Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Temmuz '10

 
Kategori
Edebiyat
 

Havranlı şair Halil Soyuer anılıyor

Havranlı şair Halil Soyuer anılıyor
 

Balıkesir’in tanınmış ilçelerinden Havran ilçesi deyince, ilk akla Çanakkale’de büyük yararlıklar gösteren Koca Seyit Onbaşı ve Cumhuriyet dönemi usta şairlerimizden şair Halil Soyuer geliyor. Havran İlçesi bu isimlerle gurur duyuyor. Havran Belediyesi bu yıl 10 Temmuz 2010 günü şair Halil Soyuer onuruna bir gece düzenliyor. Bana da bir davetiye göndermişlerdir.

Bu etkinliye katılmayı çok isterdim. Yoğun işlerim dolayısıyla gidemiyorum. Şair Gazeteci ve yazar Halil Soyuer’i 1965’lerden bu yana tanıyor ve vefat ettiği güne kadar dostluğumuz devam etti. Yayımladığı 24 kitabının 21 ‘i benim kitaplığımda nadide birer armağan olarak duruyor. Hepsini de bana imzalı olarak armağan etmişlerdir.

Havran Belediye başkanı Sayın Hasan Lofçalıoğlu ve programın organizatörü Hasan Akar Beylerin bana kargo ile gönderdikleri 10 Temmuz 2010 tarihli davetiye de şunları okuyoruz:

Program mevlidi şerif saat 18.00, yer: Halil Soyuer’in kabri başında.

Ödül töreni: saat 20.00’ de, konuk sanatçılar:

İsmail Özkan ve Seda Gülbeyaz yer alıyor.

Halil Soyuer’in fotoğrafı ve öz geçmişinin yer aldığı davetiye Şairin bir dörtlüğüne de burada özenle yer vermişlerdi. Aynen sizinle paylaşmak istiyorum:

Gideceğin yere beni de götür

Sorana derdimin dermanı dersin

Götür de istersen sokakta yatır

Elimde gönlünün fermanı dersin.

Özenle hazırlanan bu davetiye de Sayın Havran Belediye başkanının fotoğrafı yer alıyor. Davetiyenin arka kapağında Halil Soyluer’in kısaca özgeçmişi yazılıdır. Yalnız doğum ve ölüm tarihleri galiba sehven yanlış yazılmıştır. Doğrusunu yazıyorum: Doğum tarihi: 5 0cak 1921, ölüm tarihi: 17 Ocak 2004’tür, Ankara'da vefat etmiştir. Daha sonra memleketi olan Havran'da toprağa verilmiştir..

Cumhuriyet dönemi şairlerimizden olan Şair Halil SOYUER'in Türk edebiyatı coğrafyasında hizmetleri hiç bir zaman yadsınamayız. Şiirleri bestelenmiş, Türkiye radyo ve televizyonlarında halen zevkle okunmaktadır. Şiirleri de okul kitaplarında ve birçok seçkilerde de yer almıştır. Havran Belediyesi’nin bu kutlama ve anma programını yürekten alkışlıyorum, Şair Halil Soyer’e yakışan bir anma programı hazırlamışlardır, bu bir vefa örneğidir.

Havran Belediye başkanı Sayın Hasan Lafçıoğlu ve programda görev alan, emeği geçenleri yürekten kutluyorum. Böylesi bu onur verici programlar diğer belediyelerimize de örnek olmalıdır. Çünkü belediyelerimizin sadece görevleri yol, su ve kanal açmak değildir.

Şair Halil Soyuer bir sevgi şairi idi. Yayınladığı şiir kitaplarından bazılarının adı "sevgi " ile başlıyor, örnek olarak yazıyorum:

Sevgi çiçekleri ( 1996 ), Sevgi Burcu ( 1997 ), Yürektir Sevginin Vatanı ( 1998), Sevgi Benden Hiç İzine çıkmadı ( 1999 ), Sevgi Seli ( 2000 ). Bunlardan başka kitapları da vardır. Örnek olarak ilk şiir kitabı Liman ( 1950 ), Kin ‘ 1952), Aylak İnsanlar Kenti ( 1965), Körkuyu ( 1970 ), Akşamüstü ( 1975 ), Sonbahar Çiçekleri ( 1992 ), Sorma Hiç ( 1993 ), Gönül Dağları ( 1990 ), Zaman Akıp Gidiyor ( 1994 ), Kader Faslı ‘ 1997), gibi şiir kitapları yayımlanmıştır.

