Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Kasım '20

 
Kategori
Anılar
 

FETHİYE' DE ANILARIM

      GİRİŞ:

Geçenlerde değerli eğitimci yazar Recai Şahin beni Fethiye’den telefonla aradılar (18 Ekim 2020). Hal-hatır sorduktan sonra: “ Sevgili Kadir Hocam, biz Fethiyeli yazarlar, Fethiye ile ilgili şair ve yazarlarımızın anılarını bir kitapta toplamak istiyoruz. Sizlerin de böyle bir kitapta aramızda olmasını istiyoruz “ dedi.  Ben de olur diyerek bir şeyler yazmak istedim.  Çünkü ben de birkaç kez çeşitli etkinliklerle ilgili Fethiye’ye gittim. Orada bazı anılarım vardır, işte bunun için yazmaya karar verdim.  Unutmadan ifade edeyim,  bu konuda beni bilgilendiren ve yazmaya davet eden Sayın Recai Şahin Bey’e ve Fetav’ ( Fethiyeli Şairler ve Yazarlar Derneğin ) de görev alan tüm arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum.  İşte bunun için bir iki anımdan söz etmek üzere yazmaya karar verdim.

Türkiye coğrafyasında Ege Bölgesi’nde yer alan Muğla ilimizin gelişmiş ilçelerinden biri de Fethiye’dir. Fethiye denizi, koyları, kıyıları görmeğe değerdir. Ben Fethiye’nin adını ilk olarak araştırmacı şair, yazar Ünal Şöhret Dirlik’ten öğrendim.

1970’lerde Güneydoğu’nun kuş uçmaz, kervan geçmez bir dağ köyünde öğretmen olduğum günlerde Sevgili Ünal Şöhret Dirlik bana bir Mendos Sanat ve kültür dergisini göndermişlerdi. 1970 yılında Ankara’da şair gazeteci Halil Soyuer tarafından çıkarılan Çaba Dergisi yayınları “Dicle Köprüsü ( şiirler 1970) adlı bir şiir kitabım çıkmıştı. Değerli yazarımız, bir ağabey olarak tanıdığım Ünal Şöhret Dirlik, Mendos dergisinde şunları yazmıştı.  …” Öğretmen  ozanlarımızdan  Abdülkadir Güler’ de  ilk şiir  kitabı  ile   karşımıza çıkıyor…. DİCLE KÖPRÜSÜ adını alan bu eser övülmeğe değerdir. Büyük bir çabanın sonucu Kızıltepe’den sesini Anadolu’ya  duyurmaya muvaffak olan sanatçıyı tebrik etmekten başka çıkar yol bulamuyoruz. Ünal Şöhret Dirlik-  Mendos dergisi – Fethiye- 1970 Daha Ü.Ş, Dirlik ile İstanbul’da yayınlanan TARLA dergisiyle bir araya geldik. TARLA aylık sanat, kültür dergisini rahmetli Dr. Tahir Kutsi Makal çıkarıyordu.  Zaman zaman Ünal Şöhret ile Tarla’ da birlikte at koşturduk bu Tarla’ da. Tahir Kutsi Makal’ın vefat edine kadar ( 15 Mayıs 1999), hep burada beraber olduk. Uzun soluklu bir dostluğumuz oldu.  Dostluğumuz yaklaşık yarım asırdan daha fazla hâlâ devam ediyor. Unutmadan Dr. Tahir Kutsi Makal’ ı da rahmetle anmak isterim…

Ünal Şöhret  Dirlik’in sayesinde Fethiye’yi, Fethiye şair ve yazarları tanıma fırsatını buldum.…İşte bunlardan bir kaçı: Ü.Ş. Dirlik ile birlikte Recai  Şahin, Birdal Can Tüfekçi,  Folklorcu   Ramazan Kıvrak, Belediye Başkanı Behçet Saatçi, Nahide Çelebi, Ümmügülsüm Çelik, Yükselecek Demirel, Murat Dinçer, Nurettin Göztepe,  Ahmet Günday, Coşkun Karabulut, Cahit Özkanlı, Sadettin Yalçın ve Cahit Yargıcı gibi şair ve yazarları  tanıdım.

