Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Kasım '06

 
Kategori
Arkeoloji
 

Sayıları azalan mezar taşları

Sayıları azalan mezar taşları
 

İnebolu’da, şehrin merkezinde, Altıkulaç Caddesi üzerinde tarihi bir mezarlık vardır. İsmetpaşa İlköğretim Okulu (eski Yeniyol İlkokulu) mezarlığın hemen yanındadır. Altmışlı yıllarda o okulda okurken mezarlığın her tarafında mezar taşları dikiliydi, daha sonraki zamanlarda gitgide azalmaya başladı. Son yıllarda sayıları iyice azalınca çevresini tellerle kapatıp korumaya aldılar.

İlkokulda ve lisede okuduğum yıllarda hergün önünden geçerken gördüğüm mezar taşlarının yapılışındaki özene hayran olurdum. Çok iyi ustaların eserleri olmalıydı. Hepsi birbirinden farklıydı. Mezarların etrafındaki taşlar da özel hazırlanmıştı. Orasını mezarlık gibi görmezdim, bir sergi alanıydı benim için.

(...)

(Yazının bu bölümündeki alıntı, referans gösterilen yazının sahibinin isteği üzerine kaldırıldı)

Sinop’taki tarihi mezar taşlarıyla ilgili sayfada benzer taşlar gördüm. http://muftuluk.sinop.gov.tr/mezartas/mezartas.htm adresinde fotoğraflar ve bir araştırma yazısı yayınlanmış. Aynı bölgenin, aynı kültürün insanlarının benzer mezar taşları yapmaları en doğalı. Sinop’ta tarihi değerleri koruma adına yapılan bu envanter çalışması ise övgüye değer.

İnebolu’da şimdi önlem alınmış ama iş işten geçmiş. İnebolu’da yaşayıp da bu yağmanın farkında olmayan kimse yoktur. Keşke yetkililer de bu konuda zamanında duyarlı olabilselerdi.

Fotoğrafları 2002 yılında çekmiştim. O zamandan bu yana eksilen taşlar umarım yoktur. İnebolu’ya gittiğimde yeni fotoğraflar çekip bunlarla karşılaştıracağım.

 

Not: Yazı 22 Kasım 2006 tarihinde yazılıp yayımlandı. 16 Şubat 2016 tarihinde, yazıda referans gösterilerek alıntı yapılan bölüm yazının sahibinin isteği üzerine kaldırıldı. Yazı kısaltılmış haliyle yeniden yayımlandı. Aydın Tiryaki

 
Toplam blog
: 1735
: 2429
Kayıt tarihi
: 22.09.06
 
 

27 Mart 1959'da İnebolu Yeşilöz Köyünde doğdum. Yeşilöz Köyü İlkokulu, Yeniyol İlkokulu, İnebolu ..