Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Mart '09

 
Kategori
Türkiye Ekonomisi
 

ÖTV indirimi ve ikinci el araç sahipleri

ÖTV indirimi ve ikinci el araç sahipleri
 

Hükümetin ekonomiyi canlandırmak için çıkardığı 4. önlem paketinden kim avantaj sağladı, kim ne kaybetti ? Sonuç olarak Türkiye kazandı mı kaybetti mi?

ÖTV indirimiyle yeni bir araba hayali kuran halk bayiilere koştu ve krizle birlikte bıçak gibi kesilen dayanıklı tüketim mallarından biri olan arabaya talep yeniden canlandı. Hükümetin attığı bu adımın değişik çevrelere olan sonuçlarını inceleyelim.

-Öncelikle hükümet ve bütçe açığı açısından bakalım:

Son açıklanan paketin bütçeye maliyetinin 4.5 milyar dolar olduğunu söyleyen Sayın Ekren biraz hata yapıyor. Çünkü böyle bir ÖTV indirimi olmasaydı, yaprak kıpırdamayan otomobil piyasasında vergi toplamak zaten mümkün olmayacaktı. Şimdi artan satışlarla birlikte biraz olsun vergi toplamayı başarabilecekler.

-Otomobil üreticileri, ithalatçıları ve bayiiler açısından bakarsak:

Satışların durma noktasına gelmesi yüzünden ellerinde kalan stokları koyacak yer dahi bulamayan bayii ve üreticiler bu stokları eritmek ve yaşanan talep patlaması sonucunda kriz ortamına göre kar marjlarını daha da artırmanın verdiği keyifle bu işten en karlı çıkan kesim.

-Otomobil fabrikalarında ve yan sanayi fabrikalarında çalışanlar ya da işten çıkarılanlar:

Birçok yazarın da eleştirdiği gibi ÖTV indirimi yüzünden oluşan talebin çoğunluğu ithal otomobile olan taleptir. Herhalde, özellikle otomobil yan sanayii ile yoğun olarak uğraşan Bursa'da, kriz yüzünden işlerinden atılan binlerce kişi işlerine geri çağırılsalardı duyardık. Duymadığımıza göre bu çevreye olumlu bir etkiden söz edemeyiz.

-Ve son olarak bence en önemlisi halka ne oldu?:

Burada zaten parası olan ya da krizden işinin bulunduğu sektör gereği etkilenmeyen insanlardan bahsetmeyeceğim, onlardan yeni araba almayı düşünenler varsa onlar için ballı börek oldu hayrını görsünler.

Fakat kriz dolayısla işini kaybetmiş, borçlarını ödeme güçlüğü çeken ve toplumun çok büyük bir kesimini oluşturan vatandaşlara ne oldu dersiniz? Belki de ellerinde avuçlarında kalan 2. el otomobillerini satarak kredi kartı borcunu ödeyecek olanlar vardı? 12000 lira eden arabası artık 10000 lira ediyor.
Sonuç olarak hükümet yaptığı bu hamle ile aslında arabası olan herkesin cebinden bir miktar para almış, çalmıştır ve aslında halkı zenginleştirmemiş daha da fakirleştirmiştir. Çaldığı bu paranın da kimlerin cebine gittiğini zaten hepimiz anladık.

 
Toplam blog
: 3
: 2107
Kayıt tarihi
: 25.01.09
 
 

2006 yılında Boğaziçi Ekonomi bölümünü bitirdim. Halen Bilgi Üniversitesi Finansal Ekonomi bölümünde..