Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Mart '13

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

Ruhunu "şahane" de tutmak

Ruh hallerimizin itina ile rengine, kokusuna, konusuna, tınısına göre tasnif edilerek saklandığı nefis  bir dolabımızın olduğunu varsaysak ve onlara dolabı açarak değil de, birşeyler yaparak ulaşabilsek; o hali açık konumuna o marifetle getirebilsek ne hoş olur değil mi? Örneğin güzel bir kahve kokusu bile bize başarılı olma halini getiriyorsa, ( bu arada başarılı olmanın tanımını sınırlarını, tarifini tamamen ben belirliyorum, bana göre başarı ne demekse o) diğer haller için de neleri hayal edebiliriz, neler yapabiliriz acaba?

İyimser ruh halimin örneğin bana başarı için ideal zemini oluşturduğunu düşünüyorum.Bu halimin ortaya çıkması da benim için çok kolay; kendimi bundan 40 sene sonra 90 yaşımda hayal ediyorum önce. Sonra bugün kafama taktığım şeylere o yaşımdan baktığımda, çoğunu hiç hatırlamayacak olduğumu farketmek,  anlamsızlığını hissetmek beni hemen iyimser yapıyor.

Harvard Business Review Blog Network’de çıkan bir makalede (Ten Reasons Winners Keep Winning, Aside from Skill)Rosabeth  Moss Kanter  becerinin ötesinde kazananları kazanmaya devam ettiren 10 neden üzerine yaptığı  araştırma sonucunu paylaşmış. Özellikle dikkatimi çeken maddeleri sizinle de ben paylaşmak istiyorum:

İyi “mood” taşımak.  İyi ruh halinde olmak,  Ruh hali bulaşıcı üstelik. Mutlu iseniz mutluluk yayıyorsunuz diyor, yoksa “toxic” yani zehirli bir ortamı herkese yapıştırıvermeniz işten bile değil. Benim ilavelerim ise; pozitife, elde olana konsantre olmak ve bunun tadını çıkartmak. İyimser olabilmek.

Geçen ayki seyahatim dönüşümde pek çok kişinin başına gelebildiği gibi benim de kredi kartımın kopyalanmış olduğu ortaya çıktı.  Kart limitim yetmediği için red olmuş, böylece  bu dolandırma eylemi de başarılı olamamış. İlk aklıma gelen düşünce  “Ne kadar  şanslıyım”oldu. Limitimin yetmemesi büyük şans diye düşündüm.

Evvelki haftalarda da buna benzer bir olay (negatif, tatsız)  sonrasında herşey kolayca hallolduğunda, ne kadar şanlıyım işler yolunda gitti demiştim. “Başıma neden bu olay geldi” ye konsantre olmuyorum. Olaylara böyle bakma alışkanlığına kendimi böyle baktıra baktıra geldim inanın. Kara bir bulut gelmek üzereyken hop gönderiyorum onu, ve işin “kısmetli” tarafına bakıyorum.

Öğrenmeye hevesli ve açık olmak; Başarı, detaylarda ustalaşmaktan gelir diyor yazıda.  Hatalarını duymaktan korkmadıklarını, bunun onları geliştirdiğini bildiklerini farketmiş. Sabırlı olmak da çok önemli detayları farketmek  için. Sabırsız iseniz siz de benim gibi, detayları öğrenmeyi atlayıp, uzun yoldan daha az tatmin edici bir sonuca ulaşabilirsiniz. Bilgisayarı, ipadi el yordamı ile kullan öğren metodu yerine, oku öğren ile keşfetmeye çalışsaydım hemen tüm özelliklerini kullanabiliyor olurdum.

Odaklanmak; işte burası çok değerli bir hatırlatma içeriyor. Kazananların hepsinin çok az dikkatinin dağıldığını bulmuş araştırmasında.

Herkesin birbirine saygısı ve pozitif kültürden geliyor oluşu başarıyı takım olarak destekliyor. Birbirini yücelten üyelerin takımları başarıya daha kolay ulaşırken, kaybedenelerin hep birbirini suçlayanlar ve kavga edenler olduğu bulgusu var. Sizin sadece yaptığınız hatalarınıza konsantre olan bir ekip ile nasıl başarılı olabilirsinizki? Geribildirimi/eleştiriyi değerli bir hediye olarak görmek bunun başarı şansını arttırdığını bilmek çok önemli bir algı.Geribildirimi hem hatalar için hem de oluşturulan,korunan değerler için de vermeliyiz ve almalıyız.

Bir arkadaşım geçen gün anlatıyordu; işyerinde o hafta herşeyi hızlıca, tek başına halletmiş bir iş arkadaşının çok önemsiz bir ihmali karşısında müdürün burun kıvırıp, “Ayşe olsaydı bunu böyle yapmazdı” demesi üzerine, o arkadaşına “Sen ona aldırma bu senin kusurun değil, onun kusuru; eğer sadece bunu görebiliyorsa yapılan tüm başarılı işlerin yanında ne berbat bir hayata bakışı var yazık diye onun için üzül bence” demiş.Doğru demiş.

Başkalarının gözüyle değil kendi gözümüzle kendimizi görebilmek,  o müdürün aksine başarılarımıza konsantre olmak başarıyı korumak için iyi bir yaklaşım bence.

Şimdi geriye yaslanın ve herbir olumlu ruh halinizi o dolaptan hangi marifet ile  çıkaracağınızı hayal edin, hem de tüm detayıyla:)

 
Toplam blog
: 20
: 737
Kayıt tarihi
: 05.01.13
 
 

TED Ankara Koleji ardından, Orta Doğu Teknik Üniversitesi İşletme Bölümü sonrasında Interbank ile..