Buraya kadar gelmişken biraz da EGAY-DER’ den söz etmek istiyorum, (Egeli Şairler ve Araştırmacı Yazarlar Derneği ), yanılmıyorsam kuruluş tarihi 2000’dir. . Fethiye’ye sanat ve kültür bağlamında en az üç dört kez gittiğimi anımsıyorum.  Çünkü orada çok saygı duyduğum iki can dostum vardır. Biri Ünal Şöhret Dirlik ve diğeri Recai şahindir.  Oralarda yapılacak bir etkinlikte mutlaka beni de davet ediyorlar, ben de onları kırmıyor ve Fethiye’ye gidiyorum. Bu nedenle onlara teşekkür ediyor, gönülleri dert görmesin diyorum

EGAY - DER son zamanlarda adını ( YAZAR – BİR ) olarak değiştirdi. O’da aynen EGAY-DER gibi Araştırmacı Yazarlar Birliği oldu.  Şimdiki Genel Başkanı Abdülkadir Uslu’dur. Denizli’de ‘de Mücadele Mahallesinde 357. Sk, Güvenç İş hanı, Kat: 7,daire 154‘de hizmet veriyordu. Geniş kapsamlı çalışmaları vardı. Ben de bu derneğin bir üyesi idim.. Ve aynı zamanda bana 2002 yılında Türk Folkloru   Hizmet ödülünü de vermişlerdi. Ayrıca her sempozyumda da bana görev de veriyorlardı.  En son bilgi şölen 2006 yılında ( 6 - 8- Kasım 2006 ) ‘da Fethiye’de gerçekleşmişti.

Bu sempozyumlarda hazırladığımız bildiriler yılsonunda birer kitapta toplanıyordu. Şimdi bu değerli kitaplar evimin kitaplığında hem de başköşede duruyorlar. Onları zaman zaman sevgiyle okşadığımı ve bağrıma bastığımı ifade etmek isterim. Bunlar kitaplığımın en güzel, kalıcı değerleridir diye düşünüyorum.

Denizli’de merkezi olan ve Dr. Şükrü Tekin Kaptan’ın başkanı olduğu günlerde Denizli’de ve Fethiye’de Uluslararasında kapsamında Türk Kültürü bağlamında sempozyumlar yapılıyordu. Bunlardan biride 6- 8 Kasım 2006 tarihinde IV. Uluslararası Türk Medeniyetlerinde Sözlü Kültür Geleneğinde MANİLER konusunda bir sempozyum  yapıldı.  Bu sempozyuma ben de davetli idim. 

Yurt içinde ve yurt dışında birçok bilim adamları şairler ve yazarlar da katılmıştı. Bunlardan hemen aklıma gelenlerden bazıları: EGAY-DER Başkanı Dr. Şükrü Tekin Kaptan,  Halk Kültürleri Araştırmaları Genel Başkanı Prof. Dr. İrfan Ünver Nasrattınoğlu, KKTC. Cumhurbaşkanı Prof. Dr. Rauf Denktaş, Muğla  Valisi Temel Koçaklar, Fethiye Kaymakamı Hasan Karakaş,  Fethiye Belediye Başkanı Behçet Saatçi, Ünal Şöhret Dirlik, Recai Şahin, Prof. Dr. Hayrettin İvgin,  Prof. Dr. Dr. Nail Tan, Prof. Dr. Esma Şimşek, Dr. M. Sabri  Koz, Prof. Dr. Tuncer Baykara, Halk Bilimci Kutlu Özen, Prof. Dr. İsa Kayacan, gazeteci, yazar Mithat Makal, Dr. Doğan Kaya, bu satırların yazarı Abdülkadir Güler, Halk bilimci Musa Seyirci, Yazar Abdülkadir Uslu,  Dr. Yaşar Kalafat, Yurtdışından birçok bilimi adamı katılmıştı. Bunlardan da bazıları şunlardır: Prof. Dr. Celil Garipoğlu( Azerbaycan),Mustafa Cemiloğlu (Ukrayna Milletvekili), Prof. Dr. Elfine Sıpgatullina, Dr. Olga Radova ( Moldova), Doç. Dr. Kadir Güldiken (İran), Doç.Dr.  İsmet Zaatov  (Ukranya / Kırım)  bunlar hemen aklıma gelenlerden bazıları, hepsini yazamadım beni bağışlasınlar.

