Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Mayıs '07

 
Kategori
Çocuk Psikolojisi
Okunma Sayısı
7507
 

Çocuk resminin özellikleri

Çocuk resminin özellikleri
 

Oniki yaşa kadar çocuğun resimsel ifadesi kendine özgüdür. İkinci kişi ya da kişilerin müdahalesi söz konusu olmazsa bu yaş grubu çocuklarda ortak ifade özelliği görülür ve resimler "Özgündür".

Ortak ifade basamaklarını şöyle sıralamak mümkün:
1- Düzleme
2- Tamamlama
3- Boy hiyerarşisi
4- Saydamlık

1- Düzleme: Resim yapılan yüzeye göre eşyanın uydurulmasıdır. Yüzey düz olduğundan objeler plan gibi düz duruma getirilir.

Örneğin: Bir masa ya da sandalye ayaklarıyla birlikte düşünüldüğünde örnek resimde görüldüğü gibi resmedilir. Bu durum çocuğun masayı ya da sandalyeyi dört bacaklı olarak görmesinden ve başka türlü ifade olanağı bulamadığındandır.
Bu yaş grubu çocuk objeleri görüldüğü şekilde değil; bilebildiği şekilde ifade eder.

2- Tamamlama: Bu yaş grubu çocuk dünyaya dıştan değil merkezden bakar. Ona göre bütün olaylar kendisi içindir. Bu nedenle çocuk resimlerinde doğa dört yanıyla gösterilir. Müdahalesiz olmak kaydıyla iç güdüsel olarak akla gelmedik kompozisyonlar yaratmalarına neden olur. Bu durum ise büyüklerin hayranlığını çeken çocuk resminin özelliklerinden biridir.

3- Boy hiyerarşisi: Çocuk için önemli şahıslar kendi dünyasının kahramanlarıdır. Bu şahıslar figürsel olarak, kompozisyonda kendisi için önemine göre büyük ve itibarlı yerde yerini alır. Aynı durum orta çağ resimlerinde, minyatürlerde de görülür.

Örneğin: Bir aile resmi kompozisyonunda anne babadan hangisi daha çok seviliyorsa ya da çocuk için önemli ise o, figürsel olarak kompozisyonun en itibarlı yerinde ve en büyük olarak yerini alır.

4- Saydamlık: Çocukta bütünlük endişesi var. İnsan bütünüyle bir insandır onun için. Bu nedenledir ki çocuk resimlerinde portre görülmez. Bu endişeyle yine bir aile kompozisyonunda aileyi ilgilendiren bütün unsurlar ele alınır. Bir oda içi kompozisyonu eve dışardan bakılıyormuş gibi evi kendisi ve çevresiyle birlikte resmeder. Evin dışının ve içinin beraberce gösterilmesi çocuk resminin "Saydam" görünüşte olmasına yol açar. Planları görmek ve anlayabilmek ancak oniki yaşına doğru kendini gösterir.

*****

III.Blog: Çocuk gelişimi ve sanat ilişkileri

http://www.mehmetkapcak.com

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Öncelikle size Hoşgeldiniz diyorum. Ortak ifade basamaklarına bir de"perspektif"i eklememiz gerekir sanıyorum. Çocuk resimlerinin en belirgin yönü perspektif eksikliğidir kanımca. Selamlar, saygılar.

Ümit Culduz  
 20.05.2007 2:25
Cevap :
Ümit beyciğim, Hoşbulduk efendim. Yorumunuzu okudum. Teşekkürler. Zaten ortak ifade basamaklarının tümünde perspektifin olmadığı açık bir ifade ile açıklanıyor. Çünkü mekan fikri henüz gelişmemiş. Blogumun son cümlesi "Planları görmek ve anlayabilmek ancak oniki yaşına doğru belirir" deniliyor. Bu da bu yaş grubunun perspektif fikrinin olmadığını göstermez mi? Ancak müdahaleler sonucu çocuk gelişim basamaklarında "Yalancı perspektif" devri 4ve5. sınıflarda "Yarı gelişmiş perspektif" olarak kendini gösterir. Ayrıca basamak olarak gösterilen bir kaynak biliyorsanız o kaynaktan yararlanmak isterim. Tekrar teşekkürler  20.05.2007 21:55
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 69
Toplam yorum
: 24
Toplam mesaj
: 25
Ort. okunma sayısı
: 1826
Kayıt tarihi
: 07.05.07
 
 

1947 yılında Mazıdağı'nda doğdu. İstanbul İlköğretmen Okulu'ndan mezun olduktan sonra; İstanbul A..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster