Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Mayıs '09

 
Kategori
Müzik
 

Sevdalı türkülerimizle; "TÜRKÜYEM"

Sevdalı türkülerimizle; "TÜRKÜYEM"
 


Türkülerimiz
...Anadolu tarihinin akan gözyaşı...

Anadolu insanının gönlündeki en temiz, en saf, en gerçek duyguların saza, dile süzülüşü...
Yaylalarda, ovalarda çağlayan, bozkırlarda dinlenen, nehirlerce coşan ortak duygularımızın ezgilerle hayat bulması...
Nice kahramanlıklar, nice yenilmişlikler, özlemlerimiz, acılarımız, ağıtlarımız, sevinç ve mutluluklarımızın aynası türkülerimiz...

"
Şairim! Şiirin hasını ayak sesinden tanırım,
Nerde bir halk türküsü duysam, şairliğimden utanırım"
....
Antalya Devlet Opera ve Balesi'nce hazırlanıp sahnelenen "TÜRKÜYEM" adlı oyunun prömiyeri, 21 Nisan'da yapıldı...

Hafta sonu izleme şansına sahip olduğum bu oyunda; yüzlerce yıllık geçmişimizden gelen ortak değerlerimizin, türkülerimizle ve opera sanatçılarının eşsiz yorumuyla bir kez daha hayat bulduğuna şahit oldum.

Öncelikle belirtmeliyim ki; türkülerimizin kaynak olduğu bu oyunda, sahnenin önündeki büyük platformda yer alan orkestra elemanlarının arasına, iki de bağlama sanatcısının dahil edilmesi, takdire değerdi...

Batı sazlarıyla, Anadolu sazının uyumu mükemmel, solistlerin yorumları ise tek kelimeyle olağanüstüydü...

Sahne duvarında yer alan ekranda; oyun boyunca seslendirilen türkülerin ve söylenen metinlerin İngilizce çevirisi izleyicilere aktarıldı ki,( bu oyunu izlemeye gelecek yabancı konuklar açısından bakınca) kültürümüzü tanıtmak adına yapılan bu uygulamanın son derece yerinde olduğunu söylemeden geçemeyeceğim.
...
Bir masalda, bir efsanede, bir halk hikayesinde, ya da günlük bir olayda ortaya çıkıvermiş en içten duygu ve düşüncelerin, türkü şeklinde, hele ki opera sahnesinde vücut bulması büyüleyiciydi...

Bu gösteri, kültürümüze, ortak değerlerimize bilhassa geçmişimize duyulan sadakatin bir ürünüydü adeta ...

Kâh ağlayarak,hüzünlenerek; kâh gülerek, eğlenerek izledim bu inanılmaz müzik şölenini...

Çoğu, bale sanatçılarının güzel dansı eşliğinde seslendirilen Türkiye'nin dört bir yöresinden özenle seçilmiş türkülerden bazıları şunlardı:

-Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır/Bugün posta günü canım sıkılır/ Ellerin mektubu gelmiş okunur

-Denizüstü köpürür/Gemilere binsem götürür/Benim de buralara geldiğim/ Bir güzelden ötürü

-Yüksek yüksek tepelere ev kurmasınlar/Aşrı aşrı memlekete kız vermesinler

-Çanakkale içinde vurdular beni/ Ölmeden mezara koydular beni

-Çalın davulları çaydan aşağıya/ Mezarımı kazın bre dostlar belden aşağıya/ Aman ölüm zalım ölüm üç gün ara ver/Al başımdan bu sevdayı,götür yâre ver

- Ben seni sevduğimi de dünyalara bildurdim/ Eydurdin kaşlaruni, babanu mi öldurdim

-Gemiler Giresun'a, yâr olayım sesine/ Bir daha vurayıdı, nefesim nefesime

-Harman yeri sürseler/oy sanem/Yerine gül dikseler /esmer kadan ben olum

-Şu dalmadan geçtin mi/ Soğuk sular içtin mi/ Efelerin içinde/Yörük de Ali'yi seçtinmi

-Entârisi ala benziyor/Şeftalisi bala benziyor/Şekerli misin vay vay/ Kaymaklı mısın vay

-Leblebi koydum tasa kız annem/Doldurdum basa basa kız annem/ Benim yarim çok güzel/ Azıcık boydan kısa

-Çekemedim Akça Kızın göçünü/Sırma saçlar bırak döğsün döşünü/Gülüverde görem mercan dişini

-Atım araptır benim/Yüküm şaraptır benim/Bu yıl böyle giderse/ halim haraptır benim

....

Antalya'da yaşayan tüm türkü severlere hattâ klasik müzik severlere hararetle gitmelerini öneriyorum.

İnanın acıya, mutluluğa, ayrılığa,vuslata, sevdaya, eğlenceye ve kaliteli müziğe dair ne varsa bulacaksınız ''Türküyem" oyununda...

Ve inanıyorum ki; oyunun sonunda, sanatçıları avuçlarınız patlayıncaya kadar alkışlarken siz de aynı benim gibi düşüneceksiniz: "Bir daha gelmeliyim, bir kez daha izlemeliyim, MUTLAKA!"



Oyun bilgileri

Şef: Hakan kalkan/ Yücel Yalçın
Rejisör: Fatih Şanal
Dekor: Gürcan Kubilay
Kareograf: Nurdan Sinkil
Işık:Talip Şahin
Solistler:Ebru Kaptan ( Mezzo soprano), Semiha D. Karadeniz(Soprano), Tükel Acar(Bariton),Emre Akyurt(Bas)
Fatih Şanal(tenor)


Ayrıntılı bilgileri http://www.antdob.gov.tr/2008-2009SEZONU.html adresinden temin edebilirsiniz;






 
Toplam blog
: 247
: 1493
Kayıt tarihi
: 29.01.08
 
 

Antalya ve Akdeniz aşığı bir öğretmenim. Bol bol okurum, blog yazarım, şiir yazarım. Yazdıkça ve ..