Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Mart '07

 
Kategori
Mesleki Eğitim
 

Saygı/ meslek/ eğitim

Saygı/ meslek/ eğitim
 

Bu günlerde daha da öne çıkan bir konuyu ele almak istiyorum. Saygı'dan başlıyalım. Almış olduğumuz terbiye ve çevremizin içindeki yaşam tarzının etkisi ile saygıyı öğrenmişizdir. Bunu insanlara ve diğer canlılara karşı uygularız.Bu tek kelime pratikte yeterli midir ? Yoksa saygının daha başka yerlerde de yeri var midir. Bu yön den ele almak istiyorum. Daha nelere karşı saygı göstermemiz lazımdır. Bu bir meslek olabilir mi? Mesleğe karşı bir saygımız var mıdır ?

Bir ikincisi ise yapmış olduğumuz mesleğin bilincinde miyiz. Yoksa yaşamımız da onu bir basamak olarak mı kullanıyoruz. Para kazanmak uğruna yanlız o iş sıradan bir işlem olarak mı hayatımızda yer almaktadır. Bu işi yaparken diğer mesleklerin yaptığımız isten daha önemli olduğunu mu düsünüyoruz?

Son olarak da devamlı olarak sistemin yeterli olmadığını, eğitimin karşılığın da beklentilerin bir garantisi olmasını devamlı vurguluyor muyuz. Daha doğrusu teorik olarak almış olduğumuz şu andaki eğitimi pratikte esas alarak uygulaya biliyor muyuz. Esas doğrultu da bunu iş piyasasından veya yasa yapıcısından isteme ihtiyacını duyuyor muyuz.

Bu konuya başlamadan önce başlıkta verilen üç kavramı pekiştirerek yorumlarımızı yapalım bakalım ne kadar bilinçli bir sonuca ulaşabileceğiz. Örneğin Doktor-Terzi /Bulaşıkçı - Gıda Uzmanı / Temizlikçi - Büro Personeli (memur) /Mühendis - İnşaat işçisi

Örnek: bir mesleği ele alalım, temizlik elemanı bu ise başlarken mesleki bir eğitim almışmıdır? Eğer böyle bir eğitimi almamış ise nasıl çalışabiliyor.Yapmış olduğu işin rizikolarının bizlere yansıması ne olabilir? Sabahleyin büronuza geldiğiniz zaman, masanızın temizlenmiş yerlerin ve cöp kutularınızın boşalmış olduğunu görerek işinize başlarsınız. Sizin için bu yeterli olmuştur. Acaba hakikaten temizlik gereğince yapılmış mıdır. Bilgi sayarınızın klavyesinin ne kadar bir mikrop yuvası olduğuna dair bir bilgi sahibisiniz, bu gün aynı şey çalışma masanız için de geçerlidir. Bu durum karşısında kendi kendinize bazı tedbirler alıyorsunuz da. Peki bu temizlik işlemini yapan kişiler de bu duruma vakıf mıdırlar. Açıkçası bu işlevi üstlenen insan mesleki bir eğitim görmemiş ise temizlik işçisi olabilir mi? Ya kardeşim, sen neden bahs ediyorsun derseniz. Benim de size vereceğim cevap. Ben o mesleğe saygı göstermem. Cünkü o meslek olmaktan çıkmışdır. Çalışan eleman eğer hangi dezenfekte mamülleri hakkında ve bunları nerelerde kullanması gereğini bilmediği taktirde. Sizin 8 veya 10 saatinizi geçireceğiniz bir alanı size nasıl sunabilir. Bu işlemi yapan Firmalar ve görevliler vardır. Bunlar bir ücret karşılığında bu işleri yapmaktadırlar. Eğer siz, iş veren olarak onlardan bu konuda, çalışan elemanların bir eğitim alıp almadıklarını sorar/isterseniz.Bu problemleri cözmüş olursunuz. O zaman benim gözümde o mesleğin bir değer kazanması ve her kişinin böyle bir eğitim almadığı taktirde, bu mesleği icra edemiyeceği ortaya çıkar.

Bu gün ameliyat yapan doktorlarımız. Hastasını ameliyat ederken en ufak bir hatada ölüme kadar gidecek rizikolar içersinde dir. Sonra o açmış olduğu bölümü büyük bir itina ile diker. Peki Hastasının neresini keseceği ve dikeceği paftalar içersinde, bir bilgisayar gözlemi veya senelerin ihtisası ile yapmaktadır. Peki hasta yerine eline bir pafta ve kumaş veriniz acaba size bir gömlek dikebilir mi?

Bu gün bütün hesaplarını hazırlamış mühendisin, inşaatta çalışan elemanınin bu değerlerin bilincinde olmaması karşısında acaba işlemler yürüyebilirmi. Bir inşaat işçisi yapmış olduğu iş konusunda eğitilmemiş ise mühendisin yapmış olduğu o kadar işlem ne ise yarar. 24 saat başında veya her santimetre kareyi kontrol edemiyeceğine göre kalite ve rizikolar neler olabilir.

Bulaşıkçı mesleğini ele alalım. Yemekler her ne kadar hijyen denetimi altında yapılmış olsa bile onun piştiği gereçlerin , servis tabak ve bunların aksesuarların ne kadar bilinçli olarak önünüze geldiği . Bu bilincin, ne kadarı çalışan elemanlar tarafından bilinmektedir.Bunların makinalar tarafından temizlenmesi bile bir netice vermez, cünki o makinaya yerleştirim ve masanıza kadar gelişimi arasında bu mesleğin eğitimini almış olan kişiler tarafından mı yapılmaktadır.Bu konum ancak bizlerin bilinci sayesinde hayata geçirebilinir.Kazancımız:

Hangi meslek olursa olsun bir eğitimden geçmesi ve mesleğin değer kazanması. Meslek sahiplerinin de saygınlığını kazandırır. Benim mesleğe saygı görüsüm o mesleği eğitim görerek yapmaya başlıyan kişi üzerinde olan saygınlıkla başlar.

Bu bize bir çok iş alanının açılması ve yaşam seviyesinin yükselmesine bir çok alanda duyulan eksikliklerin doldurulmasına yarar. Bunu en canlı örneğini son aylarda bakım evlerin de hastahaneler de, çocuk yuvalarında ki skandallarda görebiliyoruz. Bu hataları yapan kişilerin hukuki ceza almaları ile problemlerin cözülebileceğine inanmıyorum. Yaşadığım ülkede bir hastabakıcı 10 senelik zorunlu eğitimini aldıktan sonra 3 sene bu konuda eğitim alarak imtihan sonucunda mesleği yapabilmektedir.
Saygılarla.

 
Toplam blog
: 271
: 1289
Kayıt tarihi
: 20.02.07
 
 

Bütün canlıları seven, kendi penceresinden yaşamı anlamaya çalışan, onlardan bir şeyler öğrenmek ist..