Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Eylül '09

 
Kategori
Satranç
 

Şah derken!

Şah derken!
 

Satranç oyunu nasıl bir oyundur?

Bisiklet sporunu yaparken kendimi, kızım Melila’nın bu sene satrancı öğrenmesi ve benim de bu oyunu az çok bilmemden dolayı satrancın içinde buldum diyebilirim.

İlk önce şunu söylememde fayda görüyorum. Bizim bildiğimiz masa oyunlarından tavla, okey gibi oyun değildir. Satranç kendi bünyesinde yalnızca bilime dayalı, stratejileri olan, iki beyni karşı karşıya getiren sporun diğer bir çeşididir.

Oyuncu bir hamle için saatlerce bile düşünse o düşünme süresinde kim bilir beynin de ne gibi tuzaklar kuruyor, ne gibi planlar geliştiriyordur en iyi ve doğru hamleyi bulabilmek için.

Yani satranç bu kadar mı zordur?

Evet, aynen de öyle.

Satrancı küçük yaşlarda kurallarını ve taşların hareketlerini öğrenebilirsiniz. Ama bu iyi bir satrancı olmanızı sağlamaz.

Satrancı öğrendikten sonra oynadığınız rakiplerinizi rahatlıkla da yenebilir ve ben bu işi kıvırıyorum da diyebilirsiniz. Bu da iyi bir satrancı olduğunuzu da göstermez.

Çok iyi satranç biliyorum diye çevrenizdekilere meydan okurken bir gün karşınıza öyle bir rakip gelir ki bir bakmışsınız mağlup olmuşsunuz. Hani yenilen pehlivan güreşe doymaz derler ya oynamak için bir daha teklif edersiniz onu yenebilmek için ama çaresi yoktur. Yenilgi ile masadan ayrılırsınız. Bu size vurulan ağır bir darbedir.

Şimdi sormak lazım hani “Ben bu oyunu çok iyi biliyorum diyordun.” Ne oldu şimdi.

O zaman daha iyi bir satrancı olamamışsın demektir.

Vallahi çok üzüldüm iyi bir satrancı olamadığına.

Üzülmeyin bu oyunu öğrenmenin yolları vardır. İlk önce sağlam bir vücuda ve de iyi bir beyine sahip olmanız gerekmektedir.

Bununla beraber sabırlı mısınız? Bu da çok önemlidir.

Sağlıklı bir şekilde düşünebiliyor ve olayları iyi analiz edebiliyor musunuz?

İleriyi görebilme yeteneğiniz de var mı?

Bunlar da yetmiyor.

Eğer yukarı da saydığımız bütün bu özelliklerinizin yanında çalışmak, çalışmak ve yine çalışmak gelmektedir. Sizler iyi bir futbolcu olabilir ve maçlarda etkili olabilirsiniz ama ben iyi futbolcuyum diye antrenman da mı yapmayacaksınız. Nasıl ki iyi futbolcular da antrenman yapıyorlarsa işte onun gibi bir şey.

Bununla birlikte satranç oynayan derneklere giderek orada değişik insanlarla oynayarak çalışmalarınızı sürdürebilirsiniz.

Ve nihayetinde Satranç Federasyonunun düzenlediği bazı turnuvalara katılarak kendinizi geliştirebilirsiniz.

Birde iyi bir satranççı oyunları analiz edebilendir. Bunun için turnuvada oynadığı oyunları analiz edebilmeli oyun esnasında yapmış olduğu hataların üzerinde durmalı kendi kendini sorgulamalıdır ben bu hatayı neden yaptım diye. Ilerki zamanla ola ki aynı bir pozisyonda aynı hataları tekrarlamamal için.

Oyuncu kendine uygun bir strateji seçmeli ve onun üzerinde çalışmalıdır.

Bunları uygulayabilen ve yapan satrançta ummadık yerlere gelir ki o zaman kendine güveni artar. Bu da basamakları yavaş yavaş çıkarak olur. Tabi çalışarak ve yaptığı maçlarda edindiği tecrübelerle olur ancak.

Bundan başka yolu yoktur.

Tabi iyi bir satrancı olabilmek için.

Satranç dünyasına ucundan azıcık girmiş bulunmaktayım. Söyle ki kızım Melila’yı götürdüğüm satranç derneğine ve geçtiğimiz hafta yapılan 8’ıinci Açık İzmir Uluslararası Turnuvasında gördüğüm izlenimlerim bunlar oldu.

Kendim de satranç oynayacağım. Hem de hayatımın son anına kadar. Çünkü hiçbir şey yapmasan da satranç oynayarak beynimi daima aktif halde tutabilirim.

 
Toplam blog
: 540
: 3176
Kayıt tarihi
: 02.01.07
 
 

Hiç bir motorlu araca binmeyi sevemedim. Daha doğrusu sevdiremediler. Onun yerine iki tekerlekli ..