Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Ocak '10

 
Kategori
Müzik
 

Onno Tunç'suz 13. Yıl

Onno Tunç'suz 13. Yıl
 

Bir konserdesiniz, sahnede o "küçük" dev kadın var, yıllardır tanıdığınız melodiyi duyuyorsunuz, alkışlıyorsunuz. "Hasret oldu" diyor kadın, "ayrılık oldu..." O dönemin efsane şarkılarını potpori yapıyor aslında, "yüreğim bende kalırsa yaşayamam" dedikten sonra, "alışırım zannettim yokluğunda acılanmam" diyor, o da bitiyor, "madem ki istiyorsun, öyleyse durma git" diyor, ağır geliyor bazen bu şarkıları söylemek, kendi deyişiyle aralara kattığı hikayelerle hafifletiyor. "Git, git..." dedikten sonra "insana bir efelik gelir böyle bazen, sonra kuyruğu kıstırıp 'me' diyiverirsin." Son cümleyi koyuyor, "gitme dur daha şimdiden deliler gibi özledim" ve ardından "bir gün daha yaşandı ve bitti..." Beni Unutma diye haykırırken başı yukarda, 'onların şarkısı' çünkü bu.

Kadını anladınız, peki durup dururken ben bu yazıyı niye yazıyorum. Yarın 14 Ocak, Türk Pop Müziği'ne unutulmaz eserler vermiş Onno Tunç'un ölüm yıldönümü. Sezen "gidiyor musun, gitme, içimde bir korku var" diye şarkı yazdıktan çok kısa bir süre sonra Onno Tunç, kendi kullandığı uçak düşünce hayatını kaybetmişti. Geride birçok düzenleme, birçok beste bırakarak...

Sen Ağlama, Beni Unutma, Git, Geri Dön, Haydi Gel Benimle Ol, Seni İstiyorum, Deli Gönlüm, Dünden Sonra Yarından Önce, 1945, Bir Çocuk Sevdim, Yeniden Sev, Şinanay, Yıllar, Tenna eserlerinden yalnızca çok çok küçük bir bölümü.

Bir konserde Sezen Aksu, Gidiyorum'u söylerken şarkının en sonunda "gidiyorum bütün aşklar" diyeceği yerde, "gidiyorum kokun hala" diyip kalmıştı da, şarkı bitince açıklama yapmak zorunda kalmıştı. "Şarkıyı yazdığım dönemlere gittim, Onno'ya yazdım bu şarkıyı, aşkın aşk halini yaşadım ben onunla. Bu trafik polisi şarkılarımın hepsi onadır, git git, geri dön, ben gidiyorum..."

Onno Tunç, bir tek Sezen Aksu'yla çalışmadı elbette. Çalıştığı sanatçılardan bir kısmı şöyle: Nilüfer, Zerrin Özer, Zuhal Olcay, Aşkın Nur Yengi, Levent Yüksel, Harun Kolçak... Şebnem Ferah'ı, Sezen Aksu'yla beraber keşfeden kişilerdendir Onno Tunç aynı zamanda.

Kardeşi Arto Tunç halen müzisyenliğine devam etmekte, kızı Ayda Tunç da aynı şekilde. Arto Tunç, Gülümse'nin bestecisidir örneğin, Ayda Tunç, Sezen Aksu'nun söylediği Herkes Yaralı'nın aranjörü. Ailecek bir müzisyen olma durumu söz konusu yani.

Onno Tunç ve Sezen Aksu son olarak 1995 yılında "Işık Doğu'dan Yükselir" albümünde çalıştılar. Albüme adını veren enstrümantal besteye Sezen Aksu'yla beraber imza attı Onno Tunç ve cenazesinde de söz konusu eser çalındı. Albüm çıktıktan kısa bir süre sonra da Onno Tunç kazada hayatını kaybetti. Aynı yıl Sezen Aksu, kartonette yazan "Onno'ya" yazısıyla Düş Bahçeleri isimli albümünü çıkardı.

2008 yılının yazında çıkan Deniz Yıldızı isimli Sezen Aksu albümünde Onno Tunç'un bugüne kadar hiç yayınlanmamış bir bestesi vardı. On:Ay ismiyle albümde yerini alan bu bestede Onno Tunç'un piyanosuna Ayda Tunç eşlik etti. Işın Karaca'nın 2001'de çıkan Anadilim Aşk isimli albümde Onno Tunç'un piyanosu kullanıldı Lamba isimli şarkıda. Yine Sezen Aksu'nun 2002'de çıkan Şarkı Söylemek Lazım albümünde ve 2005'te çıkan Kardelen albümlerinde Seni İstiyorum, Deli Gönlüm ve Ünzile isimli şarkıları yeniden yorumlandı.

