Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Gıda Mühendisi Kader EYİ

http://blog.milliyet.com.tr/gidaperest

02 Ağustos '16

 
Kategori
Bebek - Çocuk
Okunma Sayısı
194
 

Sağlıksız atıştırmalıklar- açlık mı can sıkıntısı mı?

Sağlıksız atıştırmalıklar- açlık mı can sıkıntısı mı?
 

Hayatımızda büyük yeri olan sağlıksız atıştırmalıklar biz yetişkinler kadar çocuklarımız için de tehlike saçıyor! Ancak çocukları henüz yolun başındayken kötü beslenme alışkanlıklarından vazgeçirmek bizim elimizde.

Çocukların atıştırmalıkları tüketmesinin tamamen yanlış olduğunu söyleyemeyiz, evet!

Şahsen ben de sabahları ağzıma attığım çiğ bademlerim olmadan günü geçiremiyorum.

Ancak bu yanlış bir şekilde uygulanırsa çocuğunuzun dengeli beslenme konusundaki rutinini sabote edebilir. Hatta yemek yeme sırasında gereğinden fazla uğraştıran bir çocuk haline getirebilir.

Onların küçük karınları tek seferde çok fazla yiyemeyeceklerini gösterir. Ayrıca dur durak bilmeyen hareketli doğaları gereği minikler genelde masada yemek yemektense oyun oynadıkları zaman atıştırmayı tercih ediyorlar ve genellikle de ŞEKERLEMELER, CİPSLER, ÇİKOLATALAR gibi sağlıksız olanları seviyorlar. Bunlar da ister istemez OBEZİTE riskini artırıyor.

Hiç dikkat ettiniz mi çocuğunuz en çok hangi zamanlarda yemeğe yöneliyor ve doymak bilmiyor?

Can sıkıntısı? Yalnızlık? Kızgınlık? Mutluluk?

Eğer çocuğunuzun can sıkıntısından dolayı sürekli yediğinden şüpheleniyorsanız ve özellikle sağlıksız gıdaları tercih ediyorsa dümeni elinize almanın ve onu oyalayacak farklı teknikler uygulamanın zamanı gelmiş demektir!

İşte size bu konuda yapılan en yaygın 5 hata ve bazı öneriler;

1- Durmaksızın Bir Şeyler Atıştırmak İstemesi

Minik canavarınız durmaksızın bir şeyler atıştırmak isteyebilir, ancak buna her zaman izin vermemelisiniz. Neden mi? Çünkü bu onun iştahını kaçırır. Böylece yemek zamanı tokluk hissinden dolayı yemeğini yemez. Ayrıca dolu bir karınla masaya geldiğinde diğer yemeklere karşı uysal davranmayacaktır.

Sabah, öğleden önce ve uyumadan önce gibi yeme saatleri belirlemeniz ve bu saatler dışında atıştırmasını önlemeniz iyi bir fikir olabilir. Fazla sık aralıklarla beslenmeye alışmış (aynı zamanda da düzensiz) olan bebekler için bu yöntem akıllıca olacaktır. Ancak bu saat aralıklarına sadık kalmanız önemli. Ve unutmayın ki yemek konusunda çocukların da yetişkinler gibi düşüncesizce ipin ucunu kaçırabilirler.

2- Dışarıya Çıkarken Gereğinden Fazla Atıştırmalık Bulundurmak

Ebeveynlerin çoğu dışarıya çıkarken yanlarına çeşit çeşit yiyecekler alırlar. Aslında bu gıdalar yalnızca çocuğunuzun açlığını bastırmak için değil sıkıldıklarında bir oyalanma aracı olarak da tüketildiği için henüz karnı acıkmamış olan çocuğunuzun beslenmesi açısından kötü bir model oluşturuyor. Ayrıca çocuğunuza hitap eden bu atıştırmalık gıdaların çoğu arabada yolculuk yaparken de bebeğinizin boğazına kaçabileceği için tehlikeli olabilecek gıdalardır. Bu yüzden miniğiniz yerken onu mutlaka gözlemlemelisiniz. Daha da iyisi yanınızda sadece MUZ, YOĞURT gibi bir veya iki tane sade atıştırmalık bulundurmanız olacaktır. Veya onu oyalayacak bir oyuncak taşımanız bu konuda güzel olabilir.

3- Yemek Vaktinden Önce Atıştırma İsteği

Eğer miniğiniz yemek saatinde verdiğiniz yemeği yemiyorsa –en sevdiği yemekleri bile- bunun nedeni gün içerisinde atıştırdıkları olabilir. Bu nedenle size tavsiyem yemekten en az 1-2 saat önce bisküvi, çikolata, kraker tarzı atıştırmalıkları vermemeniz yönünde. Ancak yemekten hemen önceleri eline salatalık benzeri bir sebze tutuşturup onu oyalayabilirsiniz. Böylece karnını doyurmamış olur.

Eğer bebeğiniz yemekten önce atıştırmak için çok hırçınlaşıyor ve sakinleştiremiyorsanız öğlen ve akşam yemek saatlerini bir saat erkene alabilirsiniz. Ama bu konuda saat belirlemek ve istikrarlı olmak çok önemli!

4- Yemekten Hemen Sonra Atıştırma İsteği

Çocuğunuzun beslenmesiyle ilgili canınızı sıkabilecek başka bir durum ise henüz yeni akşam yediği halde 10 dakika sonra atıştırmak için bir şeyler istemesi olabilir. Bu gibi zamansız gelen yiyecek talepleri ile karşılaşabilirsiniz. Bu sadece çocuğunuzun canının sıkıldığını aslında acıkmadığını bile gösteriyor olabilir. Bu gibi durumlarda onu bir kitap veya oyunla oyalayın. Ayrıca atıştırma vaktinin henüz gelmediğini de oyun aralarında anımsatın.

Çok sık acıkan çocuğunuzu oyalamak için ne yapabilirsiniz?

Evde oyunlar oynayabilir, beraber boyama yapabilir, evcil hayvanınız varsa yine beraber gezdirmeye çıkarabilir, dans edebilir, uçurtma uçurabilir, evdeki çiçekleri sulayabilirsiniz.

Agresif bir iletişim kurarak onun alışkanlıklarını değiştirmeniz neredeyse imkansız!
 
Motivasyon çok önemli!Yumurta, balık, meyve, sebze, tahıllar gibi sağlıklı gıdaları tükettiği zaman onu takdir ediyor musunuz? Övgüler, tebrikler ve tüm güzel sözcükler tüketmesi gereken besinler konusunda onu daha çok motive edecektir.

5- Besin İçeriği Zengin Gıdalar Yerine Sağlıksız Atıştırmalıklar Vermek

Çocuklar için satışa sunulan birçok sağlıksız atıştırmalık göz alıcı ambalajları ve reklamlarıyla daha cezbedici hale getiriliyor. Bu nedenle çocuklar sıkıcı yemeklerdense onları yemeyi tercih ediyor. Halk arasında “abur cubur” dediğimiz bu gıdaları hiç vermemeniz veya ara sıra vermeniz onun hem çocuklukta hem ilerideki sağlığı için daha iyi olur.

Atıştırmalıklar meyve-sebzeler, yumurta gibi proteince zengin gıdalar, süt, yoğurt, baklagiller, buğday, arpa, mısır gibi taneli tahıllardan ibaret olsaydı eğer tamamen masum olduklarını söyleyebilirdik. Bu nedenle bu gıdaları tüketmesine özen gösterin. Çocuğunuzun sadece yemeklerde değil atıştırma saatlerinde de ihtiyacı olan besin içeriklerini aldığını bilmek içinizi rahatlatır.

Son olarak şunu unutmayın ki; çocuğunuz aile bireylerinin beslenme alışkanlıklarını örnek aldığı için siz ne kadar abur cubur (sağlıksız atıştırmalıklar) tüketirseniz onun da ilgisi o kadar artacaktır.

 Amerikan Pediatri Akademisi’nin çocuklar için önerdiği sağlıklı atıştırmalıklardan en azından birkaç tanesini mutfağınızda mutlaka bulundurmalısınız. Böylece sağlıksız gıdalardan da kaçınmış olursunuz. Bu atıştırmalıklar; yoğurt, taze meyve, tatlandırıcı eklenmemiş yüksek lifli tahıllar, %1 yağlı veya yağsız süt, ev peyniri, tam tahıllı ekmekler, tofu, az yağlı kahvaltılık gevrekler, simit, çerezler, havuç, salatalık gibi gıdalardır.

Sırf bu gıdaları tüketmesi için bile mutfağınızı oyun alanı haline getirebilirsiniz. Beraber hazırladığınız bir meyve tabağından daha güzel ne olabilir ki? :)

Çocuğunuzu mutlu günlerde büyütmeniz dileğiyle...

Gıda Müh. Kader Eyi

Kaynak 1:“Pediatric Obesity: Prevention, Intervention, and Treatment Strategies for Primary Care “

Kaynak 2:Nutrition: What Every Parent Needs to Know (Copyright © American Academy of Pediatrics 2011)

Şu makaleler de ilginizi çekebilir:

http://blog.milliyet.com.tr/bebeginizin-saglik-sigortasi--anne-sutu-/Blog/?BlogNo=522315

http://blog.milliyet.com.tr/kati-gidalara-gecmeye-hazir-misin-/Blog/?BlogNo=537333

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 6
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 2529
Kayıt tarihi
: 22.01.16
 
 

Gıda Mühendisiyim. Gıda üretimi, gıda güvenliği, beslenme ve sağlık gibi konularda araştırmayı ve..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster