Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Mayıs '08

 
Kategori
Eğitim
 

İnceltme- düzeltme- şapka işareti

İnceltme- düzeltme- şapka işareti
 

Sen, benim kârıma karışma !

Hâlâ, orada mı bekliyorsun ?

Bu yıl, çok kârlı geçti.

Şu masadaki, eşyaların adetlerini söyleyebilir misiniz ?

Ali, şûrada bir konuşma yaptı.

Dilimizde çok az yerde kullanılan inceltme- düzeltme- şapka işaretinden vazgeçmek biraz zor görünüyor. TDK, verilerine göre 250 sözcükte bu işareti kullanmak gerekiyormuş. Özellikle yukarıdaki örneklerde sunduğum sözcüklerden, bu işareti kaldırdığımız zaman, tam anlamıyla bir anlam kaybı olmaktadır.

Bunun yanın da bazı sözcükler de bu işareti kullanmak gereksiz gibi gözüküyor. Sadece, yazılı anlatımla, sözlü anlatım arasında bir farklılık oluşmakta.

sözcükler, şapkasız, yazılabilir, okunurken inceltilerek okunabilir. Bu ve buna benzer sözcüklerde bu yönden bir anlam kaybı olmamaktadır.

Özellikle, anlam değişikliği yaratan, kar, kâr, ,yar, yâr, hala, hâlâ, adet, âdet, alem,âlem, aşık, âşık , şura, şûra...gibi sözcükler de görüldüğü gibi, yazılışları harf olarak aynı, okunuşları ve anlamları farklı olan sözlerde mutlaka kullanılması gerekiyor.

Yazım kurallarında bir birliktelik oluşturması, farklılıkların ortadan kaldırılması dilimiz açısından çok önemlidir.

Hilal, celal, yadigar, kağıt, dükkan ,hikaye, gibi...

Ali, şurada bir konuşma yaptı.

Şura, şûra salonu mu ?

Bu bölgeninin, âdetlerini söyleyebilir misiniz ?

Öğretmen, öğrencilerine âdetlerinizden iki adet örnek yazınız dedi.

Bu yıl, çok karlı geçti

Karlı havalar, bizim için , çok kâr demekti.

Hala, orada mı bekliyorsun ?

Hala, sen hâlâ orada mı bekliyorsun?

Sen, benim karıma karışma !

Karım, benim kârıma karışmaz !

 
Toplam blog
: 1410
: 1053
Kayıt tarihi
: 04.11.06
 
 

Emekli öğretmenim ve  emeklemeye devam ediyorum.  Emeklilik yaşamın sonu değil, yaşama yeni amaçl..