Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Mart '12

 
Kategori
Sivil Toplum
 

Sosyal Medya ve Kooperatifler

Sosyal Medya ve Kooperatifler
 

Çağımızın en önemli teknolojilerinden biri bilgisayar teknolojisi ile birlikte hayatımıza giren internettir. Geçmişte bilgiye ulaşmada, bilgiyi değerlendirmede ve kullanmada binbir güçlükler çekerken, şimdi her şey kolaylaştı.

Haberleşme süreçleri hızlandı. İletişim kolaylaştı. Yazılı, işitsel ve görsel her türlü bilgiyi ve belgeyi alır hale geldik.

Telefonlarımız bile bilgisayar haline geldi. İnternet her ortamda kullanılan bir teknoloji oldu. Evimizde, işimizde, okulumuzda,  ulaşımın zor olduğu, bir zamanlar haberleşme alt yapısı kurmakta güçlük çektiğimiz dağlar, tepeler, uzak köyler, tarlalar aşılmaz olmaktan çıktı. Şimdi çok rahat haberleşebiliyoruz ve bilgiyi paylaşabiliyoruz. Her türlü hava koşullarına rağmen bu iletişimi sürdürebiliyoruz.  

Özetle internet bir devrim gibi hayatımızın her alanında yerini aldı. Yaşam tarzımızı değiştirdi. Dünyamızı genişletti. Başta bedensel engelleri nedeniyle dünya ile bütünleşemeyen insanlar olmak üzere tüm insanların bırakın evlerinin, şehirlerinin sınırlarını, ülkelerinin bile sınırları aşıp bilgi edinebilmekte, dostluklar kurabilmekte, eğitim alabilmekte, alışveriş yapabilmektedirler. Bu durum dünyayı küçük bir köy haline getirdi. İnsanlar sanal işyerleri ve mağazalar açabiliyor, gazeteler, dergiler ve televizyonlar kurabiliyorlar. Bu sayede geniş kitlelere rahat ulaşabiliyorlar.

Bilgisayar ve internetin sağladığı kolaylıklar içinde dünyada birçok ticari ve örgütsel yapılarda değişime uğradı. Binlerce çalışan insan, yüksek maliyetli büyük ofisler yerine bilgisayar ve internet tüm dünyayı küçük bir bilgisayar ve ekranın içine alır hale geldi.  Örgütlerde üye ve ortakların kayıtlarını tutmak, onlardan bilgi ve belge almak ve vermek, büyük ve gösterişli binalardan hizmet etmek zorunluluğu adeta kalktı.

İnternetin sağladığı haberleşme hızı ve genişliliği daha küçük mekânlardan sınırlı sayıda personelle bir örgütsel yapıyı yönetme imkânlarını artırdı. Bu gelişmeler nedeniyle birçok insan işini kaybediyorda görünse, bir taraftan da yeni iş alanları devreye birdi. Bilgi üretmek ve yaymak daha ön plana çıktı.

Gencinden yaşlısına kadar her birey kurulan siteler ile konu bazında gruplar kurabiliyorlar, üye olabiliyorlar, üyelik işlemlerinden, faaliyet duyuruları, toplantılar, eğitim ve bilgilendirme çalışmalarına kadar her türlü çalışmaları oturdukları yerden gerçekleştirebiliyorlar. Geniş bir yelpaze içinde bireyler dünyanın her yanında mağazalar gezebiliyorlar. Alışveriş yapabiliyorlar. Ofis yerine evlerinde çalışabiliyorlar. Ürün pazarlayabiliyorlar. Danışmanlık yapıp bilgi ve belge paylaşabiliyorlar. İşyerlerini ve örgütlerini yönetebiliyorlar. Anketler yapıp sonuç alabiliyorlar ve raporlayabiliyorlar.

Tabii tüm bunlarını kolay kılan araçlardan biri internet teknolojisi ile ortaya çıkan yeni haberleşme araçlarıdır. Bu araçlar sosyal medya olarak tanımladığımız internet teknolojisi kullanılarak bilgiyi ve belgeyi yazılı, işitsel ve görsel olarak çeşitli ortamlarda formlarda topluma ulaştıran platformlar ve yöntemlerin bütünüdür. Bunlardan başlıcaları bloglar, facebook, twitter  gibi çeşitli uygulamalardır. 

Geçmişte fikirlerini, projelerini, ürünlerini toplumla paylaşmak isteyen insanlar yazacak bir köşe bulmakta güçlük çekerken şimdi önlerine koca bir dünya açıldı. Paylaşımlar için günlerce çaba gösterirken şimdi her şey bir bilgisayar tuşuna başmak kadar kolaylaştı. Yazdığınız bir blogu hemen paylaşabiliyorsunuz. Projenizi hemen yayınlıyorsunuz. Ürününüzü hemen tanıtabiliyorsunuz. Bir duyurunuzu çok geniş kitlelere saniyesinde ulaştırabiliyorsunuz.  

Bu kolaylıklar sosyal amaçlı oluşumlar için adeta yeni bir çığır açmıştır. Sosyal paylaşım siteleri ile birçok örgütsel yapının değişime uğradığı bu dönemde sosyo ekonomik bir hareket olan kooperatiflerde bu süreçten etkilenmeye başlamışlardır. Çünkü yapısı itibariyle insanların ayni sosyal ve ekonomik menfaatler için bir araya gelerek güçlerini birleştirdikleri ve birlikte hareket eden topluluklar olan kooperatifler bu iletişim gücü ile daha rahat çalışma imkânlarına sahip olmuşlardır. Temelinde bireylerin birbirleri ile sağladıkları iletişim gücünü kullanan ve ortak hareket eden kooperatifler yeni yüzyılda daha sosyal hareketler içine girebilecekler. Ortakları ile bütünleşebilecekler ve ortaklar arası birlikteliği artırabileceklerdir.

Günümüzde kooperatiflerin temel sorunlarında biri olan sahiplenme ve katılım sorunları çok kolay çözülebilecektir. Kooperatifini sahiplenen ortaklar ile örgütler daha güçlenecek, kurumsallaşma ve hizmet kapasitesi anlamında ilerleme kaydedeceklerdir. Bu durum kooperatiflerin daha önce maddi sorunları nedeniyle faaliyetlerini sürdürülebilir kılmadaki sorunlarını da çözecektir.

Ayrıca kooperatiflerin gerek mevzuat gerekse uygulamadaki sorunlarını iletmede kapılarda günlerce bekleme, büyük masraflı toplantıların ardından kamuoyu oluşturma çabalarını daha kolay ve ucuz hale getirecektir.

Daha da önemlisi yöneticilere örgütlerini şeffaflaştırma, ortaklara da kooperatiflerini her an takip edebilme fırsatı verecektir. Karşılıklı güvenin tesis edilmesinde ve denetim sorunlarının bir ölçüde çözümüne katkı sağlayacaktır.    

Başta ABD, Kanada ve İngiltere olmak üzere birçok ülkede kooperatif yöneticileri sosyal medyanın imkânlarını kullanmak amacıyla stratejiler geliştirmeye başlamışlardır. Çünkü başta gençler olmak üzere toplumda bilgisayar kullananların sayısının artması ve sosyal medyayı kullanması bunu zorunlu hale getirmiştir.

Sosyal medyanın kooperatif ortaklarının bilgi aldığı ve verdiği bir alan haline gelmesi, bir ölçüde yönetimleri tedirgin eden bir araç haline de gelmiştir. Bu nedenle yöneticiler kooperatifleri ile ilgili doğru bilgileri paylaşmak, yanlış bilgilenmeyi ortadan kaldırmak, başarılı çalışmalarını duyurmak ihtiyacı içine girmişlerdir.

Sosyal medyanın kooperatifler için önemini gören Uluslararası Kooperatifler Birliği (ICA) 15-19 kasım 2011 tarihleri arasında Meksika’da yaptığı Genel Kurulda bu konuyu da ele almış, dünya kooperatiflerinin sosyal medyayı kullanmaları konusunda değerlendirmeler yapılmış ve bu aracın en iyi şekilde değerlendirilmesi gerektiği ortaya konmuştur. Gerek dünya ölçeğinde gerekse ulusal ölçekte iletişim bu yönde geliştirilmesinin önemi vurgulanmıştır.

Bu doğrultuda dünya kooperatifleri başta ICA olmak üzere tüm kooperatiflerde gerek Facebook sayfası olarak gerekse süratli kısa iletişim olarak twitter, geniş haberler ve yazılar aktarmak için blogların kullanımı yayınlaşmaya başlamıştır.

Sonuç olarak; kooperatifler halkın halka hizmetini öngören oluşumlardır. Bu oluşumları harekete geçiren iletişimdir. Günümüzde iletişimin hızlanmasının olumsuz etkilerinden korunmak, kendini daha iyi anlatabilmek, geleceğin kooperatifçilerini yetiştirmek için internet ve sosyal medya kullanılması gereken araçtır. Kimimize göre çocukça gelse de bu gücün küçümsenmemesi gereklidir.

Ortaklar ve kamuoyuyla bütünleşmenin aracı olan sosyal medya, kooperatifler için geleceğin anahtarıdır. Bu nedenle kooperatifler gelişen dünyaya ayak uydurmak zorundadır.  

http://www.facebook.com/#!/groups/293346694288/ 

 
Toplam blog
: 416
: 790
Kayıt tarihi
: 19.02.10
 
 

Tarım, Gıda, Ormancılık, Çevre, Örgütlenme ve Proje konularında çalışmalarda bulunmaktayım. Öncel..