Şair Halil Soyuer ile birlikte birçok şiir etkinliklerinde beraber olduk. 14 Temmuz 2000 yılında Ankara Elmadağ’da katıldığımız bir şiir şöleninde bana Sevgi Seli / şiirler ( 2000)’de adını taşıyan şiir kitabını armağan etmişlerdi. Ben de sevgili Halil Soyuer’e şu dörtlüğümü yazıp kendilerine armağan etmiştim, nedenli sevinmiş ve kucaklaşmıştık. Adı geçen dörtlüğümü sunuyorum:

<ı>“Sevgi çiçekleri”ni okudum birer birer

<ı>O insanlığa gönül vermiş erdemli bir er

“Sorma Hiç” Kader Faslı, ”Zaman Akıp Gidiyor

“ Şiirdir baştanbaşa Şair Halil SOYUER..

Ben bu dörtlüğü ona verdiğimde sevinmiş olacak ki “ Güler, şiirlerini okuduğunuzda bu dörtlüğü de okumanızı istiyorum “ demişlerdi. Sıra bana geldiğinde ilkin bu şiirimi üstadım Halil Soyuer’e sunmuştum. Şair ve gazeteci Halil SOYUER, 17 Ocak 2004 'te Ankara'da aramızdan ayrıldı. Havran’ da toprağa verildi. Adı Caddelere ve sokaklara verilerek anıları yaşatıldı.

Halil Soyuer şiirleririni halk şiiri tarzında yazıyordu. Sözcükleri ustalıkla yerli yerine ustalıkla istif etmesini çok iyi biliyordu. Çağımızın Karacaoğlan'ı idi.. 200'e yakın şiiri bestelendi ve Türk sanat müziği repertuarlarına alındı. Bestekârların bazılarını burada anmak isterim:

Celal Abacı, Onur Akay, İsmail Akçapınar, Halil Aksoy, Sadun Aksüt, Selahattin Altuntaş, Mehmet Arıboğa, Yücel Aşan, İsmail Demirkıran, Orhan Doğanay, Metin Everes, Yıldım Gürses, Prof. Dr. Selahattin İçli, Atilla İçli, Dursun Karaca, Mine Özden, Suat Sayın, Ferit Sıdal, Erol Sayın, Selami Şahin, Ali Şen, Ozan, Macide Tantürkü, Zekai Tunca ve Yılmaz Yüksel gibi değerli bestekârlar tarafından şiirleri bestelenmiştir.

Gazeteci ve şair dostum, ağabeyim olarak her zamlan saygıyla andığım Şair Halil SOYUER, adına hazırlanan böylesine önemli bir gecede bulunmayı çok arzu ederdim. Bu Temmuz ayında yoğun günler yaşadım, Havran’a gitmeye fırsat bulamadığım için çok üzgünüm. Yine de rahat edemedim, bir yazı ile anmak istedim. Havran Belediye Başkanı Sayın Hasan Lafçıoğlu’na ayrıca böylesine önemli bir gece için beni davet etmelerine çok sevindim, teşekkürlerimi sunuyorum.

Sözümü yine ünlü Havranlı şair Halil Soyuer’in bir dörtlüğü ile noktalamak, ruhu şad olsun diyor ve Allahtan rahmet diliyorum.

Hançer-i aşkınla ey yâr, sinem üzre vurma hiç

Öyle bir derde giriftarım ki halim sorma hiç

Ağladıkça gözlerimden kan gelir yaş yerine

Öyle bir derde giriftarım ki halim sorma hiç.

Makamı: Hicaz, Güfte: Halil Soyuer,

<ı>Beste: Ekrem Güyer <ı>Sevgi Burcu / Şiirler

<ı>–Halil Soyuer–1996 Onur Ofset Matbaası- Ankara.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..