Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Haziran '13

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

İgnorance is bliss, Cehalet saadettir

İgnorance is bliss, Cehalet saadettir
 

Bu sabah aklımda dün geceki Muhteiem Yüzyıl dizisinde seyrettiğim yeni Hürrem Sultan vardı. Onun Kanuniye hiç yakışmadığını, karizmatik Halit Ergenç ile ana oğul gibi durduklarını yazmak içimden geçiyordu. Hatta Muhteşem Yüzyıl seyircileri bana çok kızacaklar, Halit Ergenç yerine daha yaşlı, yıpranmış bir Kanuni hayal ettim. Muhteşem yüzyıl veya diğer dizilerle ilgili yazdığım yazılar, düşünerek, araştırarak bulduğum derlediğim yazılarımdan daha fazla okuma sayısı alıyor nedense. Bu tesbitime rağmen bugün çok istediğim halde yeni Hürremi tenkit edici bir yazı yazmak yerine l bambaşka bir konuyu sizlerle paylaşmak istiyorum.

Yazımın başlığı olarak seçtiğim söz Thomas Gray'in 1742 yılında yazdığı bir şiirden alıntı. 'İgnorance is bliss ' yani 'Cehalet saadettir.' bugünkü paylaşım konum.

Bu arada daha once yazdığım yazılarımda sanırım mutlulukla ilgili çok fazla yazı paylaştım sizlerle.sürekli mutlulukla ilgili yazdığım için benim mutluluk aradğımı, mutsuz olduğumu düşünmeyin. Bana çok güzel bir konu gibi geliyor, mutluluğu yazmak nedense.

Gelelim cehaletin saadet olduğu varsayımına.Bu söz şimdi nereden aklına düştü diyeceksiniz. Bir kaç gün once ülkemizin bakanlarından bir kişi 'Eğitim seviyesi yükseldikçe,bize oy verenlerin oranı düşüyor.Bu konuyu ciddi ciddi araştırmamız gerekiyor. dedi. İşte bu söz bana yukarda bahsettiğim Thomas Gray'in şirrindeki mısraı hatırlattı.

Aslında şiirin devamında söz şöyle tamamlanıyor. 'When ignorance is bliss, tis folly to be wise.' Yani ' Cehalet mutluluk olduğunda,çılgınlık erdemli olmaktır.'Sanırım yeni nesil bu söze Matrix filminde rastladılar.

Evet belki bıir bakıma haklı bir yaklaşım.Bir şeyleri bilmek,etrafında neler olup bittiğinden haberdar olmak,belirli bir sorumluluk gerektirir. Diğer yandan cehaletin insanı rahatlatan bir yanı vardır.

Cumhuriyet Dönemi hikayecilerimizden Ömer Seyfettin de Yüksek Ökçeler  adlı öyküsünde ucundan kıyısından bu konuya değinmektedir.

Gene ünlü düşünür Bertrand Russell 'Dünyanın sorunu,akıllılar hep kuşku içindeyken,aptalların küstahça kendilerinden emin olmalarıdır.'demiş.

Bundan yıllarca once iki İngiliz psikiyatrı uzmanı Justin Kruger ve David Dunning yaptıkları uzun araştırmalar sonucunda  Kruger teoremi de denen teoremi ortaya koymuşlardı. Bu teoreme gore 'Cehalet , gerçek bilginin aksine bireyin kendine olan güvenini arttırır.'

Bu konuda görüşleri, teorileri alabildiğine genişletebiliriz. Sanırım o zaman bu yazıyı bitirmeme imkan olmaz. Şimdi ben siz sayın okurlarıma sormak istiyorum. Cahil ve mutlu olarak mı yaşamak isterdiniz, yoksa herşeyi düşünüp, sebep sonuç ilişkisini kurup, bir çok konuyu kafanıza takıp yaşamak mı isterdiniz, tercih sizin. Tabii çok düşününce , herşeyi derinliğine anlayınca sadece huzursuz olmakla kalmıyorsunuz, bünyenizde bundan kaynaklanan bir çok hastalığın da sahibi oluyorsunuz.

Sizce mutluluk nedir.?

 
Toplam blog
: 826
: 1068
Kayıt tarihi
: 26.04.11
 
 

Ben emekli bir iktisatçıyım. 21 yıldır bir sanatçı annesiyim. Küçük kızım klasik müziğe eğilim gö..