Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Mart '08

 
Kategori
Sertifika Programları
Okunma Sayısı
7589
 

Çocuklar için yaratıcı drama (2)

Çocuklar için yaratıcı drama (2)
 

Herşey hayal ile başlar.(rsm:şişmeçocuk.com.)


İzmir-Aliağa İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'nün resmi talepleri doğrultusunda, 10 Mart-15 Mart Tarihleri arasında öğretmenlere vermiş olduğum, toplam 30 Saatlik ''DİKSİYON Eğitimi Semineri '', yüksek bir katılımla ve başarıyla sonuçlanmıştır. Özel, 'Yaratıcı Drama' derslerim de sürmektedir.

Nisan Ayı içerisinde, MEB Okullarında görev yapan öğretmenlere yönelik YARATICI DRAMA Dersleri için kayıtlar devam etmektedir. Mayıs ve Haziran Aylarında, Drama, Hızlı Okuma ve İlkokuma Yazma Yöntemleri Seminerlerim proğrama alınmıştır.

Diksiyon ve Yaratıcı Drama Derslerinin bir ''Atelye uygulaması '' biçiminde sürdürülmesi, öğretmenlerin ve benim çalışmalardan büyük zevk almamıza neden olmaktadır. Çocukluklarını yaşayan öğetmenlerin, empatik duyguları da olağanüstü gelişmektedir.

Sadece dinleyerek verilen öğretim yöntemlerinin pek fayda sağlamadığı geçmiş uygulamalarda görülmüştür.

Yaparak ve yaşayarak öğrenmenin ne kadar yararlı olduğu gözlenmektedir. Kurslar sonunda, kursiyerlerimize MEB onaylı sertifikalar verilmektedir. Sadece bir sertifika almak hevesiyle gelen katılımcıların, başarılı olmaları da elbette mümkün olamamaktadır.

Tartışan, konuşan ve bir eser ortaya koyan kursiyer öğretmenlerin kendilerine olan özgüvenleri artmaktadır. Böylece, üretime katılan öğretmenin, bilgilerini öğrencilerine aktarması daha da kolaylaşmaktadır.
..........


Latince bir sözcük olan ''Drama'' Türkçemizde: ''Dram '' karşılığı olarak kullanılır. Dram, sahnede oynanmak için tasarlanmış, acıklı, hüzünlü olayları, komedi unsurları da katarak oyunlaştırma sanatıdır.

Drama, ise çocuğun hayal dünyası içinde ürettiklerini dış algılarla birleştirerek kendine hazırladığı bir oyun dünyasıdır. Evcilik, doktorculuk, öğretmencilik gibi oyunlar birer yaratıcı drama örneğidir.

Drama, insanın tasarımlarını eyleme dönüştürebileceği bir yöntemdir. Hayal kurmak ya da bir şeyleri taklit etmek küçük çocukların dünyasının önemli bir parçasıdır. Bu davranışlar en fazla oyun etkinliklerinde gözlemlenir.

Drama, çocukların çevrelerini keşfetmelerini sağlarken, muhakeme ve problem çözebilme gibi zihinsel becerilerin gelişmesini de destekler. Farklı drama etkinlikleri içinde çocukların dil gelişimi de artar.

Sosyal ve duygusal davranışlar, planlama ve sorumlulukları kabul etme gibi işbirliği gerektiren durumlar oyun sürecinde gelişir. Çocuk duygu ve düşüncelerini drama yoluyla ifade eder. Çocuk drama yoluyla kendini tanır.

Dramatik etkinlikler çocukları farklı rollere ve farklı bir etkinliğe katarken, motor gelişimi için elverişli durumlar sağlar. Yaratıcı drama etkinlikleri için yaratılan araç-gereçler çocukların küçük kas becerilerini geliştirir. Araçlar ve materyaller, farklı kaynaklarla oluşturulan deneyimler çocukların estetik beğenilerini geliştirmek için olanaklar sağlar.

Dramatik deneyimlerin uygun öğrenme sağlayabilmesi için, dikkatlice planlanan çevreye ve uygun seçilen etkinliklere gereksinim vardır.

