Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Kasım '13

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

Okuma alışkanlığına destek "Parantez"den; anlayarak hızlı okuma eğitimi

Okuma alışkanlığına destek "Parantez"den; anlayarak hızlı okuma eğitimi
 

Okuma alışkanlığı çok küçük yaşlarda edinilmesi gereken bir kişisel beceridir. Ancak sürekli gelişen teknoloji ve modern yaşam gereçleri nedeniyle etrafta çok fazla uyaran bulunmakta ve böylece birçok çocuk ve yetişkin okuma alışkanlığını reddetmektedir. Bu isteksizliklerin önüne geçebilmek için destek verecek kişisel gelişim eğitimlerinden en önemlilerinden biri de Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma eğitimidir.

Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma Eğitiminin ne olduğunu ve faydalarını uzmanından öğrenmek üzere 10 yıldır bu alanda markalaşan Parantez Eğitim ve Danışmanlık Firması Genel Müdürü Yavuz Güven’le (YG) aşağıdaki söyleşiyi gerçekleştirdik:

1. Bu eğitim amacı nedir?

YG: Eğitimin amacı, ileri okuma teknikleriyle öğrencilerin anlayarak okuma hızını, okuma performansını artırmak, bütünsel algısını ve konsantrasyonunu geliştirmektir.

Bunun yanı sıra eğitim sistemimizin çok önemli bir parçası olan “YGS” ve “LYS” gibi, çocuklarınızın tüm hayatlarını etkileyecek sınavlara yönelik; soru çözme hızını artırmaktır.

Ayrıca bu çalışma öğrencilerin, zamanı etkili kullanmalarını ve test tekniklerini mükemmelleştirerek sınava pozitif bir tutumla yaklaşmalarını sağlayacak ve bu alışkanlık onlara yaşamları boyunca bir ayrıcalık kazandıracaktır.

2. Hızlı okumak neden önemlidir?

YG: Anlayarak Hızlı Okumak bir gerekliliktir çünkü;

  • Belirli bir süre içinde okumanız gereken metinleri eskisinden daha hızlı okuyacak ve daha iyi anlayacaksınız,
  • Okuduğunuzu anlamadığınız ya da metnin başında okuduğunuzu ilerleyen satırlarda unuttuğunuz için yaptığınız geri dönüşlerinizi azaltacaksınız,
  • Dikkat ve konsantrasyonunuz artacak,
  • Zamanı çok daha etkin kullanacaksınız,
  • Bütünsel algı ve analitik düşünme becerinizi geliştireceksiniz,
  • Öğrenciler sınavlarda zamanı çok daha verimli kullanıp, netlerini artıracak, kitap okuma alışkanlığına sahip olacaklar
  • Bu eğitimde öğrendiklerinizi alışkanlık haline getirdiğinizde yaşam boyu bir adım önde olacaksınız.

3. Herkes hızlı okuyabilir mi?

YG: Evet herkes bu eğitimi alıp, eğitim sırasında öğretilen çalışmaları düzenli yaparsa hızlı okuyabilir ve başlangıçtaki okuma hızını en az %200-300 artırabilir.

Ayrıca Parantez Eğitim olarak eğitim süresince gerçekleştirdiğimiz görme alanı genişletme çalışmalarımızla öğrenciler birden fazla kelimeyi aynı anda görerek okuyabilecek hale gelirler.

4. Hızlı okuma ile okunanları anlamak mümkün mü?

YG: Normal zeka seviyesine sahip bir insan beyni dakikada 400 – 600 kelimeyi algılayabilir. Eğer kişi yeterince hızlı okuyamıyorsa (ki eğitimi almayan birinin ortalama okuma hızı dakikada 100 – 250 kelime aralığındadır) beyin kalan bu boşlukta başka düşüncelere yer verir ve okunanları iyi anlamaya engel olur. Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma Eğitiminin ana hedeflerinden birisi, okumayı hızlandırmak ve aynı zamanda daha iyi bir anlama sağlamaktır. Eğitim sırasında öğretilen beceriler sayesinde artan konsantrasyon seviyesi ile okunan metin geri dönüp tekrar okunmadan, bir kez okunarak çok daha iyi anlaşılır.