 

(Geniş bilgi: IV. Uluslararası Türk Medeniyetlerinde Sözlü Kültür Geleneği Sempozyum Bildirileri (MANİLER)  6-8 Kasım2006/ Fethiye / Baskı Tarihi: Nisan 2007. Fethiye - Ünal Şöhret Dirlik Halk Kütüphanesinden temin edilebilir)   O günlerle ilgili hiç unutmadığım bir anımı sizlerle paylaşmak istiyorum:  

6 Kasım 2008 sabahı yapılan ilk toplantıda saygı duruşu ve İstiklal Marşı ve protokolün bazı konuşmalarından sonra KKTC.1. Cumhurbaşkanı Prof. Dr. Rauf DENKTAŞ, her zaman olduğu gibi Kıbrıs’la ilgili kısa ve özlü bir konuşma yaptı. O konuşmasından o güzel günlerin anısına birkaç cümleyi sizlerse paylaşmak istiyorum:” Sayın Başkan, 20 yahut 25 yıl Fethiye’ye gelmiştim. Bugün gördüğüm Fethiye hayal edemeyeceğim kadar ilerlemiş, güzelleşmiş. Biraz evvel sizde söylediniz 7 yılını buraya vermiş olan Belediye Reisinin (Behçet Saatçi) bu çalışmalarından övgüyle bahsettiniz. Ben de kendilerini kutluyorum.

Özellikle Türk Dünyasının manilerle, edebiyatla bir araya gelmesini sağlamak düşüncesinde konuşup bunu fiilen takdir edişi büyük bir olaydır. Kendisini, arkadaşlarını, yazarları kutlamak istiyorum. Bu akşam akşam Kıbrıs meselesini konuşacağımız için burada vaktinizi almayacağım.

Sayın Ecevit’i kaybettik. Sayın Ecevit, (gönüllerde) iz bırakan büyüklerimizdendir. Büyük bir devlet adamı, insanı ve insanlığı seven barışçı bir insan ama Türkiye’nin prestijine haklarına el uzatanlar karşısında dev gibi ayağa kalkan yükselen onurlu bir devlet adamı. Kıbrıs’ın Türkiye için bir güvenlik meselesi olduğunu ve bırakılamayacağını  “ Biz Kıbrıslıların güvenliğini nasıl sağlıyorsak, Türkiye’nin güvenliği de Kıbrıs’ın bizde olmasına bağlıdır” diyen bir kişidir…

En önemlisi dış dünyanın  Ecevit ile konuşurken kırmızı çizgisi olduğunu yani bir stratejisi olduğunu, bir hedefi olduğunu ve bundan vazgeçmeyeceğini bilmeleri çok önemlidir. Sayın Ecevit, atacağı adımın nereye atacağını bilen bir adamdı.(…) Bu güzel Fethiye’nin tadını çıkartmak isterdim ama gölgesi üzerimize düştü. Hüzünle, takdirle anıyor, Kıbrıs Türkü olarak biliyoruz ki, eğer barış harekâtını yapmamış olsaydı bugün ne ben burada olabilecektim, ne de tek bir Kıbrıs Türk’ü ada da var olabilecekti. Büyük bir hizmet yapmıştır. Türkiye için çok güzel şeyler düşünmüştür. En büyük hizmeti Köy-Kenti. İnşallah onu sevenler onun adına bir vakıf kurarlar ve  onu unutulmayacak iyi işler yaparlar”  teşekkür  ve  başarılı dilekleriyle konuşmasını  bitirdi.  İzleyenler tarafından da bir hayli alkış aldı. (1) 

Sayın Prof. Dr. Rauf Denktaş’ın konuşmasından sonra kürsüde biraz kalacağını söylediler. Ona bir plaket ve bir buket çiçek verildi ve bu arada sempozyuma katılan bazı şair ve yazarlar tarafından Sayın Rauf Denktaş’a sahneyle gelerek kitaplarını armağan ettiler. Bu arada ben de elimde bulunan“ Çanakkale İçinde Aynalı Çarşı (  Gezi, İnceleme, Araştırma 2. Baskı-2006) adlı kitabımı Sayın Rauf Denktaş’a armağan ettim. Tam ayrılacağım zaman bana dönerek “durun” dedi.   Ve beni gönülden kucakladı. “ Bakınız işte bu öğretmen Abdülkadir Güler, Mardin’den, Diyarbakır ve Şanlıurfa’dan geliyor ve  “ Çanakkale” ile ilgili bir kitabı hazırlayıp, sevgili öğretmenimizi kutluyorum” dedi.   O’nun bu anı beni çok sevindirdi. İşte bu anıyı hiçbir zaman unutmayacağım. O anı gösteren birlikte çektiğimiz bir fotoğrafı  “Sanat ve Edebiyat Dünyasında ELLİ YIL BÖYLE GEÇTİ “ adını taşıyan kitabımın kapağında yer verdim.  Söke Cumhuriyet Matbaası - 2014)