Dramatik oyun çocuk tarafından başlatılır. Dramatik oyun çok iyi bir planlamayla ve yaratıcı çevre ile desteklenebilir. Çeşitli araçlar taklit oyunlarını destekler.

Örnekler:

Postacı;
Postacı çantası, posta kutusu, mektup, paket

İtfaiyeci;
Hortum, itfaiye arabası, merdiven, şapka

Bakkal/ Manav;
Önlük, sepetler, oyuncak para, yazar kasa, konserve yiyecekler ve kutular, alışveriş çantaları ve el arabası

Fırıncı;
Tava, önlük, oklava, kaşıklar, kâseler, kurabiye kalıpları, şapka

Öğrenme çevrelerinin içinde bir giyinip, süsleme köşesi geliştirin. Bir ayna, çeşitli giysiler ve tuvalet masası sağlayın. Bu köşeye kutular, alışveriş çantaları ve bavul ekleyin. Hedefler ve konulara eşlik etmeleri için köşeye değişik malzemeler ekleyin.

Evcilik köşesi, rol oyunu için fırsatlar sağlar.

Evcilik köşesinde şunlar bulunabilir.
• Lavabo, raflı dolap, fırın ve buzdolabı, sandalyeler, masanın yer aldığı mutfak
• Oturulacak rahat bir yer, kitaplar, gazeteler, dergilerinde yer aldığı oturma odası
• Giysiler, sandık ve oyuncak bebek beşiği ile yatak odası
Oyuncaklar (etnik) yöresel karakterler gösteren giysilerle ve farklı ölçülerde olabilir.

Çeşitli araçlar dramatik oyunu teşvik edebilir.

Örnekler: Daktilo, eski fotoğraf makinesi, tamir araçları, saatler, süreölçer, el feneri, evrak çantası, süpürge, paspaslar, çöp kutusu, plastik yiyecekler, adres defteri, telefon rehberi, haritalar, pusula.

Rol oyunları için uygun bir blok köşesi tercih edilir. Çeşitli inşa malzemeleri gibi bir birinin içine girebilen parçalı bloklar sağlayın. Yönlendirmek için yapı aksesuarları ekleyin. Arabalar, kamyonlar, uçaklar, trafik işaretleri, artık malzemeler, hayvanlar ve mobilyalar gibi aksesuarlar ekleyebilirsiniz. Rol oyunları için uygun hareket ve inşaat yapılabilecek açık alanlar hazırlayın.

Yaratıcı drama, bir olayın, nesnenin ya da hikâyenin çocuklar tarafından duygu ve düşüncelerini katarak, yeniden biçimlendirerek, canlandırma sürecidir.

Dramatik canlandırmalar içinde yeniden anlatılan hikâyeler yaratıcılık, anlama, düzen, dil ve dinleme becerilerini geliştirir.

Parmak oyunları yaratıcı dramanın yapılmasını cesaretlendirmek için kullanılabilirler. Araç gereçler yaratıcılığı uyarmak için mutlaka sağlanmalıdır.

Önerilen parmak oyunları:

Beş Küçük Maymun

Beş küçük maymun yerde oynuyor,
Biri kaçtı ve dört kaldı.
Dört küçük maymun bir ağaçta gürültü yapıyor,
Biri kaçtı ve sonra üç maymun kaldı.
Üç küçük maymun hayvanat bahçesinde yaşıyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra iki kaldı.
İki küçük maymun güneş altında oturuyor,
Biri kaçtı ve sonra biri kaldı.
Bir küçük maymun hepsi ayrılınca yalnız kaldı,
Oda kaçtı ve şimdi hepsi geri geldi.

Kese kağıdı, zarflar, kağıt toplar, eldivenler, çoraplar, kağıt tabaklar ve çeşitli kağıt ürünler gibi yumuşak ve esnek hammaddelerle kuklalar yapılabilir. Satın alınabilen çeşitli kuklalarda vardır.

