Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Kasım '08

 
Kategori
Güncel
Okunma Sayısı
346
 

Kemalizm'in "Mustafa" sı!

Kemalizm'in "Mustafa" sı!
 

Can Dündar'ın "Mustafa"sı gündemden düşmüyor. Filme ve Can Dündar'a karşı "Kemalist" tepki giderek öfkeye dönüşüyor. Ezberleri bozulanlar, bu işe sebeb olanlara fazlasıyla bozuluyorlar.

Tepki üç noktada düğümleniyor:

1-Mustafa Kemal'in sıradan insanlarınkine benzeyen hayatı. Her insanda görülebilecek zaaflarının yansıtılmış olması. Resmi söylemin ezberlettiği "Atatürk portresine" uygun düşmeyen bu durum, insanların zihinlerinde tam bir "devrim" yarattı. Bunun hazmı kolay olmayacak belli ki.

Oysa; Mustafa Kemal'in çok içki içtiği, çok sigara içtiği, Can Dündar'ın önceki belgeseli "Sarı Zeybek" te de vardı. Ama o zaman kimse -özellikle Kemalistler- itiraz etmedi. Sarı Zeybek alkışlarla karşılandı. "Mustafa" ya duyulan tepki neden öyleyse? Bence bunun da iki nedeni var; Birincisi: Şu anda AKP'nin iktidarda oluşu...İkincisi; belki de sigara konusunda oluşmuş resmi-toplumsal bilinç.

2- Kemalizm ikinci olarak, "Mustafa" ile Atatürk'ün karizmatik kişiliğinin zedelendiği noktasında. Bu durumun giderek, Türkiyede ezberletilen, dayatılan Atatürk algısına zarar vermesinden korkuluyor. Bu noktadaki itirazlar, siyasi anlamda ikballerini ve iktidarlarını Atatürkçülüğe dayandırmış olanlardan geliyor. İktidar dayanaklarını kaybetmek korkusu yaşıyorlar. Deniz Baykal'ın tepkisi bu nedene dayalı. Atatürk'ü bir iktidar aracı olarak inhisarına alan CHP, Mustafa belgeseliyle ortaya çıkan gerçekten korkuyor. Bu gerçek, aslında CHP'nin Atatürk'ü yalnızlığa mahkum eden, Onu toplumdan soyutlayan bir "kadro" olduğunun ortaya çıkmasıdır.

Oysa; Atatürk son zamanlarında Onu Başbakanlıktan azledecek kadar, İsmet İnönü ile siyasi anlamda ters düşüyordu. Atatürk'ün ölümünden sonra, paralardan resminin kazınarak, İnönünün resimlerini konduğu da bir gerçek. Atatürk'ü koruma kanununu CHP'nin değil, yine CHP destekli 27 Mayıs cuntasının ipe çektiği Adnan Menderes'in çıkarttığı da bir gerçek. Hem de bunlar acı gerçekler...

3-Duygusal tepki; siyasi bir ikbal peşinde olmaksızın, ilk mektep sıralarından başlayarak kendilerine, insanüstü bir Atatürk anlatılan resmi söylemin kurbanı insanların, Atatürk'ün bir insan olarak, insani zaaflarla mücehhez olduğunu görmelerinin yaşattığı şok. "Bu bizim Atatürk'ümüz değil" tepkisi..

Kemalizm; Atatürk'ten sonra, onun adına inşa edilmiş ama onunla pek de ilgisi olmayan bir ideolojidir. Kemalistler, adeta dinin yerine ikame edilmek üzere "yeni bir din" inşa etmek üzere yola çıktılar. Bu yeni dinin "tanrısı" belki İnönü olacaktı ama, toplum bunu kabul etmedi. İnönü olmayınca, toplumun benimseyeceği lideri, Atatürk'ü tanrılaştırıp yeni dinin merkezine koydular. Şimdi sarsılan bu din ve bu imandır. Tepkiler bunun için, akıl ve mantığın ötesine geçip ruhsal tepki haline dönüştü.

Bu öfke, Can Dündar çevresinde bir linç halesi oluşturmaya bile başladı. İlk şaşkınlıklar atlatıldıkça, linç psikolojisi ile, giderek artan homurtular, ardından gelecek, "vurun, söyletmeyin." şekline dönüşüyor. Oysa, tarihin her döneminde gerçekleri ortaya koyanlar linç edilmiş olsa bile, gerçekler hiç bir zaman linç edilemez. Üstelik, söz konusu Mustafa Kemal olunca, saklayacağınız, saklamanızı gerektirecek bir şey de yok.

Ama biz, bir anneden doğmuş, çocukluğu zorluklarla geçmiş, kırgınlıklar, kızgınlıkar, yalnızlıklar yaşamış; zaman zaman göz yaşı dökmüş, devrim yapmış; devrimleri için yakın arkadaşlarını bile feda etmiş, bir asker ama aynı zamanda bir "politikacı" olan, tarihi bir şahsiyetten, kanlı canlı yaşamış bir insandan bahsediyoruz. Siz başka bir şeyden bahsediyorsanız ona bir diyeceğimiz yoktur!



Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Merhaba Ali Bey...Bu konuda çok şey yazıldı. Bunların çoğuna kendi görüşlerimi bildiren yorumlar yazdım. Bunları tekrarlamak istemiyorum. Ama, bloğunuzda bir yere takıldım ve orada haklısınız. Mustafa Kemal'i, kendince görevini başkalarına bırakıp yarı bir emeklilik yaşamı sürdürürken etkileyen çok olmuştur. Örneğin, Atatürk ve müzik konusunu işleyen bir bloğumda, Atatürk'ün radyolarda Türk müziğini yasaklamasının, etrafındaki bu "kraldan çok kralcı" grubun onu oyuna getirmesiyle olduğunu dile getirmiştim. Böyle grurplar günümüzde de mevcuttur, biliyorsunuz.Bloğunuzun o yanına bu katkıyı yapmak istedim. Selamlar.

cdenizkent 
 12.11.2008 17:38
Cevap :
Değerli katkınız için teşekkür ederim Deniz bey..Üzerindeki sütreleri kaldırarak bulacağımız Mustafa Kemal, bugünkünden daha az sevimli ve saygın olmayacak..Gerçek Mustafa Kemal'e ulaşarak aslında Onun hatırasına da yapılması gerekeni yapmış olacağız..Selamlarımla..  12.11.2008 20:51
 

Bu hale getirdiler Atatürk'ü...yazık çok yazık...Türkiye'nin "ortak" Atatürk'ünü ne zaman bulabileceğiz yeniden?...sevgiler

ÇokEskidendi 
 12.11.2008 15:01
Cevap :
Tarihi ve tarihi belgeleri eşeleyerek bulacağız Sevgili Beran..Selamlar.  12.11.2008 17:54
 

Hocam çok güzeldi. Teşekkür ederim. Özellikle 2. CHP kısmını çok beğendim. Her kelimenize katılıyorum. Eldekine yorum yapmak, beğenmemek, kınamak kolaydır. Oysa bunlar daha güzelini yapmak için elini taşın altına koymaktan kaçınan insanlardır. Ben bunlara; Siz Mustafa Kemal Atatürk'ü Can dündar'dan "daha iyi anlatırız" diyorsanız? Buyurun siz yapın. Bizde alkışlayalım diyorum. El elden üstündür, bu üstünlük, bu ayrıcalık somut uğraşlar ve emeklerle ortaya çıkıyor öyle mi? Şimdi ben, Albert Einstein dan daha zekiyim desem bana gülerler! (Ben de gülerim) Şimdi ben de, aralarında çok sevdiğim insanlar olsa bile; "Can Dündar bu işi becerememiş" diyenlere gülüyorum! Ben anlatılanlara değil elbet, eldeki malzemeye bakarım. Ben daha önce yazdığım gibi filmi izledim ve Atatürk'e karşı sevgim hiç eksilmedi. Biz Atatürk'ü Kendimizi bildiğimizden beri biliyoruz, daha bugün öğrenmek için gitmedik! Bizim gönlümüzdeki yerine zeval gelmez. Makamına zeval gelmekten korkanlar düşünsün! Selamlar syglr

M.Talip Girgin 
 12.11.2008 14:25
Cevap :
Ben teşekkür ederim Talip bey..Hepimiz birer insan olarak her türlü zaafları taşırken, Atatürk'ün de bazı zaaflarının olması niye bizi soğutsun..Selamlar, sevgiler..  12.11.2008 17:55
 

Saygıdeğer Ali Bey, Kazım Karabekir Paşa'nın "Paşaların kavgası" kitabından izninizle bir hikaye; Amerikalı iki can dostu (gangster) altın taşıyan bir treni soymak için plan yaparlar ve soyarlar. Ancak soygun sırasında birinin atı, altını koruyan muhafızlar tarafından vurulur. Atı vurulanı terkisine alan diğer arkadaşı, birlikte ve tek at üzerinde güvenli bir yere giderler. Sıra altınları paylaşmaya gelir; bir sana bir bana hesabı ile dağıtımın sonuna yaklaşıldığında; tek kalan atın sahibi, tabancasını can dostunun alnına dayar ve "Bolivar (atın ismi) iki kişiyi çekemez" taşıyamaz der ve hikaye hüzünlü! bir şekilde biter. Tarihe baktığımızda bir çok taht ve iktidar kavgalarında; "bolivar" hikayesinde olduğu gibi bir çok uygulamaya şahit olunmuştur. Bu anlamda; güç sahipleri belki günlerindeki uygulamaları kontrol ederek yönlendirebilmektedirler ancak "yarın" kimsenin kontrolünde olmamaktadır. Milletçe daha bakalım nelere şahit olacağız. Sağlıcakla kalınız.

Canmehmet 
 12.11.2008 14:19
Cevap :
Yine değerli bir katkı Mehmet bey..Teşekkür ediyorum..Yarınların iyi olması için, bizim bugünlerden gerçekleri aramamız ve doğrular üzerinde uzlaşmamız lazım..Selamlar..  12.11.2008 17:56
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 1644
Toplam yorum
: 4267
Toplam mesaj
: 224
Ort. okunma sayısı
: 794
Kayıt tarihi
: 19.01.08
 
 

Edebiyat, kamu yönetimi ve gazetecilik tahsili... 27 yıllık eğitimcilik hayatından sonra emeklili..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster