Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Ocak '09

 
Kategori
Eğitim
 

İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler

İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
 

İlköğretimle ilgili her konunun yer aldığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde bazı değişiklikler yapıldı. Bunlardan çoğu idarecileri ilgilendirse de, bir kısmı da öğretmenleri ilgilendirmektedir ve incelemekte yarar var diye düşünüyorum. Zira bugün çoğunlukla öğretmenlerin üye olduğu eğitim sitelerinin birindeki bir forum sayfasında, bir öğretmenin haftada 3 saat olan İngilizce dersinden kaç tane sınav yapacağını sorduğunu gördüm.

Bu ve buna benzer soruların cevapları bu yönetmeliktedir ve bence her öğretmen bu yönetmeliği okumalıdır.

Söz konusu yönetmelikte yapılan değişikliklere ulaşmak için, iki yıldır öğrencilere ait bütün bilgilerin kaydedildiği e-okul sayfasına şifremizle girer girmez,

“İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik yapılmıştır. 24/12/2008 tarihli resmi gazetedeki değişiklikleri görmek için tıklayınız... “ başlığı ile karşılaşıyorsunuz.

Yapılan değişiklerde biz öğretmenleri ilgilendiren önemli bölümler var.

Bu yönetmelikle bazı kavramlar da yeniden tanımlandı. Örneğin;

MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) ve (s) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki (bb) ve (cc) bentleri eklenmiştir.

“e) Ders ve Etkinliklere Katılım: Öğrencilerin derslerde; soru sorma, alıştırma yapma, çalışma kâğıtlarını doldurma, görüşleriyle tartışmalara katılma, sorumluluk alma, verilen görevi isteyerek zamanında yapma ve benzeri çabalarıyla ders etkinliklerine katkıda bulunmalarını,”

“s) Sınavlar: Öğrencilerin, öğretim programlarında yer alan kazanımlardan edinilenler ile öğrenme eksikliklerini belirlemek için değişik ölçme araçlarıyla yapılan ölçmeyi,”

Burada s maddesinde eskiden sınav tipleri verilirken, bunlar kaldırılmış.

Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bölümlere bakmakta da yarar var. Bu konuyla ilgili olarak:

MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 33 üncü maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Öğretmenler, ölçme ve değerlendirmenin genel esasları ile derslerin öğretim programlarında yer alan amaç ve kazanımları dikkate alarak öğrencilere sınav uygular, proje ve öğrenci performansını belirlemeye yönelik çalışmaları yaptırır.”

“Sınav, proje ve öğrencinin performansına yönelik çalışmalar, 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Değerlendirme sonuçları, ilgili öğretmen tarafından zamanında e-okul sistemindeki Öğretmen Not Çizelgesi bölümüne puan olarak girilir. Puanlar beşlik sisteme göre nota çevrilerek karneye işlenir.”

Değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılıyor ama karneye beşlik sisteme göre geçiyor. Bu durumda örneğin; 70 ortalama tutturan bir öğrencinin kerne notu 4, 84 ortalaması olanın da 4. Fakat 100 lük sisteme göre hesaplanmış ortalamaya göre takdir teşekkür alındığı için iki not aynı olsa da, puanları farklı ve aldığı belgeler de farklı olabiliyor. Bu da hem çocukların, hem velilerin kafasını karıştırıyor. Bence karneye de beşlik sistem yerine 100 üzerinden notların ortalaması verilmeli.

MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“1, 2 ve 3 üncü sınıflarda öğrencilerin gelişimi ile öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilecek olan proje ve öğrenci performanslarını belirlemeye yönelik çalışmalar, öğretmen gözlemlerine dayalı olarak yapılır.”

“Öğrencilere, her dönemde bütün derslerden en az bir ders ve etkinliklere katılım puanı verilir.”

MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesinin beşinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Seçmeli dersler ile rehberlik/sosyal etkinlikler notla değerlendirilmez.”

MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin 40 ıncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 40 – Öğretmenler; sınavların yapıldığı, projelerin teslim edildiği ve performans görevinin verilen süre içerisinde tamamlandığı tarihten başlayarak en geç on iş günü içinde sonuçları öğrencilere bildirir. Yazılı sınav kâğıtları, incelenmek üzere öğrencilere dağıtılır ve varsa yapılan ortak hatalar sınıfta açıklandıktan sonra geri alınarak bir öğretim yılı saklanır. Verilen puanlar, e-okul sisteminin ilgili bölümüne işlenir. Proje ve performans görevleri, öğretmence değerlendirildikten sonra öğrenciye iade edilir ve öğrenci tarafından ders yılı sonuna kadar saklanır. Öğrencilerin hazırladıkları proje ve performans görevlerinin değerlendirilmesinde kullanılan dereceli puanlama ölçekleri de bir yıl saklanır.

Uygun görülen projeler, öğrencileri proje yapmaya özendirmek amacıyla sınıf veya okulun uygun yerinde sergilenebilir.”

Burada önceden farklı olarak bizim sakladığımız proje ve performans ödevleri öğrencilere dağıtılıyor. Bu da iyi bir değişiklik olmuş, gerçekten küçücük dolaplarda bunları saklamak bir külfetti. Ayrıca değerlendirme ölçekleri saklanacağına göre, her ödev için değerlendirme ölçeği hazırlanıp öğrencilere dağıtılmalıdır. Öğrenci bu ölçekte yer alan değerlendirme kriterlerine göre ödevini hazırlayıp, ölçeği de ödeviyle birlikte teslim etmelidir.

MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 41 – Öğretmenler, her ders için öğrencilere verdikleri puanları e-okul sistemindeki Öğretmen Not Çizelgesine zamanında işler. Dönem sona ermeden önce okul yönetimince, e-okul sisteminden çıktısı alınan Öğretmen Not Çizelgesi ilgili öğretmenlerle birlikte kontrol edilerek imzalanır ve okul müdürü tarafından onaylandıktan sonra dosyasında saklanır.”

Bu defa ki değişiklikle not fişleri de kaldırıldı. E-okula girilen bilgilerin, tekrar kağıt üstünde tutulmasına bir son verildi ki, zaten oldukça saçmaydı. Çünkü ben internette işimi bitirdikten sonra, ekranın karşısında oturup bilgileri olduğu gibi kâğıda yazıyordum.

MADDE 23 – E-okul sisteminde her öğrenci için öğrenci gelişim dosyası tutulur. Okul yönetimi ve ilgili öğretmenler dosya bilgilerinin sisteme zamanında işlenmesinden sorumludur.

Öğrenci gelişim dosyasına pedagojik olmayan ve gizliliği gerektiren bilgiler işlenmez.”

Bundan sonra ruhsal dosyalar olmayacak. Bu dosyalara işlenen bilgiler e-okuldan işlenecek. Bu da bence iyi oldu. Zira beş yıl boyunca doldurduğumuz ruhsal dosyalara kimsenin baktığı yoktu. 6. sınıftan itibaren derse giren öğretmenler bu dosyaları incelemiyordu. Çocukları tanımak için yeniden bir yığın zaman harcanıyordu. Şimdi en azından meraklı öğretmen internet ortamından çocukla ilgili bilgileri görebilir diye düşünüyorum.

“MADDE 47 – İlköğretimde öğrenci, kendi yaş grubu içinde bir bütün olarak yetiştirilir ve değerlendirilir. İlköğretim, öğrencilerin derslerdeki başarısızlığına bakılarak elenecekleri bir dönem değil, öğretim programlarında öngörülen derslerin ve sosyal etkinlik çalışmalarının ortak katkısıyla ilgi ve yeteneği ölçüsünde yetiştirilecekleri bir dönem olarak değerlendirilir.