Gösterilen kuklalar yaratıcı dramayı cesaretlendirir. Bir çamaşır ipi, kukla ağacı, önlük ve kukla sahnesi dramatik oyunları cesaretlendirir ya da yaratıcı dramaları motive edebilir.

Müzik çocuk dünyasının bir parçasıdır. Çocuklara dans ve şarkı söylemeyle fikirlerini ve duygularını aktarma olanaklar sağlanmalıdır. Çocuklar için çeşitli şarkılar, cd ve kasetlerle, ses araçları sağlayın. Müziğe eşlik etmesi için de araç- gereç sağlayın.

Yaratıcı dramayı cesaretlendirmek için şarkıların canlandırılmasını sağlayacak araçlar yapın ve şarkıları seçin. Çocukların bağımsız bir şekilde kullanmaları için araç gereçleri kutular ya da çantaların içine koyun.

Örneğin: Vadi İçindeki Çiftçi (çiftçi- şapka, eşi için- önlük, çocuklar için oyuncak, dadı için fincan, köpek için başlık, kedi için ve fare için başlıklar). Benzer melodiler kullanarak sözler yazın. Şarkıları dramatize ederek söyleyin. Yaratıcı drama etkinliklerini zenginleştirmek için araç gereçler sağlayabilirsiniz.
Örnekler:

Parkın İçinde

Parkın içinde koşup ve oynayacağız,
Koş ve oyna, koş ve oyna.
Parkın içinde koşup ve oynayacağız,
Bugün koş ve oyna.
Parkın içinde hoplayıp ve zıplayacağız,
Hopla ve zıpla, hopla ve zıpla.
Parkın içinde hoplayıp ve zıplayacağız,
Bugün hopla ve zıpla.
Parkın içinde ip atlayacağız,
İp atla, ip atla.
Parkın içinde ip atlayacağız,
Bugün ip atla.
Parkın içinde toplarla oynayacağız,
Toplarla oyna, toplarla oyna.
Parkın içinde toplarla oynayacağız,
Bugün toplarla oyna.
Parkın içinde etrafta zıplayacağız,
Etrafta zıpla, etrafta zıpla.
Parkın içinde etrafta zıplayacağız,
Bugün etrafta zıpla.
Parkın içinde birçok eğlenceye katılacağız,
Bir çok eğlenceye katıl, eğlenceye katıl.
Parkın içinde birçok eğlenceye katılacağız,
Bugün eğlenceye katıl.

..........

Yaratıcı Drama Etkinliklerinde, öğretmenin yaratıcı hayal dünyasının etkisi büyüktür. Eğitimciye rehber olarak sunulan anahtar bilgileri, yaşama uyarlamak ve öğrencilerini motive etmek başarısı; ancak kendisini mesleğine adamış eğitimcilerle mümkün olabileceği unutulmamalıdır.

KAYNAKLAR:
*Ruth, Baker, Betty (1992). Fingerplays: An Idea from the Past with Learning Opportunities for the Present and Future. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Childhood Education İnternational.
Ruth, Baker, Betty (1996). Drama and Young Children. www.eric.ed.gov
*Mesut Selek-Ömer Seyfettin Öykülerinden Yaratıcı Drama Örneği (Demir Yürek) -Senaryo-
*Mesut Selek-Çocuk Edebiyatında Yaratıcı Drama (Nasreddin Hoca:''Ye Kürküm Ye '')-Basılmış kitap-
*Mesut Selek-Milli Direniş-(İstiklal Marşı'nın Öyküsü)Yaratıcı Drama yayınları.-Basılmış kitap-
NOT:Kitaplarımdan istekte bulunacakların sayfama mesaj atmaları yeterlidir.

murat ertaş bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Önemli bence de. Biz şu aralar evde sürekli oğlumla oyun oynarken bir şeyleri canlandırma halindeyiz. O öyle istediği için. Demek ki çocuğun içinden geliyor ve bunu geliştirmek d ebize düşüyor. Oyunlarınızı evde deneyeceğim çok teşkkürler bu gibi bilgiler benim için çok önemli. Saygı, sevgi ve selamlarımla...