Bir iki etkinliğe daha katıldım. Bunlardan biri Fethiye / 3. Ölüdeniz Edebiyat Günleri idi. Bu etkinliği Ölüdeniz Belediye Başkanı Keramettin Yılmaz, şair, yazar Coşkun Karabulut ile birlikte 12-16 Ekim 2011 tarihleri arasında hazırlamışlardı. Bu etkinliğe ben de Aydın – Söke’den davetli olarak katılmıştım. Ayrıca etkinlikte “ Neden Yazıyorlar ve Nasıl Yazıyorlar”  konulu bir panel de hazırlamışlardı. O gün birlikte olduğumuz bazı şair ve yazarları anmak istiyorum:  Atifet Gezek,  Ayşe Paslanmaz,  Birdal Can Tüfekçi,  Bolat Ünsal,  Cahit Yargıcı, Coşkun Karabulut, Ferhat Uludere, Gülderen Canyurt,  Gökhan Cengizhan,  Halil İbrahim Özcan, Mine Bahçeci,  Muhsin Durucan,  Nedim Uçar, Özkan Mert,  Recai Şahin,  Şükrü Öksüz, Ünal Şöhret Dirlik ve bu satırların yazarı Abdülkadir Güler de vardı.  Unuttuklarım varsa beni bağışlasınlar.

O günlerde şiirimiz,  kültürümüz adına Fethiye’nin güzel yerlerinden biri olan Ölüdeniz ’de hoş ve huzur dolu günler yaşadık. Yamaç paraşütleri ise harika idi, masmavi deniz görülmeğe derdi. Unutmadan bu fırsatı bize veren Ölüdeniz Belediye Başkanı Keramettin Yılmaz ve  Ölüdeniz’in  kültür elçisi  şair- yazar dostumuz   Coşkun Karabulut’a  sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum.

Geniş bilgi Milliyet Blog 17 Ekim 2011)  tarihli köşe yazıma bakmanızı sağlık veririm. ( 2 )

IV. Uluslararası Türk Kültürü Kurultayı / Fethiye - 21 – 24 Mart 2013 HKAK Genel Başkanı Prof. Dr. İrfan Ünver Nasrattınoğlu ve Fethiye Belediye Başkanı Behçet Saatçi ile birlikte gerçekleşti.  Bu Uluslararası yapılan sempozyumda yerli ve yabancı bilim adamları, şair ve yazarlardan 84 kişiye yer verilmişti. Görkemli bir sanat- kültür bağlamında unutulmayan bir etkinlik oldu. Sempozyumun konusu“ TÜRKÜ- TÜRKÜLERİMİZ, TÜRKÜLER VE ÖYKÜLERİ” Konu ile ilgili geniş bilgi: Milliyet Blog’ta ‘tarafımdan yazılmıştır.(IV. Uluslararası Türk Kültürü Kurultayı ve Bir Kitap, Abdülkadir Güler, 19 Kasım 2013)  

Yine bu kurultayda yer alan bildiri sunanlardan ve aklıma gelen bazı isimleri yazmak istiyorum: Prof. Dr. Ali Osman Öztürk, Azerbaycan Bakü Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Celil Nagitev, Prof. Dr. İrfan Ünver Nasrattınoğlu, Fethiye Belediye Başkanı Behçet Saatçı,  Prof. Dr. Erman Altun, Doç. Dr. Selçuk Doğan, Doç. Dr. Mehmet Naci Önal, Prof. Dr. Naile Rahimbeyli, Doç. Dr. Ferdora  Arnaut,  Ergün Veren, Prof. Dr. Saim Sakaoğlu, Ahmet Z. Özdemir, Abdülkadir Güler, Halkbilimci Ahmet Özdemir, Doç. Dr. Meral Ozan, Doç. Dr. Fatma Ahsen Turan, Recai Şahin, Ünal Şöhret Dirlik, Birdal Can Tüfekçi, (Prof. Dr) Nail Tan, (Prof. Dr.) Hayrettin İvgin, Ümmügülsüm Çelik, Prof. Nezihe Şentürk, Yrd. Doç. Dr. Yakut Güliyeva,  Gülüstan Bayramova, Dr. Emel Şenocak, Prof. Dr. Babahan Şerif, Vildan Askerova, Doç. Dr. Terane Haşimova ve Vildan Askerova aklıma gelenlerden bazıları. Bazılarını yazmadıysam af ola…. 

