Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Eylül '12

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Neden Neşet Ertaş'ın her Türküsünde "Gönül" sözü geçiyor, kim bu Gönül ?

Neden Neşet Ertaş'ın her Türküsünde "Gönül" sözü geçiyor, kim bu Gönül ?
 

Ben emekli bir engelliyim biliyorsunuz. Güne radyo dinleyerek başlıyorum. Dün yine her sabah olduğu gibi Radyo7'de kalbi güzel, samimi, sevgi dolu dost Erkan Koç'un programını dinlemeye başladım. Seçtiği güzel müziklerle çayımı yudumlarken o üzücü haberi paylaştı, büyük ozan Neşet Ertaş'ı kaybettik dedi, ilk ondan duydum ve çok üzüldüm herkes gibi...

Erkan Koç radyo programına Neşet Ertaş'ı tanıyan bir çok ünlü ismi aldı. Fatih Kısaparmak bağlandığında bir cümle söyledi, gün boyu beynimde o söz yankılandı. "Size bir ipucu. Neşet Ertaş'ın hemen hemen her türküsünde "Gönül" sözü geçer" dedi.

Gerçekten de “gönül” kelimesinin Ertaş’ın şahsi lügatinde çok özel bir yeri var. O adeta, tıpkı Yunus gibi, Hacı Bektaş-i veli gibi kendisini”gönüller yapmaya” adamış biri... “gönül”ün geçmediği türküsü yok dense yeri...

Akşam boş kalınca bunu araştırayım, dedim. Hemen her haber sitesinde kısaca hayatını anlatmışlar. Bir haber sitesinde rahmetlinin kendi ağzından hayatını şiir şeklinde anlattığı şiirde bir dörtlük dikkatimi çekti. Sonra internetten türkü sözlerini inceledim.

O zaman babamdan öğrendim sazı
 Engin gönül ile Hakk’a niyazı
 O yaşımda yaktı bir ahu gözü
 Mecnun gibi çölde kaldın dediler

Kimdi bu Gönül?

Ben naçizane şöyle bir tahminde bulundum. Neşet baba çocukken bir kıza aşık olur. Kız da ona aşık olur. Bu aşk yaşanırken kız -nedenini bilemiyorum- vefat eder. Ve Neşet babanın o gönül sızısı bir ömür geçmez ve bize muhteşem türküler olarak yansır. Evet türkülerinde anlattığına göre ceylan gözlü, kaşı keman kirpiği yay gibi, burnu fındık, ağzı kahve fincanı, tatlı dilli, güler yüzlü bir acem kızıdır. Ve o kızın ismi "Gönül" diye düşünmekteyim.

Şu dörtlükten de aşıkların henüz onbeş yaşından küçük olduklarını anlıyorum:

Kar mı yağmış yüce dağlar başına
 Merhamet eylemez gözlerimin yaşına
 Daha değmemiştim on beş yaşına
 Vurdu felek kırdı kollarımı dalından
 Nerelere gidem arz edeyim halimden

İnşallah Neşet Ertaş şimdi o sevdiğiyle cennet bahçesinde buluşmuştur. Dün namazda onun için ağlayarak dua ettim.

 

C. Çelik / Ankara ( Konya-Ereğli )

 

********************************************

işte "Gönül" sözü geçen BAZI türkülerden O mısralar:

Kaşların karasına
 Kurbanım arasına
 Ancak sen melhem olun
 Göynümün yarasına
 ********************

Söylerim sözüm almıyo
 O yar yüzüme gülmüyo
 Garip gönlümü bilmiyo (eyvah ey...)

 Kendim ettim kendim buldum
 Gül gibi sararıp soldum
 ************************

Kurusa fidanım güllerim solsa
 Gönlümde solmayan gülümsün benim
 Yaprakların gazel olsa dökülse
 Daha taze fidan, dalımsın benim
 *************************

Gönül Dağı yağmur yağmur boran olunca
 Akar can özümde sel gizli gizli
 Bir tenhada can cananı bulunca
 Sinemi yaralar dil gizli gizli
 *************************

Şu garip halimden bilen işveli nazlı
 Gönlüm hep seni arıyor neredesin sen
 Datlı dillim güler yüzlüm ey ceylan gözlüm
 Gönlüm hep seni arıyor neredesin sen
 **************************

Sözüm yok şu benden kırıldığına
 Gidip başka dala sarıldığıma
 Gönülüm inanmıyor ayrıldığına
 Gözyaşım sen oldun kahırım sensin
 Evvelim sen oldun ahirim sensin
 ***************************

Zülüf dökülmüş yüze
 Kaşlar yakışmış göze
 Usandım bu candan
 Dert ile geze geze

 Gün doğdu aştı böyle
 Gönlümüz coştu böyle
 Sen orada ben burda
 Ömrümüz geçti böyle

***************************

Ben bu yıl yarimden ayrı düşeli
 Her günüm bir yıla döndü gidiyor
 Gine zindan oldu dünya başıma

 Gönlüm ataşlara yandı gidiyor
 Ömrüm boş hayale kandı gidiyor
 ****************************

Hep sen mi ağladın hep sen mi yandın
 Bende gülmedim yalan dünyada
 Sen beni gönlümce mutlumu sandın
 Ömrümü boş yere çalan dünyada

 Ah yalan dünyada yalan dünyada
 Yalandan yüzüne gelen dünyada

 Sen ağladın canım ben ise yandım
 Dünyayı gönlümce olacak sandım
 Boş yere aldandım boş yere kandım
 Rengi gönlümde solan dünyada

 Ah yalan dünyada yalan dünyada
 Yalandan yüzüne gelen dünyada

 Bilirim sevdiğim kusurun yoğdu
 Sana karşı benim hayalim çoğdu
 Felek bulut oldu üstüme yağdı
 Yaşları gözüme dolan dünyada

 Ah yalan dünyada yalan dünyada
 Yalandan yüzüne gelen dünyada

 Ne yemek ne içmek ne tadım kaldı
 Garip bülbül gibi feryadım kaldı
 Alamadım eyvah muradım kaldı
 Ben gidip ellere kalan dünyada

 Ah yalan dünyada yalan dünyada
 Yalandan yüzüne gelen dünyada


 

*******************************************

 

TÜRKÜ BABANIN HAYAT DESTANI ŞİİRİ

http://www.haberahval.com/1593-YASAM-buyuk-usta-neset-ertas-iste-hayat-oykusu.html

 

 
Toplam blog
: 455
: 812
Kayıt tarihi
: 04.09.12
 
 

1973 Konya Ereğli doğumluyum. Selçuk üni. MYO Elektronik bölümü mezunuyum. 1993'e Friedreich Atak..