Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Şubat '07

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Mekanik Türk

Mekanik Türk
 

Koca Yusuf' u bilmeyen yoktur her halde. Ama gençlerden tanımayanlara, biraz tanıtalım: Koca Yusuf nam yiğit, yedi düvele ün salmış bir cihan pehlivanımızdır. İki metreye yakın boyu, 120 okka (144kg) cesametiyle heybetli bir civandı. Bir oturuşta, bir testi ayranla, bir bütün koçu gövdeye indirip, koca danalarla talim yapardı. Koskoca Osmanlı Pay-i tahtında yenmediği adam kalmayınca, bir cambazın peşine takılıp Avrupa'lara Amerika'lara gitmiş, oralarda da tuşlamadık kefere bırakmamıştır. Bir müsabakasında, garez tutmuş kafirlerin üzerine saldığı kızgın boğayı tuttuğu gibi milletin ortasına fırlatmıştır. Bu koca pehlivanımızın sonu çok trajik ve efsanevi olmuştur. Ölümü hakkında bir sürü tevatür olduğundan, ben yazmıyorum. İsteyen arama motorlarından arayıp, hangisine inanırsa inansın!...

Koca Yusuf, "Türk gibi kuvvetli" sözüne ilham olmuş kişilerden biri ve en ünlüsüdür. Benim eski marangozum, bir zamanlar yeni bir "yatar tepsi planya makinesi" almıştı. Dükkana vinçlerle, manivelalarla soktular. Adet olduğu üzere komşularla aleti incelerken, baktım üzerinde model ismi olarak "Koca Yusuf" yazıyor.

Hatırlayacaksınız, geçen seneki Yeşilköy'deki havaalanı yangınını.. İşte orada, itfaiyenin yeni aldığı süper bir makine kullanılmıştı. Dünyada sadece yedi adet üretilmiş, bir milyon dolar! Altmış ton kaldırıp, dakikada altı ton su sıkıyor. Bizdeki en gelişmiş modeli. Robot kolları var. İtfaiyeciler 70 metre öteden uzaktan kumandayla idare edebiliyor. Bu müthiş robotun adını ne koymuşlar? Tabii ki "Koca Yusuf" !..

Koca Yusuf maddesinde dolaşırken, bir de bomba yükleme aracına rastladım. Kısa mesafelerde 1750 kiloya kadar, bomba, füze vb. mühimmat, yük taşıyabiliyor. Onun adını da Koca Yusuf koymuşlar. Ben olsam, Çanakkale'de vinç bozulunca, 200 okkalık mermileri kaldırıp topun namlusuna süren Seyit Onbaşı' nın adını koyardım ya neyse!..

Daha bilmediğimiz, bir sürü böyle güç ve kuvvetle ilgili makineye de "Koca Yusuf" adı verilmiş olabilir. Kim Bilir?..

Şimdi gelelim bizde pek bilinmeyen ama Osmanlı'yı dünyaya tanıtmış başka bir Türk' e: "MEKANİK TÜRK"

Geçen gün, Kenan Işık' ın yarışmasında soruldu. Valla ben ilk defa duydum. Bulmaca maraklısı olduğum halde hiç rastlamamıştım. Zaten yarışmacı çift te yarım saat düşünmelerine rağmen doğru cevap veremediler.

"Mekanik Türk" fizik gücüyle değil, beyin gücüyle yapmış tanıtımı... Satranç oynayarak!... Evet, burma bıyıklı bir Osmanlı tipindeki otomat, satrançta önüne geleni deviriyormuş! Satranç meraklısı ve ustası Napolyon'u bile yenmiş. Kemperel isminde bir mucit yapmış bu aleti. O da dünyayı dolaşmış. Gerçi sonradan ortaya çıktığına göre, içine gizlice bir cüce satranç ustası giriyormuş. Bu yüzden bilim adamları Kemperel'i şarlatanlıkla suçlamışlar. Ama önemli olan, kutunun içindeki adamın tablayı görmeden, mum ışığında rakibiyle oynayacak düzeneğin nasıl yapıldığıydı.

Ben daha fazla anlatmıyorum. Biraz merak edin arayın!...

 
Toplam blog
: 288
: 1185
Kayıt tarihi
: 18.01.07
 
 

Kendi halinde yazar, çizer, çapraz bulmaca çözerim. İki yüzyıl, bir binyıl gördüm. En sevdiğim hoca ..