5. Hangi yaş grupları Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma Eğitimine ihtiyaç duymaktadır?

YG: Parantez Eğitim olarak Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma Eğitimlerimizi, ilkokul 4. Sınıftan itibaren tüm yaş ve meslek gruplarına vermekteyiz. Temel esaslarıyla aynı gibi görünmekle birlikte, eğitimimiz yaş ve meslek gruplarına göre farklılık göstermekte, özellikle az sayıda kişiyle oluşturulan küçük gruplarda yaptığımız birebir çalışmalar ile çok daha verimli ve sonuç odaklı olarak gerçekleşmektedir.

6. Hangi meslek grupları Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma Eğitimine başvuruyor?

YG: Çeşitli meslek grupları kendi ihtiyaçları doğrultusunda bu eğitimi almak istemektedir.

  • Tercüme işi yapanlar zamandan tasarruf ve daha az yanlışla okumak için,
  • Editörler, hukukçular, doktorlar vb. meslek grupları yapmaları gereken uzun okumaları daha kısa sürede daha iyi anlayarak tamamlayabilmek için,
  • Banka çalışanları tüm gün boyunca ekran karşısında okumak zorunda oldukları e-mail, rapor ve bilgi ekranlarını hatasız ve daha az yorularak takip edebilmek, zamanlarını en iyi şekilde değerlendirebilmek için,
  • Güvenlik görevlisi olarak çalışan kişiler, x-ray cihazları önünde otururken dikkat ve konsantrasyonlarını daha uzun süreli sağlayarak daha verimli bir iş ortamı sağlamak amacıyla bu eğitimden yararlanmaktadırlar. Yaşadığımız tecrübeler ve referanslarımız ile bu örnekleri çoğaltmamız mümkündür.

7. Öğrenciler de sıklıkla Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma Eğitimi alıyorlar; öğrencilere bu eğitim ne gibi faydalar sağlamakta?

YG: Öğrencilerle yaptığımız çalışmalar da aynen meslek gruplarında olduğu gibi ihtiyaca yönelik gerçekleşmektedir.

Okuma alışkanlığı ile ilgili karşılaşılan sorunların dışında, eğitim sistemimiz gereği, çocuklarımız çok küçük yaştan itibaren sınav ortamına hazırlanmakta ve eğitim sürelerinin büyük kısmını sınavlarla geçirmek zorunda kalmaktadırlar. Bu sınavlar çocuklarımızın sadece bilgi derecesini ölçmemekte aynı zamanda çok iyi bir dikkat ve konsantrasyon göstererek zamanlarını çok iyi kullanmalarını da gerektirmektedir. Böylece çocuklarımız, bir yandan bilgi ile donatılırken bir yandan da dikkat ve konsantrasyon, zamanı iyi kullanma, bütünsel algı gibi bir çok beceriyi de küçük yaştan itibaren kazanmak durumunda kalmaktadırlar.

Ancak şüphesiz ki, yukarıda bahsettiğimiz beceriler, öğrencilerin sadece eğitim hayatları süresince değil, tüm yaşamları boyunca kullanabilecekleri beceriler olarak kalmakta. Ayrıca birey olarak hangi mesleğe sahip olurlarsa, o alanda da kullanma şansını bulmaktadırlar.

8. Okuma hataları ve sınavlardaki dikkat hataları Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma Eğitimiyle azaltılabilir mi?

YG: Evet. Öğrenciler sınavda okuduklarını ilk okuduklarında daha iyi anlayacak ve okuma yanlışlarını ortadan kaldıracaklar. Böylece sınavlarda okuma hataları ve dikkatsizlik sebebiyle yapılan yanlışlar azalacak.

9. Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma Eğitimi ile okunan metne daha iyi konsantre olmak mümkün mü?

YG: Okuma esnasında iç ve dış uyaranlar dikkati dağıtabilir. Yani dikkat herhangi bir dış ses ile dağılabileceği gibi, okurken akla başka düşüncelerin gelmesi ile de dağılabilir.

Gerçekleştirdiğimiz eğitim ile konsantrasyon düzeyi artırılarak, beyin okurken çok daha verimli kullanılabilir. Böylece okuma esnasında dikkat dağınıklığı ortadan kaldırılabilir ve okunan metne daha iyi konsantre olmak mümkün olur.

10. Bu beceri öğrencilerin hayatını nasıl etkiler?

YG: Bu eğitimle edinilen beceriler kalıcıdır. Doğal olarak öğrencilerin katıldıkları her sınavda başarıları, eğitimi almamış olanlara oranla çok daha yüksek olacak; bu becerinin sonuçları yaşam boyu kalıcı olacak ve ulaşmak istedikleri hedefe daha kolay ulaşabilmelerini sağlayacak.

11. Bu beceri sınavlardaki başarılarını nasıl etkileyecek?

YG: Öğrenciler hızlı okuma eğitiminde elde edecekleri beceri sayesinde okuma hızları ve anlama derecelerini artırarak, sınavlarda zamanı daha verimli kullanacak, sınav süresince daha iyi konsantrasyon sağlayacak ve böylece sınav performansını artırabilecekler.

12. Bu becerinin ders çalışma alışkanlığına etkisi olacak mı?

YG: Okuma hızının ve anlama derecesinin artmasıyla, ders çalışırken zaman çok daha verimli kullanılacak ve böylece öğrenciler rakiplerine göre daha avantajlı olacak.

Ödev ve sorumluluklarını eskisinden daha kısa sürede bitirerek kendilerine kaliteli zaman ayırabilecekler.

13. Bütünsel Algı ve Anlayarak Hızlı Okuma becerisine sahip olanlar kitap okumayı eskisinden daha çok sevecek mi?

YG: Dakikada 100 – 250 kelime aralığında bir okuma hızına sahip olmak; 2 saatlik bir filmi her gün 5 dakika ağır çekimde 1 ay boyunca izlemeye benzer. Bu eğitim sonrasında okuma hızı en az % 200 – 300 oranında artırılarak kitaplar film tadında keyifle okunur.

14. Bu beceriye sahip olanlar okuma alışkanlığı kazanabilecek mi?

YG: Bu beceri ile daha kısa sürede okuma yapılarak daha iyi anlama gerçekleşecek ve düzenli bir okuma alışkanlığına sahip olma fırsatı yakalamak mümkün olacak.

15. Bu beceriyi alışkanlık olarak hayata geçirmek mümkün mü?

YG: Evet. Yapılacak zevkli ve keyifli alıştırmalarla bu beceri kazanılarak, bir süre sonra bu davranış değişikliği alışkanlığa dönüştürülür ve hayat boyu kullanılabilir.

16. Yabancı dil sınavlarına hazırlananlar bu eğitimi hangi dilde almalıdır? Kısacası; TOEFL, KPDS vb. sınavlara hazırlananların bu eğitimi Türkçe almasının faydası olur mu?

YG: Eğitimimiz dilden bağımsız olarak görme alanının geliştirilmesi ve göz egzersizleriyle yapılmaktadır. Türkçe dilinde gerçekleştirdiğimiz eğitim sayesinde yabancı dil sınavına hazırlananlar bu beceriyi kazandıklarında yabancı dildeki okumalarına da uyarlayabilecekler.

 

 

 

 
Toplam blog
: 16
: 358
Kayıt tarihi
: 15.08.13
 
 

1976 yılında Kayseri’de doğdu. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Kimya Bölümü‘n..