Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Eylül '21

 
Kategori
Anılar
 

ŞAİR FEYZİ HALICI ( 2 )

Konya Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademisyenlerinden Dr. Âdem Demirsoy da, Feyzi Halıcı’nın kaybının Konya kültürü açısından büyük olduğunu söyledi. “  Konya basın hayıtında önem bir yeri var “diyen Demirsoy:  Gazeteciler Cemiyetinin kurucuları arasında içinde yer almıştır. Şiirleriyle, eserleriyle, kültür adamlığıyla Konya’nın ufkunu açmıştır. Konya’nın önemli bir değerini kaybetmiştir, Allah rahmet eylesin”  dedi. 

 

Şair Feyzi Halıcı, 1924 yılında Konya’da Mevlana Dergâhının bitişiğinde Celal Sokaktaki bir evde doğdu. Çocukluğu ney ve kudüm sesleri içinde geçti. Hayatını Türk Kültürüne adaya Feyzi Halıcı, 1954 yılında Konya’da Gül Bayramı, Gül Şöleni, Gül Yarışmaları, Güvercin Güzellik Şöleni, Tarihi Konya Mutfağı,  Konya Yemekleri ve özellikle halk şairleri arasında Konya’da Geleneksel Âşıklar Bayramını uzun yıllar yürüttü.  Konya’da Anadolu’nun dört bir yanından gelen yüzlerce halk şairini, halk ozanlarının yetişmesine ve bir birleriyle tanışmalarına, atışmalarda bulunmalarına öncelik etti.

 

Bu konuya emek veren Feyzi Halıcı ÂŞIKLIK GELENEĞİ VE GÜNÜMÜZ HALK ŞAİRLERİ – GÜLDESTE  (ANKARA 1992), 674 sayfalık bir kitap yazdı. Adı geçen eser Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları arasında yer aldı. ( sayı: 58 )  bu eserde Türkiye’de yaşayan dünden bugün 400’den fazla halk şairinin adı,   hayat öyküleri, şiirleri, değişleri, karşılıklı olarak atışmaları yer alıyor.  Yazım biraz uzadı yoksa bunlardan da bir iki örnek vermeği çok isterdim.  Aslında bu değerli eser için bu ayrı bir yazma konusudur.  Rahmetli vefalı dost Ağabeyim olarak tanıdığım ve sevdiğim Sayın Feyzi Halıcı, bu kitabını  “Değerli Sanatçı Dost Abdülkadir Güler’e İçten Duygularla. 12.5.2006 tarihinde bana imzalı olarak göndermişlerdir. Sevgili Feyzi Halıcı ile en son Kapadokya’ da şairler şöleninde bir araya gelmiştik.(Tarih: 15.16.17 Ekim 2011) de.  O tarihten bu yana bir daha bir araya gelmek kısmet olmadı.  09 Ekim 2017 günü 93 yaşında iken aramızdan ayrıldı,  Allah rahmet eylesin,  mekânı gül gülistan olsun. Tüm sevenlerine ve kadim dost olarak tanıdığım HALICI ailesine bir kez daha başsağlığı diliyorum.

 

Feyzi Halıcı, 100 ‘e yakın esere imza atmış derin ve dinamik bir kültür adamıdır. Oldukça çalışkan ve üretmendir. Ayrıca halk şiiri konusunda yazdığı şiirlerde Âşık Fezai Mahlasını kullanıyordu.  “Yaylaya Bir Gelin Geldi” adlı şiir kitabı bu mahlas ile yazmıştı.(1998).

 

Eserlerinden bazıları:  Bir Aşkın Şiirleri (1947), Masmavi ( 1952), İstanbul Caddesi (1956),Günaydın (19 57),Dinle Neyden (1958),Gecenin Bir Yerinde İki Ceylan (1966), Selçukya’ da Aşk ( 1967),  Mesnevi’den Bin

Bir Beyit (1982), Yaşama Sevinci (1983),Feyzi Halıcı’nın İtalyanca Şiirleri ( Çeviren Anna Masala, 1987),   Mevlana Mesnevisi 1. Cilt (1992),   Yaylaya, Âşık Fezai Mahlası ile Bir Gelin Geldi (1998),Dörtlemeler / 1,  1995), Dörtlemeler / 2, Şiirler (2000), Şiirler ve Dörtlemeler (2005) gibi şiir kitaplarının yanı sıra araştırma, derleme, gezi ve Güldeste / Antoloji bağlamında yazdığı birçok eseri daha vardır.

Sözün özü,

Şair ve araştırmacı yazar Feyzi Halıcı; ömrü boyunca Türk edebiyatına,  Türk şiirine özellikle halk şiirine ve Türk folkloruna / Halk bilimine, hizmetler vermiştir. İçinde yaşadığı memleketi olan Konya’nın adını onurla bütün Anadolu’ya ve hatta yurtdışına (İtalya’dan Azerbaycan’a ) kadar onurlu bir şekilde tanıtmıştır. Adı caddelere,  okullara ve kültür merkezlerine verilmelidir. Anıları ve hatırları gelecek nesillere, genç kuşaklara tanıtılmalı, yaşatılmalıdır.   Konya Büyük Şehir Belediyesi’nden ve Feyzi Halıcı ailesinden bir ricam olacak: 

 

Şair Feyzi Halıcı’nın hem sağlığında ve hem de vefatından sonra hakkında birçok şiirler ve yazılar yazıldı. İlerde yüksekokullarımızda, Üniversitelerimizde onun hakkında araştırma - İnceleme yapacaklar için bunların bir heyet tarafından araştırılıp, bir kitapta toplanmasını diliyorum. Bunlar gelecekte yeni nesiller için bir kaynak olur diye düşünüyorum. Şair Feyzi Halıcı’yı tekrar vefatının 4.Yılında rahmetle ve saygıyla anıyor, mekânı cennet olsun diyordum.  Sözümü Aşık FEZAİ ile yazdığı bir şiiriyle bağlamak istiyorum. Bu kadirşinas dostumu bir kez daha saygıyla ve rahmetle anıyorum…

 

Yâr kemend atmış boynumdan

Çeker gerçek aşka beni

Dünya çekilmiş aynımdan

Ayna kılar ışka beni

 

Nicedir gönlün dermanı

Hak kılmış aşka fermanı

Yedi dağın değirmeni

Bir ben eder başka beni

 

Ateş olma mı odundan 

Cismin bilmezdim adından

Zümrüdüanka kanadından

Yar çağırır meşke beni

 

Hak ustalar neylediler

Yâre pul pul peylediler

Kapı kulu eylediler

Bir tavansız köşke beni

 

Bir geceden bir geceye

Sevda erişti niceye

En güzele, en yüceye

Yol etseler keşke beni…

 

        Feyzi HALICI  ( Âşık FEZAİ )

 Şiirler / Dörtlemeler / Halıcı Özel yayını

 

                     2005  / İstanbul

 

1-Ahmet Şener, Çağrı Kültür Sanat Folklor Dergisi, Yıl:61,Sayı:696, Kasım            2017

2-Âşık Temel Turabi, Çağrı Kültür Sanat Folklor Dergisi Yıl: 61, Sayı,696, Kasım 2017

3-Feyzi Halıcı’nın Biyografisi, Çağrı dergisi, Sayı: 707.Mayıs 2018

 

 

 

     Abdülkadir  GÜLER 

     04 - 09.2021- SÖKE

  

 

   

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..