Özlem Akaydın 
 21.03.2008 11:10
Cevap :
Çocuğun oyun dünyasına girdiğinizde çocukluğunuzu yaşayacaksınız.İnsan hayal ettiği sürece yaşar.Her çocuk kendine özgü yaratıcı bir dehadır.Yeter ki O'na yaşayarak öğrenme fırsatları yaratalım...Sizi kutluyor saygılar sunuyorum...  21.03.2008 15:39
 

SEVGİLİ ASLİ BAŞKANIM...! SİZİN BU YAZINIZDAN SONRA, "KEŞKE ÇOCUKLUĞA TEKRAR DÖNEBİLSEM" DİYE HAYALLER KURMAYA BAŞLADIM DOĞRUSU...! ÇOCUKLUĞUMUZUN HAYALLERİ BAMBAŞKAYDI..! :))) "EKMEK ELDEN SU GÖLDEN" NE GÜZELDİ O GÜNLER... AAHHhhh TEKRAR DÖNEBİLSEK...! (Not*YAZINIZ ÇOK GÜZEL..!) İZMİR'e SEVGİ ve SELAMLAR... NECİP KÖNİ - İZMİR/TR

Necip Köni - Adana / TR 
 18.03.2008 9:14
Cevap :
Necip Bey,İçindeki çocuğu yaşatanlar, bir ömrü, lezzet alarak tamamlarlar...Ve de çok uzun yaşarlar...Hepimiz halen birer çocuğuz:)) Pikniğe gittiğimizde,yaz tatillerimizde, yaptığım çocukça çılgın tavırlarımı görünce , torunlarım bile hayret ederler...Yeter ki içimizde yaşayan çocuk ölmesin...Teşekkürler...Adana'ya Sevgiler...Selamlar...  18.03.2008 14:19
 

Hani diyorum bir davet alsam da kenarda sessizce izlesem ve izlenimlerimi burada aktarsam. Söz izlerken çekirdek yemeyeceğim yesem de kabukları yere atmayacağım. Sevgiler

Esma KAHRAMAN 
 17.03.2008 15:14
Cevap :
Sevgili Esma Hanım,Yaratıcı Drama,2008-Nisan Ayı Seminerlerimin tarihi, muhtemelen,15 Nisan itibariyle ve 30 saat olacak...30 kişiyle sınırlandırılan aktiviteye yoğun talep olması nedeniyle, kentimizin daha büyük bir kültür merkezi organize edilebilir.MEB Öğretmenlerine yönelik olarak uygulanan projeme ,yazar arkadaşım ve konuk olarak katılmanız benim için bir onur vesilesidir.Bu konuda yazacağım bloglarımda daha ayrıntılı bilgileri sizlerle paylaşacağım.Tiyatro salonlarında ''Kabuklu yemiş yiyenlerin '' durumunu anlatan bir yaratıcı drama örneği de sunabiliriz...Teşekkürler...Sevgilerimle...  17.03.2008 18:13
 

Anne babalara ve öğretmenlerimize ne güzel öğütler... saygı ve sevgiyle

Meral Yağcıoğlu 
 17.03.2008 10:16
Cevap :
Meral Hanım,Yaratıcı Drama,toplum içinde aktif olan her birey için geçerli bir eğitim.İnsan ilişkilerinde,yeniden yapılanmada,empati kurmada,iş yaşamında;beden dilimizi daha estetik ve sağlıklı kullanmada ve ruh sağlığının tedavisinde son derece yararlı... Öncelikle anne-baba ve öğretmen eğitiminin vazgeçilmezi olmalıdır.Teşekkürler...Sevgilerimle...  17.03.2008 17:35
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 1521
Toplam yorum
: 9157
Toplam mesaj
: 558
Ort. okunma sayısı
: 1616
Kayıt tarihi
: 23.06.07
 
 

İnsan yontmakla geçti ömr-ü baharı... Güzel ve canlı heykeller yaptı... Kimisinin içi çabuk boşal..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster