesel ve açık oturum aşamalarından oluşan üç bölümlük programı izlemek oldukça keyifliydi. Gazeteci Doğan Hızlan’ın ve Gazeteci Yazar- Şair Hilmi Yavuz’un yorumuyla yapılan açık oturuma daha sonra Orhan Veli’nin kız kardeşi Füruzan Yolyapan’ın katılması ayrıca bir lezzet kazandı.

Ağabeyine ait acı tatlı anılarını anlatan, çok genç yaşta hayata gözlerini yummasına rağmen bugün hala şiirleri dilden dile dolaşan, iz bırakan Orhan Veli’nin kardeşi olmaktan gurur duyan bir tavırla kendisine sorulan soruları nezaket ile cevapladı.

Orhan Veli’nin Garip Akımı’nı başlatması ile aldığı tepkilere sıkça yer verildi. Özellikle o dönem popüler olan Kitabe-i Seng-i Mezar (Süleyman Efendi) şiiri ile olumlu ve olumsuz tepkileri üzerine çekmiş olduğunu öğrendik. Yusuf Ziya Ortaç’ın kışkırtıcı yazısına rağmen, diğer yazar ve şairlerin olumsuz tepkisine karşı yazmaya devam etti.

Nurullah Ataç ise onu her zaman destekleyenler arasındaydı.

Şiirleri yayınlanmaya başlandığı dönem; “Bir Garip Orhan Veli’yim. Veli’nin oğluyum” dizelerinde ise bu kez babasından oldukça tepki almış.

Babası “Hadi şiirlerinde kendini yoksulluğunu dile getirdin, birde Veli’nin oğluyum diye beni neden karıştırıyorsun?” dediğinde bugün Füruzan Yolyapan’ın bunu başından geçen bir anı olarak paylaşacağından, oğlunun yıllar sonra konuşulan bir şair olacağından habersizdi.

Edebiyata derin katkısı olan şairi ailesinden bir ferdin anlatımıyla dinlemek büyük bir zevkti.

Füruzan Yolyapan, yıllar öncesinde Orhan Veli’nin kendi sesiyle “tel”e okuduğu şiirleri saklamış, bugün sevenlerine ulaştırmak için bir cd haline getirilmesine öncü olmuş.

“Beni bu güzel havalar mahvetti” isimli kitabı içerisinde cd iler beraber evimizin kütüphanesinde bulunması gerekli eserlerden.

Tanıtım bültenini sizlerle paylaşarak yazımı noktalamadan önce, Türk Edebiyatı’na emek veren şair ve yazarların unutulmamasını diliyorum.

(…)

“Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlanan Beni Bu Güzel Havalar Mahvetti kitabı ve bu kitapla birlikte verilen CD, Orhan Veli’nin çok eski bir kayıt yöntemi olan “tel”e okuma ile kaydettiği ses kayıtlarından oluşuyor. Bu kayıtlarda Orhan Veli’nin kendi sesinden dinleyeceğimiz şiirleri ve bir de Karagöz oyunu bulunuyor.
Kız kardeşi Füruzan Yolyapan’ın yıllarca sakladığı ve klasik bantlardan da önceki bir teknikle “tel”e okuduğu kayıtlarda Orhan Veli, en beğendiği 22 şiirini seslendiriyor.
Bir dost ortamında kaydedilen bu şiirler, ölümünden yıllar sonra, Orhan Veli hayranları için gün ışığına çıkıyor. Orhan Veli’nin kızkardeşi Füruzan Yolyapan, bu kayıtların bir evde, bir yılbaşı eğlencesi sırasında kaydedildiğini tahmin ettiğini ama bu konuda pek bilgisi olmadığını, kayıtların da kendisine küçük ağabeyi Adnan Veli ölünce onun ahbabı Orhan Boran’dan geldiğini söylüyor.
Beni Bu Güzel Havalar Mahvetti’de ayrıca, Orhan Veli’nin hiç bilinmeyen bir yanını, Karagöz oyunlarına merakını, oynatmadaki ustalığını da öğreniyor, kısa bir Karagöz muhaveresini kendi sesinden dinliyoruz.
Yapı Kredi Yayınları, bir büyük şairin şiirlerini yalnızca kitaplarda okumakla kalmayıp, kendi sesini ve ilk kez işittiğimiz Karagöz oynatma yeteneğini de bu çalışma ile gözler önüne seriyor.”

 

 
Toplam blog
: 670
: 1923
Kayıt tarihi
: 19.12.10
 
 

İstanbul doğumlu. Kuantum Yaşam Koçu. EFT, NLP, ETKİLİ İLETİŞİM, BEDEN DİLİ gibi bir çok konuda e..