- Kategori
- Haber
Çin’ in 1980 kuşağı
Evet, Çin’ de de bir 1980 kuşağı varmış. Bizde darbe ertesi gelen liberalizm, nasıl 1980 ve sonraki doğumluları feci tüketiciler durumuna dönüştürdüyse; darbe olmaksızın Çin’ de de, 1980 ve sonrası doğumlular, yeni bir tüketici kuşağı oluşturmuşlar.
Batıdan gelen yeni markalar ilk olarak bu satın alma grubunu hedefliyormuş.
Dünyanın en ünlü kol saati markalarından Swatch, 8-80 yaş grubundaki kişileri, tüketicileri olarak hedef seçmesine rağmen, Çin' de ilk imaj büyükelçisi olarak, 1980'lilerin idolü olan yıldız Li Yu-Chun'u seçmiş.
Cep telefonu üreticisi Lenovo grubu başkan yardımcısı Liu Zhijun, yeni tip bir cep telefonunun çok iyi satılıp satılamamasının, büyük oranda gençlerin bunu beğenmesine bağlı olduğuna işaret ederek, şöyle konuşmuş:
“ Bir cep telefonunun tüketiciler arasında hemen yaygınlaşıp yaygınlaşmaması, büyük oranda 1980'lilerin benimsemesine bağlıdır. Bu nedenle bu gençler için moda dış görünüme ve birçok eğlence işlevine sahip cep telefonları tasarlıyoruz. ”
China Merchants Bank 2006 yılında, 1980'liler için iki tip kredi kartı piyasaya çıkarmış. Tanınmış çizgi film kahramanı olan, ‘Hello Kitty’yi konu alan Hello Kitty kartı, piyasaya çıkar çıkmaz, hemen genç kızlar tarafından beğenilmiş, 21 gün içinde 60.000 adet kart satılmış. ‘MSN’ olarak adlandırılan başka bir tip kredi kartı da, beyaz yakalı kızlar tarafından beğenilmiş, kısa süre içinde 600 bin adet satılmış.
Aynı Çin’de:
Resmi rakamlara göre, geçen yıl ekonomi % 10'un üzerinde bir oranda büyümüş ama üniversitelerden mezun olan yaklaşık 4 milyon 130 bin kişiden, sadece % 30 kadarı iş bulabilmiş.
Çin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Chengping şehirlerde işsizlik oranının % 0, 5’lık bir artışla % 4, 6'ya yükseleceğini belirtmiş.
Sanki aynı resime bakıyor gibiyiz:
Bol yabancı parası, milyarlarca dolar yatırım, büyüyen kentler, işsiz kalan eski çiftçiler; en tehlikelisi de, genç, işsiz ve tüketici bir gençlik. Türkiye’de olan herşeyi 17 ile çarpın, işte size Çin. Artı delicesine bir çevre kirliliği.
Uyuyan dev uyandı ama giderek bir acuzeye dönüşüyor. Bu gidişle, çok değil, 25 yıl sonra Çin, bitmiş bir AB, bitmiş bir ABD gibi olacağa benzer. Sanırım, eski komşularımız Çinliler de, bizim gibi düşünüyor: “Çinliler’e bir şey olmaz.”
http://turkish.cri.cn/1/2007/03/13/1@68234.htm
http://www.bbc.co.uk/turkish/news/story/2007/03/070313_china.shtml
Resim: