Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Eylül '14

 
Kategori
Sivil Toplum
 

Kooperatif Kimliği ve Markalaşma

Kooperatif Kimliği ve Markalaşma
 

Hızla şehirleşen dünyamızda kooperatiflerin topluma verdiği hizmet alanları ve hizmet çeşitleri de değişime uğradı ve zenginleşti. Verilen hizmetlerinde sunum şekilleri ve tanıtım yöntemleri de değişti. Kooperatif çatısı altında toplanan ortaklar kooperatiflerini sürdürülebilir ve güçlü hale getirebilmek için günümüzün pazarlama ve tanıtım yöntemlerini daha çevreci, insani değerlere önem veren yönüyle topluma anlatmanın yolunu kullanmaya başladılar. Çünkü faaliyet gösterdikleri alanlarda farklarını ortaya koymak, ortaklarının ve toplumun menfaatleri adına denge unsuru olarak varlığını korumak ve halkı bu yönde bilinçlendirmek için buna ihtiyaç duydular.

Uluslararası Kooperatifler Birliği (ICA) değişen dünya ticareti ve tüketici alışkanlıkları karşısında güçlü kooperatiflerin deneyimlerini dikkate alarak kooperatiflerin markalaşmasının ve dünya pazarında yer almasının önemini ortaya koymaya başladı. Kooperatiflerin güçlenmesi ve dünya ölçeğinde işbirliğine gitmesini teşvik etmeye başladı. Son yıllarda gerçekleştirilen toplantılarda ve genel kurullarda bu konu uzmanlar ve deneyimli kooperatifçilerçe de ele alınıyordu. Çünkü toplumun değişen tüketim alışkanlıkları karşısında kooperatiflerinde tanıtım stratejilerini değiştirmeleri ve işbirliği içinde davranmaları konusunda görüş birliğine varılmıştı.

Dünyanın bazı ülkelerinde haberleşme teknolojisinin değişmesi nedeniyle tanıtım açısından önemli avantajlar elde edilmişti. Kooperatiflere karşı kasıtlı kötü propaganda da artık inandırıcılığını yitirmeye başlamıştı. Toplum bu çevrelerin oyununu sosyal medyada ve elektronik ortamda belgeleriyle görmeye başlamıştı. Kooperatiflerin başarıları saklanamıyordu. Hele 2012 yılının Birleşmiş Milletler tarafından uluslararası kooperatifler yılı ilan edilmesi gerçeklerin görülmesinde dönüm noktası olmuştu. Tabii kooperatiflerin daha iyi tanıtılmasında markalaşma eğilimi ICA üyesi kooperatifler tarafından ön plana alınan konulardan biri haline gelmişti.

Dünya kooperatifleri elektronik ortamda Coop Markası ile bir araya gelmeye ve alan oluşturmaya başladı. Bu amaçla kurulan Domain Coop dünyadaki kooperatiflerin bu yöndeki taleplerini karşılamaya ve onları teknik olarak destekliyordu. Kooperatifler dünyayı küçük bir köye çeviren elektronik haberleşme ortamında Coop alan adı alarak bir çatı altında toplanmışlardı.

Böylece dünya kooperatiflerinin tanıtımı ve faaliyetleri ile ilgili daha iyi bilgilenme sağlanması, kooperatiflerin gerek birbirleri ile gerekse ortakları ve hizmet verdikleri kesimlere ulaşımı düşünülmüştü. Kooperatiflerin bir arada her an ulaşılacak bir sergi alanlarına sahip olmaları, kolay haberleşme ve işbirliği ortamları oluşturmalarına fırsat yaratılmıştı.

Bugün Domains.coop’un misyonu kooperatifçilik hareketinde birleştirici bir kimlik ve marka oluşturmak, kooperatiflere özel erişimi kolaylaştırarak kooperatif hareketi katkıda bulunmaktır. Bu doğrultuda kooperatiflere eğitim ve dijital alanda bilgilendirme, kooperatifler için küresel dostluk ve işbirliği ortamı yaratmak, dünya çapında kooperatifleri daha görünür kılmaktır. Çünkü günümüz dünyasında insanlığın bilgiye en doğru ve kolay şekilde ulaşması gerekli hale gelmiştir.

Dünyanın global sorunlarının çözümü konusunda kooperatiflerin sorumlulukları ve oynayacağı roller önemlidir. Her geçen gün yanlış politikalarla yaraları artan insani değerlerini kaybeden dünyamızda uygulanan ekonomi ve sosyal politikalarında kooperatiflerin getirecekleri çözümler tartışılmaktadır. Kooperatiflerin başarıları gizlenemeyecek hale gelmiştir. Bazı ülkelerde bu konuda gözler şaşı ya da kör olsa da en geri kabul edilen Afrika’da bile insanlar ve yöneticiler bu gerçeği görmekedirler.

Bugün dünyada coop domaini alan kooperatif sayısı hızla artmaktadır. Türkiye’den coop domaini alan ilk örgüt Türkiye Ormancılık Kooperatifleri Merkez Birliği (ORKOOP) olmuştur. Onu Türkiye Milli Kooperatifler Birliği izlemiştir. Ülkemizden Coop alan adı almak isteyen yeni kooperatifler yoldadır. Türk Kooperatiflerinin dünya ile daha kolay bütünleşmesinin önünü açacak bu yol kolay ve ucuz bir yoldur. Kooperatiflerin yaşaması, dayanışma ve beraberlik heyecanını koruyabilmesi, her türlü elektronik haberleşme aracını severek kullanma becerisi gösteren yeni neslin kooperatifçilik konusunda motivasyonu için böylesi yapılarda kooperatiflerin yer alması gerekli hale gelmiştir.

21. Yüzyılın en önemli haberleşme ve işbirliği platformu olan elektronik dünyasının sihirli kapılarını kooperatiflere ve kooperatifçilere açan, kooperatifçiliğe ilgi duyan ve destekleyenler için referans gösterecekleri en büyük kaynak olan web sayfaları günümüz kooperatifçilik hareketinin ipek yollarıdır. Kooperatifleri bir marka altında toplayan ve bütünlük sağlayan alanlar deneyimlerin aktarılması ve izlenmesi noktasında dünyayı her geçen gün küçülten ama vizyonu büyük pencerelerdir.

ICA ve dünya kooperatifleri ve kooperatifçileri Türk kooperatiflerinin de bu çatı altında toplanmasını beklemektedirler. Ahilik kültüründen doğan halka hizmeti hakka hizmet kabul eden Türk kooperatifçilik hareketinin de dünyaya vereceği çok şey vardır. ICA’nın kooperatifleri elektronik ortamda bir kimlik ve markada bir araya getirme çabası yeniçağda kooperatifçilik hareketinde yeni açılımları ve kolaylıkları da beraberinde getirecektir.

Sonuç olarak Türk kooperatifçilik hareketi bu değişime ayak uydurmalıdır. Domain Coop şemsiyesi altına girmelidir. Dünya kooperatifleri ile Coop kimliğinde ve markasında birleşmelidir. Kooperatifçilik sadece ülke sınırlarında değil dünya ölçeğinde kooperatifçilik ilkeleri çerçevesinde birlik ve dayanışma hareketi olduğu bilinmelidir.

http://www.youtube.com/watch?v=jb8Sb4jtxtA#t=184,

www.domain.coop,

http://identity.coop/sites/identity.coop/files/marque-download/marque_guidelines_en_0.pdf,

 

 
Toplam blog
: 416
: 790
Kayıt tarihi
: 19.02.10
 
 

Tarım, Gıda, Ormancılık, Çevre, Örgütlenme ve Proje konularında çalışmalarda bulunmaktayım. Öncel..