2007'de Onno Tunç Şarkıları isimli albüm çıktı ve hem Onno Tunç'la çalışmış sanatçılar, hem de genç nesilden olanlar Onno Tunç'un şarkılarını yorumladı. Albümde Sezen Aksu, Yeniden Sev'i, Nilüfer, Tutsak'ı, Ajda Pekkan, Dokun Bana'yı, Nükhet Duru, Seninle'yi, Zerrin Özer, Hep Bana'yı, Mor ve Ötesi 1945'i, Aylin Aslım, Bir Çocuk Sevdim'i, Sertab Erener, Sen Ağlama'yı, Levent Yüksel, Sultan Süleyman'ı yorumladı.

Onno Tunç, 1990'lı yıllarda pop müzik patlamasını başlatanlardan biri oldu. Hadi Bakalım, Şov Yapma gibi şarkılar Onno Tunç'un bestesiydi. 1993'de Nazım Hikmet'in bir şiirini besteledi, bu şiir Tenna adıyla Sezen Aksu'nun albümünde yer aldı. Birçok başka şarkıyı düzenledi, Aşkın Nur Yengi'nin ilk albümünde de yer aldı, Levent Yüksel'in de...

Ve son olarak, 2009 yazında çıkan Yürüyorum Düş Bahçeleri'nde isimli albümde Sezen Aksu, Onno Tunç bestesi Kurşuni Renkler'i okudu. Bu şarkı çok ilginç bir şekilde bir gidişi anlatıyordu sanki. "Yok, olamaz dur, dur gidemezsin, gözlerimin rengi dur, bulutlara dönemezsin..." Yıllarca şarkıdan kaçtı Sezen Aksu, her konserinde istendi, "hayalet şarkı" dedi, "bırakmadı peşimi..." Israrlara dayanamayıp okudu albümünde ve o albümün konserinde söyledikten sonra, "söyledim, kurtuldum şu şarkıdan" dedi.

Onno Tunç, çağının ilerisinde yaptığı müzikler ve ona burada yine saygıyla anmamız gereken Aysel Gürel'in, Sezen Aksu'nun yazdığı sözlerle bugüne kaldı. Bugünden sonra da devam edecek. Bazen belki dinlerken herkes bilmeyecek ama, akşam açıp dinledikleri şarkının beste hanesinde onun adı yazıyor olacak.

Onno'yu, Sezen Aksu'nun Onno'ya yazdığı sözlerle onun dilinden analım son olarak, Sezen Aksu, çok şarkı yazdı ona. Tutuklu, Tutunamadım, Unutamam, Hala Haber Bekliyorum Senden... Üç yıl önce bir programda Onno Tunç'a çok kötü bir şekilde saldırılınca dayanamayan Sezen Aksu bu kez Yol Arkadaşım'ı yazdı.

"Yol arkadaşım gördün mü/ Duydun mu olup bitenleri / Kıskanıyor insan bazen basıp gidenleri / Yalnızlaşmışız iyice, üstelik de alışmışız / Hiç beklentimiz kalmamış dosttan bile / Korkular basmış dünyayı, şimdi bir semt adı vefa / Kutsal kavgalardan bile kaçan kaçana / Anlaşılır gibi değiliz, tek bedende kaç kişiyiz / Hem yok eden hem de tanık ne esaslı karmaşa / Ben sana küsüm aslında haberin yok / koyup gittiğin yerde kötülük çok / kime kızayım nazım senden başka kime geçer / Benim sensiz kolum bacağım ocağım yok"

Siz de bugün Onno Tunç'u anmak isterseniz eğer, Metin Altıok'un sözlerinden bestelediği Kavaklar'ı açın. Şarkıda ölümü iliklerinize kadar hissedeceksiniz, aynı anda Sivas'ta yobaz ateşinde yakılarak katledilen aydınlarımızı ve Metin Altıok'u anmış da oluruz bir kez de bu vesileyle...

Melodileriyle, düzenlemeleriyle, Onno Tunç hep yaşayacak. (Onno Tunç'un kapsamlı bir şekilde eserlerine ulaşmak isterseniz www.mesam.org.tr adresine girip, orada Eser Arama kısmında "Sanatçı" bölümüne Ohannes Tunçboyacıyan yazmanız yeterli olacaktır, orada bestelediği, düzenlediği tüm eserler mevcut.)

 
Toplam blog
: 142
: 1092
Kayıt tarihi
: 27.09.09
 
 

Ankara Üniversitesi Hukuk Fakülteliyim. Seyahat benim için bir tutku, her fırsatta bir yerlere ka..