Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Ağustos '12

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

Borsayı çalmak

Martin MAYER'in dev aracı kurumların ve büyük yatırımcıların bireysel yatırımcılardan borsayı nasıl çaldığını anlatan o ünlü kitabının adı. Bu kitabı ilk üniversite yıllarımda okuduğumda bana ütopik bir dünyanın parasal-sermayesel bir masalı gibi gelmişti. Sonraları mesleğe başlayınca bu masalın bir gerçek olduğunu öğrendim. Masallar gerçek olamayacağı için öğrendiğim aslında Mayer'in yazdıklarının gerçek olduğuydu. 

Sermaye borsayı Küçük Yatırımcı’dan nasıl çaldı? 

Erdal İnönü'nün başbakanlık yaptığı dönemde bir sözü vardır, okuma fırsatınız oldu mu bilmiyorum söz şöyle: 

"Bu ülkede enflasyonu babamdan duyardım; üniversitede okudum, başbakan olduğumda öğrendim" ! 

Benim Mayer'in kitabı karşısındaki durumum da böylece özetlenebilir düşüncesindeyim. 

Asıl konumuza: Borsaya dönmek istiyorum, IMKB'ye... Son dönemdeki patavatsızlığı hepimizin malumu, yani bilgisi içerisinde. En büyük patavatsızlığın fiyatlamalar anlamında bankalar tarafında yapıldığını düşündüğüm için anlatacaklarımı bankalarla örneklendireceğim ve bunu yaparken kendi üslubumu kullanacağım. Şimdi yukarı yukarı giden bir banka sektörü endeksi üzerine konuşacak ve marjinal örnekleri ele alacak olursak derim ki; akıllı bir adamın böyle bir ortamda gelip on yedi tl ye Halk bankası alacağını düşünmüyorum. Deli'ye sorsan o da içerisinde bulunduğumuz ortamda yaklaşık 12 milyar dolar döviz açığı bulunan Akbank'ı 6.70 den almaz. ( Citi 5, küsürden boşuna mı satmış acaba) Bankalara baksan BDDK'nın son kararlarıyla karıda içeride tutan bir yapıdalar yani alan adamların iştahlı temettü beklentisi de olamaz. Zira hepsinin temettü verimliliği ortada. 17'ye blok blok Halk alan elin 20 TL ye satamayacağını bilmediğini de düşünmüyorum. Peki olmaz olmaz da endeks neden 65 binde ?

İşte burada zurna melodisi başlıyor. Martin Mayer'in meşhur kitabında yazdıkları aklımıza geliyor. Borsada yorum yapanların yorumlarının % 80 tutmamasının en önemli sebebi bu yorumcuların paralarının olmamasıdır. TV yorumcularına baksanız aylık üç beş bin tl maaşla çalışan insanlar, yerli fon yöneticilerine baksanız pirimle, jeksiyonla, onla bunla karpuz tarlası olan adamdan daha az aylık para kazanan insanlar yani söylemek istediğim bu insanlar nereden bilebilecekler MİLYAR DOLAR ne düşünüyor? Bilemezler tabi ki; çünkü paranın gerçekte ne düşündüğünü sadece paraya sahip olanlar bilir. Şimdi ben size Milyar doların ne düşündüğünü söyleyeyim desem o zamanda siz bana e e oyun bozanlık yapma sende de milyar dolar yok ki diyeceksiniz haklı olarak. Neyse size içerisinde bulunduğumuz durumun özetini şöyle açıklayayım. 

Bu gün piyasaya iki yüz milyon TL para getirin o parayla sizin imzaladığınız ordinolarla tüm bankaların açılış fiyatlarının on kademe, on beş kademe altına alış emirleri yazılsın bakalım, iddia ediyorum sizin alış emirleriniz gerçekleşir üzerine on kademe de aşağısına senet gelir. Ne demişti Mayer borsayı çalmak! 

Mustafa Bey bankalar kar ettiği için aldılar ama.... ama... 

Cevap: İlizyon, ilizyondasınız.

Bakın ben hisse senedine gelen para anlayışını şöyle özetleyebilirim. Mesele FAVÖK, F/k, PD/DD ÖSK ise eğer şuanda ismini vermeyeceğim bir çok kağıdın işlem gördüğü fiyatın iki katı fiyatta olması gerekir. 

Hisse senedine gelen para için beş yüz milyon öz sermayeye sahip seksen milyon kar açıklayan bir şirket senedi yirmi milyar öz sermayeye sahip bir milyar kar açıklayan şirket senedinden daha önceliklidir. Yani önemli olan milyar TL kar açıklamak değildir. Önemli olan orandır. 

Mum gibi eriyen ve bariz düşüş trendine girmiş IMKB nerede ve ne zaman? 

Ne demişti Mayer: BORSAYI ÇALMAK!

 

Mustafa ÖZTÜRK

https://twitter.com/Mosturk

 
Toplam blog
: 80
: 1013
Kayıt tarihi
: 16.04.12
 
 

İktisatçı; Yatırım danışmanı; Trend takipçisi  ..