- Kategori
- Trafik
Kavşak kuralı: Geçiş öncelik hakkı daima sağınızdan gelen aracındır
http://katzenhirn.com/blog/2009/11/22/auflosung-verkehrsregeln-ii/
Trafik kurallarlarinin ABC sinin AS* i degismeyen Ana kurali: Yol kavsaklarinda Geçis Öncelik Hakkı DAİMA Sağınızdan Gelen Aracındır.
Yillar önce sürücü ehliyeti almak icin gittigim sürücü kursunda ögrenmistim.
Çok önemli bir trafik kuralidir. Trafik lambalarinin bulunmadigi kavsaklarda ve benzeri yollarda trafik kaosunu önlemek icindir.
Teori derslerde basariliydim ve iyi notla imtihani kazanmistim.
Trafik lambalari, park yerleri ve trafik isaretleriyle donanmis özel egitim alanlari vardir. Bu alanların birinde esimin direktifi ve destegiyle ilk ve ön calismalar yapiyordum. Vites nasil degistirilir. Park nasil yapilir ve benzeri deneyimler icin uygun bir alan. Vitesle gaz pedali arasindaki dengeyi saglamak beni oldukca strese sokmustu.
Uygulamalarin yapildigi bu deneyim alanlarida 30 km kadar bir sürat yapilmasina izin veriliyor.
Sürücü kurslari sehir trafiginde uygulaniyor. Egitmenin yaninda ilk deneyimlere baslamak cok daha ciddi oluyor.
Egitmenin yaninda söför koltuga yerlesip ayna ve koltuk ayarlarini kendinize göre ayarladiktan sonra; emniyet kemerinizi bagliyorsunuz. Bunlar olmazsa olmaz kurallardan ilkidir.
Ve ilk defa sol ayaginiz debriyaj pedalina, sag ayaginiz gaz pedalina dokunuyor. Kontagi acip calistirdiginiz araci hareket ettirmek icin- debriyajla gaz pedali arasindak denge savasi vermek gerekiyor... Hafif gaz verip ilerlerliyorken, bu kez de direksiyona hakimiyet kurma cabasinin verdigi heyecan giriyor araya.
Bunlarla cebellesirken,
kalabalik sehir trafiginin ortasinda trafik isaretlerinin varliginda haberdar olmak ve uymak zorunlugu da dikkat ve konsantrasyon gerektirdigi icin heyecan ve stres yogunlasiyor.
Serit degistirmelerde hocam cok titizdi. Arka ve yan aynadan, akabinde sol omuz üstünden arkama bakmam gerektigini unuttugumda, egitmenden habire uyari alirdim.
Acemi olunca ayni anda tüm bu kurallari uygulamak stresli oluyor. Aslinda ögrenince hepsi rutinlesiyor, refleks haline geliyor.
Direksiyon imtihaninda da imtihan hocasi; "sol serite gecin lütfen" dedi. Ve ben de hemen geciverdim :)
Iyi ki sol serit bostu. Yoksa sonuc iyi olmazdi. Arkama bakip durumun uygun olup olmadigini görmeden sol serite gecmemeliydim.
Tabi imtihani tek bu hatam yüzünden kazanamadim. Park etmek konusunda sorunlarim olmadi.
Ikinci uygulamali imtihanda daha deneyimli daha rahat ve bilincli oldugum icin pek heyecanli degildim. Dikkat ve konsantrasyonum iyi oldugu icin imtihani kazandim ve sürücü ehliyetimi aldim.
Ilk direksiyon dersleri okuma yazma bilmeyen bir ilkokul ögrencisinin abc ögrenmesinden farkisizdi benim icin.
Trafigin akisini engellememek ancak trafik kurallarina uymakla saglaniyor. Ilk temel egitimde ögrenilen bilgiler de kalıcı oluyor. Dolayisiyla temel bilgileri önemsemek ve iyi ögrenmek gerekiyor.
"Sagdan gidis önceligi" kurali insan trafiginde de gecerlidir.
Örnegin,
yaya gecitlerinde, merdivenlerde, yaya kaldirimlarinda zik zaklari, karmasayi önlemek icin hatta magazalarin giris ve cikislarinda da gecerlidir.
Yürüyen merdivenler eger fazla kalabalık değilse genelde sol taraf bos birakilir. Benim de isime gelir. Dikilerek inip cikmayı tercih etmedigim icin yürüyerek cikarim bazen.
Hareketli olmak acisindan aslinda daima normal merdivenden inip cikmayi tercih ederim.
Ülkemizde trafik kültürü henüz pek gelismis degil. Bilenler bilmeyenlere iyi örnek olmalıdırlar. Trafik bilgisi eksikliginden, kurallara uymamaktan, umursamamaktan kazalarda her yil binlerce insan yaralaniyor sakat kaliyor ya da maalesef hayatlarini yitiriyorlar.
