Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Ağustos '09

 
Kategori
Kitap
 

Bir Mehmet Aksoy kitabıdır Heykel Oburu

Bir Mehmet Aksoy kitabıdır   Heykel Oburu
 

Heykeltraş Mehmet Aksoy ile 2009 ağustos


Bu konuda yazmalıyım dedim. İŞ Kültür Yayınları'nca 2002 yılında yayımlanan HEYKEL OBURU adlı nehir söyleşiyi okuyanınız var mı? Kitap değerli heykeltraşımız Mehmet Aksoy ile değerli yazarımız Aydın Engin 'in yaptığı söyleşilerden oluşuyor. Kapağında da yazdığı gibi "Bir Mehmet Aksoy kitabı ".

Heykel Oburu 'nu 2003'ün sonlarıydı sanırım,değerli arkeoloğumuz Muhibbe Darga 'nın yaşam öyküsünü anlatan nehir söyleşi " ARKEOLOJİNİN DELİKANLISI adlı kitaptan sonra gidip hevesle almış ve okumuştum.


Geçtiğimiz hafta sonu Mehmet Aksoy'un Cumhuriyet Köyü'nde bulunan atölyesindeki heykellerini görebilme mutluluğuna eren bir kişi olarak, kendisinden kitabımı imza etmesini rica ederken, yazmam gerek diye düşündüm, mutlaka yazmalıydım, belki de eğitim kategorisinde yazmalıydım.

İnsanlar akan zamanla bazı olayları daha iyi değerlendirme şansına eriyorlar. Deneyimlerin birikimi mi , gözlem gücünün gelişmesi mi bunun nedeni bilemiyorum. Şöylesi sözcükleri olgunluk çağına gelmiş pek çok insandan duyarız da gençsek eğer dudak büküp geçeriz.

"Bu deneyim bu tecrübe, ah keşke gençken olsaydı ah." derler. Ben de bu sözün aynısını okuduğum kitaplar için söylüyorum şimdilerde, her defasında özellikle Nehir Dizisi'nden yaşam öykülerinin adım adım açıldığı kitapları okuduğumda. Keşke HEYKEL OBURU 'nu da çok önce okuyabilseydim, Tıpkı ARKEOLOJİNİN DELİKANLISI' nı da okumuş olmayı , önceden çok önceden okumuş olmayı dilediğim gibi.

Kuşkusuz bizlerin gençliğinde de bu bağlamda nice yaşam öyküleri yazılmıştır ve belki de okumuşumdur, ama nasıl okudum? Yoksa böylesi nehir söyleşiler, belli bir yaştan sonra mı daha iyi anlaşılıyor, yoksa eski yaşam öyküleri bu denli arı duru ve açık dille yazılmamış mıydı? Ama bu nehir söyeşiler dizisi bambaşka hem editörce hem de yaşamı anlatılan kişi tarafından uzun emekler verilerek hazırlanan ve okuyanlarda yer edecek deneyimlerin özenle paylaşıldığı değerli kitaplar, hepsi öyle.

Bir çocuğun yaşamını yönlendiren çevresindeki kişiler değil midir? Bir sözcük, bir bakış, bir azar ya da yerinde bir övgü, yaşamları nasıl da değiştirir. HEYKEL OBURU' nda Mehmet Aksoy eli öpülesi bir öğretmeni anlatıyor.Bayrak gibi bir kadın Nazmiye Öğretmen. Nazmiye Öğretmen'in o müthiş dikkati ve coşkusu olmasaydı sanırım bugün Mehmet Aksoy bambaşka yaşamları sürdürüyor olacaktı.

O ne kutsal bir duygudur öğrencisinin başarısına coşkuyla katılmak. Öylesi bir öğretmen ki Nazmiye Hanım, Mehmet Aksoy'un daha birinci sınıfta, kalemi ilk kez görüp kağıdı ilk kez eline aldığında çizdiği muhteşem kuş resmini görünce büyük bir heyecanla sınıf sınıf dolaşıp herkese göstermesi, o küçük çocuğa, nasıl, ne sağlam bir özgüven kazandıran sevince boğmuştur düşünsenize. Edebiyatçılar böylesi olaylara baht dönüşümü derler.

Okuduklarımı kendi yaşamımla ve ister istemez ne kadar yaşlanmış, olgunlaşmış da olsam öncelikle kendi anılarımla karşılaştırmadan edemiyorum. İlkokul birinci sınıfta öğretmenimiz bir çöp adam resmi çizdirmişti çocuklara ve babası ile sabah akşam Akbaba karikatürlerini çözümleyen, gördüğü karikatürlerden kafasında öyküler, romanlar uyduran çocuk, ben bir çöp adam çizememiştim. Onu çizemeyişim yıllarca içimde derin bir yara olarak kalmıştır.

Öğretmenimin bu yenilgim karşısında motive edici, cesaret verici yaklaşımı da olmamıştı.İlgilenmemişti bile. Neden çizemediğimin nedenleri çok kapsamlı. Bunlardan biri de belki de o güne kadar gördüğüm resimlerde hiç bir zaman çöp adam şeklinde basitleştirilmiş bir desen olmamasıydı ya da bir insanın o denli basit bir figürle ifade edilebileceğini kabul edemeyişimdi.

Yıllar yıllar sonra yurt dışında açılan bir resim yarışmasında ödül almak bile benim sıkıntımı, çekingenliğimi aşmada yeterli olamamıştı.

Bence bu kitabı, değerli heykeltraşımız Mehmet Aksoy'un kitabı HEYKEL OBURU 'nu sadece anababalar değil, özellikle öğretmen olma yaşantılarının başında olan genç öğretmenlerimizin ve lisede, üniversitede okuyan öğrencilerimizin de de okuması çok yararlı olacaktır.

Okunan her kitap özellikle nehir söyleşiler, okuma gerektiği gibi düşüne düşüne, sindirerek yapılan bir edimse eğer, sanki gerçek yaşamlara tanık olmuşçasına deneyim ve görüş kazandırıyor kişilere. Onun için okumalı gençler, genç eğitimciler.

<ımg alt="Heykel Oburu" src="http://www.ilknokta.com/urun/H/97241_s.jpg">


http://www.istegenc.com.tr/content/kitap/article.asp?lngArticleID=467


http://www.mehmetaksoy.com/Tr/dynamicdata/default.asp






 
Toplam blog
: 566
: 1338
Kayıt tarihi
: 11.07.06
 
 

Edebiyatla ilgileniyorum. Ayrıca amatörce belgesel film çalışmaları yapıyorum ve kültürel etkinlikle..