Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Eylül '20

 
Kategori
Kitap
 

BİR YÜREKTEN BİR YAŞAMDAN

 

                                              “Yaranın yerini sorsalar gösteremezsin

                                                Ama dinlediğin şarkılar ve türküler,

                                                   Gözleri kapalı buluyor yarayı…”

                                                                           XXX

İnternet ortamında okudum. Ziraat Bankası müdürlüğünden emekli, gazeteci yazar Erol Metin telefonla bilgilendirdi. Onun uzun soluklu kitap çalışmasını “Bir Yürekten Bir Yaşamdan” adıyla yayımlandığını öğrendim.

Aşağıbarak köyü muhtarlığının kültür hizmetleri kapsamında köyünün tarihine ışık tutacak önemli bir çalışmaya katkıda bulunduğunu oldukça isabetli buldum. Yaser’in tüm yaptıklarını izliyorum ve takdir ediyorum!

Muhtar Yaser Kavak öncülüğünde gerçekleştirilen ekip çalışması ile Nevşehir ili Hacıbektaş ilçesi Aşağıbarak köyünün " Şiirleri, Ağıtları ve Türküleri ” ya da Halkbilimi (Folklor) böylece kitaplaştırılmış oldu. Sevindirici bir yaklaşım!

Yaser Kavakaçıklamasında: "Köyümüz doğumlu yazarlarımızdan Muhsin Durucan'ın katkıları ile yazarımız Erol Metin’in derlediği ağıtların, türkülerin yanı sıra köyümüz hakkındaki kimi bilgileri ve ilginç olayları anlatan ''Bir Yürekten Bir Yaşamdan'' adlı kitabı yayımlanmıştır.”

Derken, yazanbirisi olarak ben de kültür ya da kitap konusundaki davranışlarını coşkuyla alkışlıyorum! “Oku!” emri, Tanrı emridir.

                                                                                   ***

Ağıt, genellikle bir ölümün ya da acı veren bir olayın ardından söylenen halk türküsüdür. Doğal afetler, ölüm ve hastalık gibi umarsızlıklar karşısında korku, coşku, acı ve isyan gibi duyguları konu edinen ezgili sözlerdir.

İnsanımızda bu gelenek çok eskidir. Ağıt söylemeye ‘ağıt yakma’, ağıt söyleyene ise ‘ağıtçı’, denilmektedir. Anadolu'nun hemen her yerinde ağıtlar dilden dile dolaşır. Erkeklerin söylediği ağıtlar varsa da ağıtları daha çok kadınlar söyler. Ağıtlar, türkü ve dastana  yakın ve bu türlerle iç içedir. Gülzade Ninemin ağıtları da kulaklarımdan silinmedi!

Bir başka deyişle ağıt, şiir demektir. Güzel sanatların bir dalıdır. Müzik gibi işitsel (fonetik) sanatlardandır. Bireydeki güçlü duyguların taşmasıdır! Şiirin ülkesi, sonsuzluğun üst yanıdır. Yeryüzünüzdeki tüm güzelliklerde şiir vardır. Folklorumuz için önemli kazanç demektir. Edebiyatımızın nazım türü sayılan anasının ağıtlarını, Erol’un yazıp yayımladığı ortamlarda okudum. Okuması yazması bile olmayan bir ana, bir köylü kadınının duygularıdır. O ananın yakıp söylediği ağıtlarında; çocuklarını, şiddeti, vefasızlığı, yoksulluğu ve acıyı ustaca işlediği gerçeği yansıtılmaktadır. Dünyalara duygu zenginliği katma işlevinde olan şiir,  hiçbir zaman göz ardı edilmemelidir.

Çocukluğundan bu güne değin sevdiğim ve değer verdiğim akrabamdır Erol Metin… Hep iletişimde olduk. Kendisini geliştirme çabasından devinimle ‘Yazarlık Okulu’ öğrencisi oldu. Çok okudu, az yazdı. Araştırdı ve dinledi Folklor ve edebiyatın yakında durdu. Bu ilgisi, evinin duvarlarını bile bezedi!

Bana ulaştığında 16 formalık kitabı elimden bırakmaksızın okudum. Renkli kapak arasında: Sunuş yazıları, araştırmaya dayanan bilgiler, anılar, ağıtlar, fıkralar, şiirler ve fotoğraflar kitaba çeşit ve zenginlik kazandırmıştır.  Ne ki burada anlatılmaz, kitap okunur.

Coşkuyla hazırlanan yapıtından dolayı yazarımızı kutluyorum. Okurlara empatik geleceğini, okuyana okuma tadı vereceğini bekliyorum ve okumalı günler diliyorum.

                    

*

 

 
Toplam blog
: 782
: 1295
Kayıt tarihi
: 18.08.08
 
 

Kırşehir Erkek İlköğretmen Okulu'nu, İzmir Buca Eğitim Enstitüsü Türkçe Bölümünü, İstanbul Çapa M..