****
Gecen gün blogdas arkadasimiz Pelin trafikte yasadigi bir olayi yazdi ve ben cok etkilendim insanlarin bilgisizliginden meydana gelen bir olaydi.
O yasanan kazada okadar cok hatalar yapilmis ki. Ilgi duyarsaniz Pelin'in
Dün ölümden döndük yazisini okuyabilirsiniz.
Zincirleme kazalarin ana nedeni seyir halindeki araclar arasındaki mesafenin yeterli olmamasidir. Örnegin, 100 km süratle giderken ani fren yapilmasi durumunda, öndeki araca carpmadan durabilmek icin aracla aranizda en az 50 metre fren mesafesinin bulunmasi gerekir ki bu bir trafik kuralidir.
Uzun yillar bilimsel arastirma ve deneyimlerden sonra trafik kurallari yasallasiyor.
Yani:
Zincirleme kazalari önlemek icin önde giden araca fazla yaklasilmamalidir.
Unutulmaması gereken:
Arkadan carpan ne ve nasil olursa olsun daima sucludur.
Önümde giden arac SOS adli blogum araclar arasi mesafenin yeni sistemle nasil kontrol edildigi ile alakali.
Arzu ederseniz linki tiklayip acip okuyabilirsiniz.
Biz bu ülkede ne kampanyalar gördük gecirdik.
Yari eglenceli yari ciddi etkinliklerle yeni kurallar sistemler yazildi cizildi, konusuldu, deneyimlendi.
Severek uygulamak zorunda birakildik. Ve sistem oturdu.
Trafik kurallarina yeni uygulamalar degisiklikler getirilir her sene basinda. Yeni cikan trafik kurallarini ögrenmek gerekiyor. "Bilmiyordum" diyerek kendimizi hakli cikarmaya calismak cezayi hafifletmiyor eger bir kural ihlal edilmis ise.
Bir atasözümüz vardir: "Bilmemek ayip degil ögrenmemek ayip"
Trafik kurallarini ögrenelim ve uygulayalim. Her birey bilinclense ve kurallari uygulasa trafik kaoslari ve kazalar azalacaktir.
***
Cocuklari bilinclendirmek, bilgilendirmek icin okullarda veya gönüllü egitim vermek isteyen dernekler kampanyalar organize ederek trafik isaretlerinin tanitimi ve uygulamadaki önemi konusunda bilgiler icermelidir
Örnegin,
Trafik nedir? Insanlarin ve araclarin kara yollari üzerindeki hal ve hareketleridir.
Yaya nedir? Araclarda bulunmayan, kara yolunda hareketli ve hareketsiz bulunan insanlardir.Trafik lambalari ve trafik isaretleri; trafik sistemi icinde motorlu araclarin ve yayalarin uyumlu bir bicimde seyir etmelerini saglamak icin gelistirilmis bir sistemin icerigidir.
Yayalar ve bisiklet sürücüleri de bazi trafik kurallarini ögrenmek zorundadirlar.
Mini kampanya icin komik yazi ve resimler ve sorularla yapilan tanitim eglenceli ve ilginc hale getirilebilir.
Cocuklari meydanlarda amatör müzik grubu etrafinda toplamak mümkün.
Araclarin arkasina yapistirmak icin slogan iceren resimli tutkalli fisler bastirilabilir.
Trafik sorusu iceren brosürler hazirlanabilir.
Cocuklarin yarismaya katilmalari icin destek verilmelidir.
Sorulari dogru yanitlayan cocuklara resimli balonlar minik plakatlar, yaka igneleri armagan edilebilir.
Ülkemizi seven pek cok yardim sever is sahipleri elbette vardir. Biz ülkemiz konusunda yardimlasmayi seven bir milletiz. Baskilar icin matbaalar destek olabilirler.
Organizasyon harcamalari icin minik etkinliklerden kazanc elde edilebilir.
Önerileriniz veya itirazlariniz olmalidir bu yazima.
Bu güzel ülke hepimizin. Getirisi büyük olan kücük girisimler kücümsenmemelidir.
BUGÜNDEN ITIBAREN, ilk uygulama:
KIRIMIZI YANDI DUR!
SARI YANDI HAZIR OL!
YEŞİL YANDI GEÇ!
Görüyorsunuz bu kadar basit bir uygulama.
Trafik kurallarina uymayani uyarmak icin sag duyunuza iyi niyetinize güvenmelisiniz.
Kisinin kisiligi, manevi degerleri rencide edilmeden nazik bir tarzla ikaz edilmelidir.
Bu teklifim nacizane kücük bir kivilcim niteligi tasiyor.
Bu konularda da üretken olmak bizim irademiz dahilindedir.
Istersek olur.
Yolunuz, yolumuz her daim aydinlik ve acik olsun!
Kuralsiz miyim?
http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=5875