Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Temmuz '19

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitimde Temel Kavramlar

Eğitimde temel kavram denildiği zaman öncelikle akla neler geliyor bunları düşünelim. Eğitim, öğretim, öğrenci, öğretmen, öğrenme, kazanım, öz yeterlilik, algı, tutum, motivasyon (isteklendirme) vb... Bu temel kavramları en iyi işlemenin yolu profesörlerimize düşüyor. Eğitim fakültesi profesörlerimiz, öğretmenleri ne kadar iyi yetiştirirse, onlar da çocuklarımızı o denli iyi yetiştirecektir. Öğretmen ile öğrenci arasındaki bağı kuvvetli kılmak lazım, kurulan bu kuvvetli bağ öğrencinin öğrenme kapasitesini ve motivasyonunu arttıracak, algısını açık tutacaktır. Bunlara bağlı olarak da öğrencinin kazanımı artacaktır. Her biri birbirinden bağımsız gibi görünen bu kavramlar doğasında birbiri ile iç içedir. Dolayısıyla birini temin ve tesis edemediğimiz zaman hiç birinden yeteri kadar performans alamıyoruz.

Eğitim, kelime anlamı olarak belli bir bilim dalında, belli bir konuda bilgi ve beceri kazandırma, yetiştirme ve geliştirme işi diye tanımlanmış olsa da felsefenin her türü eğitim için farklı anlamlar getirmiştir.

İdealizme göre eğitim, özgün ve bilinçli insanoğlunun tanrıya olan yükseltici uyum çabalarının bitimsiz sürecidir.

Realist anlayışa göre eğitim, yeni kuşak bireylere kültürel mirası aktararak onları yetişkinler toplumuna uyuma hazırlama sürecidir.

Pragmatist anlayışa göre eğitim, bireyin yaşantılarını yeniden inşa yoluyla yetiştirme sürecidir.

Marksizm’e göre, insanı çok yönlü eğitme, doğayı denetleyerek onu değiştirecek ve üretimde bulunacak biçimde yetiştirme sürecidir.

Naturalizm’e göre, kişinin doğal olgunlaşmasını arttırma ve onun bu özelliğini göstermesini sağlama işidir.

Öğrenme,  anne karnından başlayarak hayatın son bulduğu ana kadar devam eden yaşam süreçlerinin genel ifadesidir. Öğrenmenin en önemli aşamaları ise kariyer belirleme konusunda yaşanmaktadır. Bu aşamada kişiye yardımcı olan öğretmene, rehberlik öğretmeni denir. Rehberlik hizmetlerinin doğru ve verimli şekilde yapılarak kişinin ihtiyaç ve becerileri göz önüne alınarak yapılması hem profesyonel şekilde öğrenmeyi sağlar hem de ileride kişinin işi seven ve sahiplenen bir birey olarak topluma daha faydalı olmasına yardımcı olur.

Motivasyon, kelime anlamı olarak güdülenme anlamına gelen bu tabir öğrenmenin en önemli unsurlarından bir tanesidir. Motivasyonu da etkileyen birden çok unsur bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi tutum ve algıdır. Öğretmenin öğrenci üzerindeki tutumu ve öğrenci hakkındaki algısı öğrencinin başarı yüzdesinde büyük role sahiptir.

Yukarıda da saydığım bu kavramları tek tek, daha detaylı ele almak lazım. Örneğin, öğretmenin tutumunun öğrencinin motivasyonuna etkisi analiz edilmelidir. Motivasyonun öğrenmesine etkisi tespit edilmelidir. Burada da işin içine istatistik bilimi giriyor. Bu işi duygusal değil daha sayısal verilerle ele almamız gerekiyor.

 

 
Toplam blog
: 65
: 2401
Kayıt tarihi
: 27.07.12
 
 

1988 İstanbul doğumlu. Adalet Bakanlığı'nda göreve başladı (2011). Anadolu Üniversitesi Kamu Yöne..