Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Aralık '11

 
Kategori
Psikoloji
 

Çatışmaya yol açan kalıp düşüncelerimiz

Çatışmaya yol açan kalıp düşüncelerimiz
 

Mükemmeliyetçilikten ve bunun yollarından sık sık bahsederiz ama insanız sonuçta, koşullarımız her zaman değişebilmekte ve her zaman istediğimiz gibi olmakta sıkıntı çekebilmekteyiz.Mükemmel iletişim yollarından da bahsederiz ancak bu yolları uygulamak çoğumuz için sıkıntılıdır.

İletişim kurarken oluşan çatışma yolları daha başlamadan iletişimi bitirebilir, iletişim esnasında yanlış anlaşılmalara yol açabilir veya da iletişimin istediğimizin tem tersi yönünde sonuçlanmasına neden olabilir.İşte hepimizin gün içerinde iletişim çatışmalarına yol açan kalıp düşüncelerimiz ;

AŞIRI GENELLEME: Belli bir durumun ya da belli bir özelliğin her yerde herkes için geçerli olduğunu düşünmek.

"Bütün aksilikler beni bulur, ne zaman geç kalsam laf işitirim.", "Pazartesiler hep kötü geçer.", " Sen adam olmazsın.", "Sarışınlar aptal olur"

KUTUPLAŞTIRMA: Olaylara ve insanlara yönelik tutumlarımızın uç noktalarda olması.

"Melektir o melek, kimseye zarar gelmez ondan.", "Günahımı bile vermem ona."

KİŞİSELLEŞTİRME: Bir insanın aslında hiçbir etkisi olmadığı halde, başkalarının uğradığı sıkıntılardan, sorunlardan kendini sorumlu tutması.Alınganlık, üstüne alınma.

"Kesin yanlış bir şey yaptım o yüzden yüzüme bakmadı." "Niye selam vermedi,kesin bir şey var."

MUTLAKACILIK (-MELİ,-MALI KURALLAR) : Edinilen bir takım kuralların asla değişmeyeceğini düşünmek.

"Her zaman bakımlı olmalıyım", "İki eli kanda olsa gelmeliydi.","Öğretmenler her zaman anlayışlı olmalıdır."

DEĞİŞTİRME GAYRETİ : Çevremizdeki insanların bizim gibi düşünmelerini, bizim isteklerimizi kendi istekleriymiş gibi yapmalarını istemek.

"Sürekli aynı şeyi yapıyor,sinir oluyorum.", "Çok iyi bir insan, ah şu huyu da olmasa."

AŞIRI FEDAKARLIK: Bir kişinin kendi isteklerini bir yana bırakarak, başkalarının istediği gibi davranmasıdır.Başkalarının ne düşündüğü, ne istediği her zaman daha önemlidir, kendi istek ve görüşlerini yok sayar."

" O mutlu olsun yeter,her şeyi yaparım.","Elalem ne der sonra,vazgeçtim ben."

KEŞKECİLİK: Geçmişte yaşanan bir takım olayları zaman zaman hatırlayıp pişmanlık duymak.

"Keşke oraya gitmeseydim." , "Keşke öyle söylemeseydim.", "Keşke ağzının payını verseydim.", "Keşke ilişkimiz hiç başlamasaydı."

TOPTANCILIK: Kişinin sahip olduğu özellikleri ve rolleri toptan olarak algılaması.

" Ben her zaman haklıyım.", "Her zaman doğru olanı yaparım.","Ben çok çirkinim." "İşe yaramayan birr insanım."

BEN DE... : Kişinin dikkati karşısındakine değil kendine yönelmiştir. Bundan dolayıdır ki dinlemez ve mesajlar da yerine ulaşmaz.Kişiler kendi söylediklerini sürekli tekrarlar ama kimse birbirini dinlemez.

Ali: Ne kadar zorlandığımı görmüyor musun?

Ayşe: Ben de bütün gün perişan oldum.

Ali: Her şeyi bizim için yapıyorum, canım çıkıyor.

Ayşe: Ben de çok yoruldum, bütün gün uğraşıyorum.

TÜMDEN REDDETME: Belli bir konu üzerinde enine boyuna düşünmek yoktur. Karşıdakinin görüşleri sorgusuz-sualsiz reddedilir.

A: Yeni bir yöntemmiş...

B: Olmaz o işe yaramaz.!

A: Ama şöyle bir faydası varmış ki...

B: Gerek yok bence, böyle iyi !

A: Bir denesek aslında...

B: İşimize bakalım,dosyaları ne yaptınız ?

 
Toplam blog
: 7
: 6240
Kayıt tarihi
: 24.11.11
 
 

Alanımda severek çalışan bir psikoloğum. Ankara'da yaşıyorum. ..