Buna göre;

a) Öğrencinin ders yılındaki başarısı, tüm dersler ile sosyal etkinlik çalışmalarındaki durumu, sınavlar, projeler, performans görevleri, ders ve etkinliklere katılım ve Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma becerisi ile öğrencilerden ulaşmaları beklenen kazanımlar dikkate alınarak değerlendirilir ve başarılı öğrenciler doğrudan bir üst sınıfa geçirilir.

b) Sınıf seviyesine göre yeterli başarıyı gösteremeyen öğrenciler için sınıf veya branş öğretmenleri, varsa okul rehber öğretmeni, okul yönetimi ve velilerle birlikte öğrenci, okul ve çevrenin durumuna göre alınacak tedbirler belirlenir. Gerektiğinde ilköğretim müfettişlerinin rehberliğinden de yararlanılarak kararlaştırılan önlemler uygulanır ve uygulama sonuçları ile ilgili rapor düzenlenir.

c) Alınan bütün önlemlere rağmen bir üst sınıfı başarmada güçlüklerle karşılaşabilecek öğrencilerin sınıf geçmesi veya sınıf tekrarına ikinci dönemin son haftasında 1, 2 ve 3 üncü sınıflarda okul müdürü veya görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında sınıf öğretmeni ile varsa okulun rehber öğretmeni; 4, 5, 6, 7 ve 8 inci sınıflarda ise şube öğretmenler kurulunda, 4 ve 5 inci sınıflarda şube öğretmenler kurulunun oluşturulamaması hâlinde okul müdürü veya görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında sınıf öğretmeni ile varsa okulun rehber öğretmeni tarafından karar verilir. Alınan gerekçeli karar, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ders Yılı Sonu Şube Öğretmenler Kurulu Öğrenci Kişisel Değerlendirme Tutanağı (Ek- 9)’a yazılarak e-okul sisteminin ilgili bölümüne işlenir. Tutanağın bir örneği ders yılı sonu şube öğretmenler kurulu karar dosyasında saklanır. Ayrıca veli de bilgilendirilir.

Bu kararda, oyların eşitliği hâlinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.

ç) Kurul kararıyla sınıf geçen öğrencilerin notları değiştirilmez. Okul kayıtlarına, "Şube Öğretmenler Kurulu Kararıyla Geçti" veya "Sınıf Tekrarına Karar Verildi" ibaresi yazılır. Bu durum öğrencinin karnesinde de belirtilir.

d) Birleştirilmiş sınıflarda, 3 üncü ve 5 inci sınıflar dışındaki öğrencilere sınıf tekrarı yaptırılmaz.

e) Kaynaştırma ve özel eğitim sınıflarında eğitimlerine devam eden öğrencilere, başarısızlıklarından dolayı sınıf tekrarı yaptırılmaz. Bu öğrencilerin başarısının tespiti, 31/5/2006 tarihli ve 26184 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır.”

Burada ç maddesi önemli, önceden kurul kararı öğrencinin dosyasına konuyordu, şimdi okul kayıtlarına yani e-okula ve kütük defterine sanıyorum işleniyor.

MADDE 27 – Aynı Yönetmeliğin 71 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Okul öncesi ve özel eğitim sınıfı öğretmenleri ile rehber öğretmenlere nöbet görevi verilmez.”

“Nöbet görevi, ilk ders başlamadan 20 dakika önce başlar, son ders bitiminden 20 dakika sonra sona erer.”

Bu 20 dakika bana göre çok fazla. Sabahçı bir öğretmen 7.10 da okulda olacak demektir ki, ben o saatte gelen idareci görmedim. Kapı açık olur mu onu da bilmiyorum.

Bütün öğretmen arkadaşlarıma ikinci eğitim-öğretim yılında başarılar diliyorum.

 
Toplam blog
: 111
: 5210
Kayıt tarihi
: 11.12.07
 
 

1997 yılında öğretmenliğe başlamış bir mühendisim. Bir oğlum var. Çocukları ve yaşamı seviyorum. ..