 

  Ben bu bildirimde Türkü Türkülerimiz ve Öyküleri konusunda bir konuşmadan sonra “ Yola Çıktım Mardin’e” türküsü ve bunun hikayesini anlattım. Konuşmam bittikten sonra bir sanatçıdan Şavval Sam’dan “Yola Çıktım Mardin’e” türküsünü dinledik. Bu bir sürpriz oldu ve bil hayli de seyircilerden alkış aldı. Bu benim için unutulmaz bir anı oldu… Böyle uzun soylu ve çok kapsamlı- sanatımız ve kültürümüz adına etkinlikleri   yapmak elbette kolay değildir. Para ister, güç ister ve uğraş ister.  Başta Fethiye Belediye Başkanı Sayın Behçet Saatçı ve HKAK Genel Başkanı Prof. Dr. İrfan Ünver  Nasrattınoğlu ve Yazar -

Bir Genel Başkanı Dr. Şükrü Tekin Kaptan’ı yürekten kutluyor, Prof. Dr. İrfan Ünver Nasrattınoğlu ve sanatımıza ve kültürümüze değer veren Sayın Behçet Saatçı’ ya sağlık günler diliyor ve  Dr. Şükrü Tekin Kaptan’ı   saygıyla ve rahmetle anıyorum.  Şükrü Tekin Kaptan’ı ne yazık İran’a gittiği bir kültür etkinliği sırasında kaybettik.  (11 Ekim 2007),  Allah gani gani rahmet eylesin… Bu verdiğim değerli isimler Türk kültürüne büyük ve kayda değer hizmetler verdiler. Bu unutulmaz hizmetler alkışlanmalıdır…             

Sözün özü: Fethiye ile ilgili yaşadığım bazı anılarımdan biraz uzun da olsa sanatımız kültürümüz önemi bağlamında söz ettim.  Bu fırsatı bana veren değerli eğitimci şair, yazar Sayın Recai Şahin meslektaşıma bir kez daha teşekkür ediyor, yürekleri dert görmesin diyorum.   

Yukarıda bu etkinlikler arasında benimle birlikte olanların belki bir kısmı bugün yok aramızda. Şair Yahya Kemal’ in  “ Sesiz Gemisi’ ne binerek başka diyarlara göç etmişlerdir. Başta eski Başbakanlarımızdan büyük devlet adamı Bülent Ecevit ve KKTC. 1. Cumhurbaşkanı Prof. Dr. Rauf Denktaş olmak üzere, tüm vefat edenlere Allah’tan rahmet, yaşayanlara sağlıklı ömürler diliyorum. Bu yazımı okuyan tüm sanatçı dostlarıma selam ve sağlık dileklerimi sunuyorum. Hoş ve esen kalınız efendim.

-----------------------------------------------------------------

  • IV. Uluslararası Türk Medeniyetlerinde Sözlü Kültür Geleneği (Maniler) Fethiye Belediyesi ve Egeli Araştırmacı Yazarlar Birliği, Hazırlayan: Dr. Şükrü Tekin Kaptan- Baskı Tarihi: Nisan 2007
  • Ölüdeniz Edebiyat Günleri, Abdülkadir Güler,  Milliyet Blog 17 Ekim 2011
  • Anılarda Kalan Bir Halkbilimci Dr. Şükrü Tekin Kaptan, Abdülkadir Güler,
  • Milliyet Blog 9 Eylül 2011
  • IV. Uluslararası Türk Kültürü Kurultayı /Fethiye ( 21- 24 Mart 2013-)

             Hazırlayan: İrfan Ünver Nasrattınoğlu1.2. Cilt, Ankara 2013

  • Ünal Şöhret Dirlik / Geride Kalanlar (Kültür, Sanat Edebiyat, Biyografi )
  • Abdülkadir Güler Söke- 2020
  • Eğitimci yazar Recai Şahin / Geride Kalanlar ( Kültür, Sanat Edebiyat, Biyografi)
  • Abdülkadir Güler Söke- 2020

----------------------------------------------------------------------

NOT: İZMİR ve çevresinde 6,9  luk bir demprem oldu. 92  vatandaşımız  hayatını kaybetti. 994   vatandaşımız yaralandı. Vefat  edenlere Allah'tan  rahmet ve yaralılara  acil şifalar diliyorum..Ayrıca eski  Başbakanlarımızdan   Mesut Yılmaz ve AKP 'li  Hukukçu  ve milletvekili olan  Burhan Kuzu'yu da kaybettik.  Her ikisine de Allah tan rahmet  ve sevenlerine başsağlığı diliyorum..

 

Abdülkadir GÜLER 

01  KASIM  2020-  SÖKE

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..