Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Haziran '07

 
Kategori
Gelenekler
 

Tatlı bir gelenek

Tatlı bir gelenek
 

Her ne kadar yemek - mutfak kategorisi ile bağlantılı olsa da lokma dökmek İzmir' e özgü bir gelenektir. Sözlük anlamı olarak, sulu hamuru kızgın yağ ya da tepsinin içine akıtarak pişirmek olan lokmayı, yemek güzel de, o aşamaya kadar yapılanlar sanıldığı kadar kolay değildir. Bazen elde, son zamanlarda otomatik makinalarda, el değmeden lokma dökülmekte.

Geçtiğimiz hafta Ankara'ya gitmeden önce, Perşembe günü Kipa Alışveriş Merkezindeki çarşıda arkadaşlarıma uğramak istedim. Kemalpaşa camii altındaki hırdavatçı Abo'ya uğradıktan sonra ara sokaklardan Girne Bulvarı'na ulaşıp ve Kipa'nın servisleri ile gitmeyi düşündüm. Gazi Lisesi ile Anadolu Kız Meslek Lisesi arasında kalan 1736 sokağın köşesinde lokma döküyorlar. "Kısmet " dedim, sıraya girdim, plastik kaba yerleştirilen 5-6 lokmayı afiyetle yedim. Lokmacılara teşekkür edip hayır sahiplerine de "Allah kabul etsin" diyerek yoluma devam edip Kipa'ya ulaştım.

Bu hayrın okul çevresinde olması özellikle öğrencileri çok memnun etmişti. Lokmaların yanına aldıkları gazlı içeceklerle bir başka mutlu olmuşlardı, ben de o tabloyu görünce sevinmiştim.

Ertesi gün, Cuma günü Ankara biletimi almak için Basmane'ye gideyim, böylece uzun zamandır uğramadığım İbrahim (ISKIR)'in de gönlünü almış olurum diye düşündüm. Karşıyaka'dan başlayan vapur yolculuğum Pasaport iskelesinde son buldu. Yürüye yürüye Hilton'un önünden Gazi Bulvarı'na, oradan da Basmane'ye ulaşırım diyordum kendi kendime. Hilton'un önündeki taksi durağının karşısında lokma döküyorlar. Yoldan geçenlere de ikram ediyorlar. Gene "Kısmet" dedim. Taksicilerden birisi hayır-hasenat için döktürüyormuş lokmayı. İkram edilen bir kaç lokmayı yedikten sonra teşekkür edip, "Allah kabul etsin" dilek ve temennilerimle ayrılıp o günkü işlerimi de tamamladım.

İzmir'de yaşayanlar bu güzel geleneğimizi iyi bilirler. İnsanlarımız, kaybettikleri yakınları için 3 - 7 - 40 - 52 - senesi, 'adettir' diye lokma dökerler. Bazen hiç bir neden olmadan da içlerinden geldikleri için yalnızca 'Hayır yapmak amacıyla' da lokma dökenlere de rastlarsınız. Bu güzel olay İzmir'in her köşesinde karşınıza çıkabilir.

İzmir'i yeni mesken tutanlarlar ve kentimize konuk olarak gelenler karşılaştıkları bu güzel tablo karşısında hem şaşırıyorlar hem de lokmaların tadına baktıkça mutlu oluyorlar.

Bu güzel ve tatlı gelenek beni son derece mutlu etmekte. Ancak yaşadığım bu güzel anlar, bazılarınıza bir rastlantı olarak gelse de ben buna inanmıyorum. Beni, yolumu değiştirmeye zorlayan, başka güzergahları kullanmamı isteyen, sonunda o lokmayı yedirip içimden gelerek okuyacağım bir duaya ihtiyacı olanlar mı bunu yaptırıyor, bilemiyorum.

Ama içimden öyle olduğuna dair inancım fazla.

Aşağıdaki linke tıklarsanız evde hazırlamanız için kolay bir tarif var, ben de denerim bir ara. Afiyet olsun.

http://www.turkpoint.com/yemek/ces_ve_sur_tatli/lokma.asp
 
Toplam blog
: 240
: 2494
Kayıt tarihi
: 13.04.07
 
 

6 Mayıs, bir Hıdırellez günü "Merhaba dünya" demişim. Geçen elli küsur yıl. Bir şarkı vardır Osma..