- Kategori
- Eğitim
Dershaneler
Ülkemizde dershanelerin ortaya çıkışıyla ilgili birçok şey söylenebilir.
-Kontenjanların yetersiz oluşu
-Anadolu ve Fen Liselerinin sayısının artması
-Siyasi veya benzeri sebeplerle kimi öğretmenlerin Milli Eğitim’de çalışamaması
-Sınavların merkezi sistemle yapılması
-Devlet okullarının kalabalık olması
-Maddi sebeplerle öğretmenlerin de dershaneleri tercih etmesi
Bu ve benzeri sebeplerin dışında daha birçok şey sayılabilir. Ancak Milli Eğitim Bakanlığının yaptığı şu anket bize daha net ve açık sebepler gösterebilir.
Lise öğrencilerinin sadece yüzde 8.8'i okullardaki eğitimi kaliteli bulurken, yüzde 45.3'ü "Dershanelerdeki eğitim daha kaliteli." dedi.
Öğrencilerin yüzde 69.3'ü de "okuldaki eğitimin ÖSS'yi kazanmada yetersiz kaldığını" vurguladı.
MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı uzmanları, 28 lisede 840 öğrenciye "ÖSS'yi nasıl algıladıklarını" sordu. Anket için Ankara, İstanbul, Sivas, İzmir, Artvin, Kocaeli, Osmaniye, Şanlıurfa, Bitlis, Malatya, Adıyaman, Antalya, Afyon ve Amasya'daki okullar seçildi.
Araştırmaya katılan öğrencilerin yüzde 75'i dershaneye gittiğini, yüzde 64'ü kendisine ait odasının bulunduğunu söyledi.
İşte bazı yanıtlar:
Öğrencilerin yüzde 43.5'i dershaneye gitmeden sınavı kazanmanın mümkün olduğunu belirtirken, yüzde 42.5'i <ı>"çok zor"ı>, yüzde 14'ü <ı>"mümkün değil" ı>dedi.
"Dershaneye gitme nedenleri sorulduğunda, öğrencilerin yüzde 69.3'ü "okuldaki eğitimin ÖSS'yi kazanmada yetersiz olması", yüzde 10.6'sı "okulda farklı ve rahat ortam sağlanamaması", yüzde 4.2'si <ı>"herkesin dershaneye gidiyor olması"ı>, yüzde 6.4'ü "ailemin isteği", yüzde 9.5'i "dershaneye gitmiyorum" yanıtını verdi.
Kaynaklardan ulaşabildiğim bu kadarı. Tabi MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı uzmanlarının bu veriler ışığında yazdıkları raporları bilemeyiz.
Benim düşüncem devlet tarafından eğitime ayrılan bütçenin yüzde 3, 5, 10 gibi oranlarda arttırılması yetmez. Eğitime ayrılan bütçe 3’e, 5’e, 10’a katlanmalı. Ayrıca dershanelerin de özel okula dönüşümü teşvik edilmeli. Bu dönüşüm sonucunda orta sınıf bir vatandaş çocuğunu dilerse özel okula gönderebilmeli.