Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Aralık '15

 
Kategori
Okullar
 

Okul yöneticileri neler ister?

Okul yöneticileri neler ister?
 

Okul yönetimi kolay değildir.


Bir eğitimci olarak, öğrenci ve öğretmenlerin okul yönetiminden neler istediklerini önceki yazılarımda dile getirmiştim. Müdürlük yapanlar iyi bilir, resmi okul yöneticilerinin, müdürlerin neler istediğini hiç düşündünüz mü?

Okula kayıt parası, okulun ihtiyaçlarının karşılanması, demeyiniz hemen. Veli olarak ilk aklımıza gelenler bunlar olabilir. Günümüzde parasal işlerin izin alınarak,  “kermes”lerle idare edilmeye çalışıldığını da biliyoruz. Okul müdürlerinin “Bakanlığın gönderdiğinin dışında” her zaman velilerin maddi ve manevi desteğine ihtiyacı olduğu, okullarının  her  zaman bakımlı görünmesini istediği de  bilinen bir gerçektir.

Okul müdürlerinin ilk sıradaki isteği, kendisi ile uyumlu, özverili ve ekip çalışması yapabilecek müdür yardımcılarının olmasıdır. Her müdür ekibini kendi kurmak ister. Çünkü okulların “yönetim yükünü” – yaptığım için biliyorum – genellikle müdür yardımcıları çeker. Okul müdürlerinin olmazsa olmazı, okullarının vizyonuna uygun, üst kurumlara,  diğer okullardan daha fazla öğrenci gönderebilecek kapasitede bir “öğretmen kadrosu”nun bulunmasıdır.

Okul müdürleri okullarını çevrelerinde “aranılan bir okul” haline getirmek ve okullarını ön plana çıkarmak için, halk oyunları, müzik, tiyatro ve benzer “sosyal etkinlikler” ile bilimle ilgili proje yarışmalarında hep 1.lik elde etmek arzusundadır. Bunun için de velilerin ve çevrenin desteği onlar için çok önemlidir.

Aşağıdaki öğretmenlerle ilgili birçok hususu günümüzde çok “ideal” olarak düşünebilirsiniz, ancak “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri” bağlamında, - öğretmenlerini  okulda yetiştirmek isteyen okul müdürleri bu konuda neler ister?

Okul müdürleri öğretmenlerinden  özetle;

1. Türk Milli Eğitiminin amaç ve ilkelerinin neler olduğunu bilmelerini ve bunları derslerinde öğrencilere yansıtabilmelerini;

2.Öğrencilerine değer vermelerini, onları anlamalarını ve saygı göstermelerini; öğrencilere rehberlik etmelerini;

3.Öğrencilerin “öğrenebileceğini” ve başarılı olabileceklerine  inanmalarını;

4.Ulusal ve evrensel değerlere önem vermelerini,

5.“Öz değerlendirme” yaparak, alanında kişisel gelişimlerini sağlamalarını; mesleki gelişmeleri izleyip, okula katkı sağlamalarını;

6.Mesleki yasaları izlemelerini, görev ve sorumluluklarını yerine getirmelerini;

7.Okulun ihtiyaçlarını dikkate alarak “öğrenme ortamlarını” ve ders dışı etkinlikleri düzenlemelerini;

8.Bireysel farklılıkları dikkate alarak öğretimi çeşitlendirmelerini;

9.Sınıfta zamanı iyi yönetmelerini;

10.Verileri analiz ederek yorumlamalarını ve öğrencilerin gelişimi ve öğrenmesi hakkında “geri bildirim”de bulunmalarını;

11.Çevreyi tanıyarak olanaklarından yararlanmayı;

12.Öğrenci ailelerini tanımalarını ve iletişim içinde olarak “velilerle – öğrencileri için - işbirliği”nde bulunmalarını;   isterler.

Okul müdürleri öğretmenlerden rapora bağladıkları hastalık durumları haricinde, derslere devamsızlık yapmamalarını; okullarında çalışmalarıyla isim yapmış öğretmenlerinin  başka okullarda görevlendirilmemelerini de ister.

Hiçbir okul müdürü sosyal medyada veya basında okullarına ilişkin olumsuz haberlerin çıkmasını - haklı olarak - istemez. Öğretmen ve öğrencilerin arasındaki sorunları okulunda çözümlemek ister. Pazartesi ve Cuma günleri Bayrak törenlerinde yapılan uzun konuşmaların, ayakta bekleyen öğrenciler tarafından can kulağı ile dinlenmesini de ister. 

Ders yılı başında dersler başlamadan önce ve 2.dönem başında, öğretmenlerden branşlarında okul ve ilçe bazında “zümre toplantıları” yaparak, yönetmelikler doğrultusunda, eğitim ve öğretimde –uygulanabilir - “ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri, sınavların hazırlanması, “yıllık plânların” yapılmasına ilişkin “ortak kararlar” almalarını ister.

Okul müdürleri  - öğretimle ilgili olarak özetle - öğretmenlerin kendilerini “alanlarında” yenilemelerini ve derslerinde daha başarılı olmak için, sürekli ve amaca uygun düzenli, “yıllık planlara” dayalı, “günlük plânlar” yaparak, konulara uygun, teknolojiye dayalı, ders araç-gereçleriyle derslerine  hazırlıklı girmelerini ister.

Özellikle resmi okul müdürleri ve yöneticileri, yönetmelikler haricinde, olur olmaz şikayetlerle görev yapmalarının engellenmesini, görev yerlerinin değiştirilmesini - haklı olarak – istemezler. Yargı yoluyla eski görevlerine dönmeleri en doğal haklarıdır. Okul müdürlüğü yapmak kolay değildir.  Onların  da – başarılı olabilmeleri için-amirlerinden ve çevreden destek ve övgü beklediklerini unutmayalım.

Sevgi ve saygılarımla.

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB.Emekli Bakanlık Başmüfettişi

 
 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..