Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Eylül '16

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Tüketiciyim, Haklarım Neler? Kayıplarım Neler?

Tüketiciyim, Haklarım Neler? Kayıplarım Neler?
 

Tüketicilerle ilgili yasalar çıkmaya başlayınca insanlar bazı konularda tam da umutlanmışken, bankalar enerji şirketleri bulundukları pozisyon, güç, organizasyon sayesinde tüketici ve kullanıcılara sürekli üstünlük sağlayabiliyorlar. Hak aramak için neye hakkımızın olduğunu toplum olarak bilmek ve o uğurda mücadele etmemiz gerekirken, temel sorunumuz çoğunluk olan biz tüketiciler arasında herhangi bir güçlü bağ bulunmazken, diğer grup olan kapitalistler çok daha organize ve doğal olarak güçlülerdir.

Geçen yıl bir cep telefonu aldım. Birinci ayın ortalarında sistem çöktü, ekran gitti. Servise götürdüm, programın çöktüğünü belirttiler. Bana bir hafta sonra telefonumu vereceklerini belirttiler, numaralarım silindi, bana zamanında ulaşmayan mailler, telefonlar yüzünden bazı iş fırsatlarını kaçırdım. Zarara uğradım. Bu mümkün mü? Değil mi?  İki ay sonra mikrofonu arızalandı yine servise gittim.  Yine bana tüm numaralarım silineceğini ve bir hafta sonra telefonumu alabileceğimi söylediler, ben de mecburen kabul ettim. Yine telefonumdan ayrı kaldım. Daha önceki kayıplarım, katlanarak devam etti. Dostum, kardeşim dediğim bir insanın babasının cenazesinde yer alamadım. Bu beni ziyadesiyle üzdü. Hadi diğerleri maddi kayıplardı ancak bu tür bir kayıp para ile karşılanır mı? Dolayısıyla dostuma çok mahcup oldum. İkinci bir telefonum olmadığı için ulaşmam gereken insanlara ben ulaşamadım, bana ulaşması gerekenler de telefonlarına çıkmadığımı veya telefonumu bilinçli olarak kapattığımı düşünerek benim hakkımda olumsuz şeyler düşündüler. Mümkün mü? Bence mümkün. Her iki olayda da servis bana çok yakın bir yerde olmadığından telefonu servise vermek için gidiş gelişte yol ücreti ödedim. Yarım günümü aldığından iki yarım günün toplamı tam bir günlük ücreti patronum maaşımdan kesti. Bu mümkün mü? Bence bu durum da pekâlâ mümkün.

Bitmedi ben son derece titiz bir kullanıcıyım, özel kılıflar ekran koruyucularla telefonumu koruduğum halde telefonum üçüncü defa bozulunca tepem iyice attı. Garanti süresi dolmadan iki kez servise gitmiş, üçüncüsünde artık Tüketici Hakem Heyetine gitmeye karar vermiştim. İlçede bulunan kaymakamlık binasındaki Tüketici Hakem Heyetine numaratör ve sırada bekleyen bir sürü insanlar gördüm. Sıraya girdim. Önce bana bir form ve başvuru sırasında istenecek belgeleri gösteren A5 ölçülerinde bir kâğıt verdiler. “Burada yazılı evrakları da hazırlayıp, formu bize teslim et dediler.” Servis fişleri, fatura fotokopisi isteniyordu, mecburen eve döndüm. Uzun bir aramadan sonra evrakları bulabildim. Formu doldurdum, yolda giderken bir kırtasiyeciye uğradım. Tekrar Tüketici Hakem Heyetine gittim. Numaratörden yeniden sıra fişi aldım. Beklemeye başladım. Ancak bir şeyi kasıtlı olarak yazmayı unutmuştum. Formun alt kısmında bulunan talep kısmında, ürün iadesi, bedel talebi, tamiri kutucukları vardı. Neyse görevli memur formları aldı ve bana “bu talebiniz komisyona sunulacak, komisyon karşı taraftan savunma alacak, daha sonra size de karşı tarafa da yazı yazılacak, duruma göre eğer olursa sizi hakeme yönlendireceğiz. Bu konu size detaylı olarak iadeli taahhütlü bir yazı ile tarafınıza bildirilecek, eğer durum sizin lehinize çıkarsa karşı taraf ya ödemeyi seçer, ya da üst mahkemeye başvurabilir o zaman da süreç uzar. Ancak karşı taraf üst mahkemeye gitmezse en az altı ay telefonunuzu ya kullanmamanızı, ya da hakeme gösterip rapor yazdırana kadar dikkatli kullanmanızı öneririm. Bu arada telefonunuzu düşürmemeye, kırmamaya dikkat etmenizi tavsiye ederim.”

Ben doğrusu şaşırmıştım. Birincisi artık telefonu kullanamazdım, ya düşürürsem, ya da formda belirttiğimden daha başka arıza veya arızalar oluşursa hakem heyetince atanan hakeme durumu izah edemezdim. Ben bunları düşünürken ve gitmeye hazırlanırken memur beni durdurdu. “Beyefendi burada talebinizi yazmamışsınız, talebiniz iade mi, tamir mi değişim mi bunu tam olarak belirtmeniz gerekir?”

Benim gerçekten kaybım sizce tam olarak nedir? Ne talep etmeliyim? İade mi? Ürün bedeli mi? Yoksa tamir mi talep etmeliyim? Ya da şöyle tekrar sorayım? Benim bu telefonu aldıktan sonra kayıplarım nedir? 

 

                                                                  ***

Kimse yorum yapmamış, cevap da vermemiş. Güzel o zaman ben vereyim. Benim bu telefonu almakla yüz bin lira zararım oldu desem, bu gerçekçi olur mu? Neden olmasın? Benim ne iş yaptığıma göre elbette değişir. Burada üzerinde durulması gereken konu; insanlar verdiklerini aylar sonra alabildikleri zaman mutlu oluyorlar. Eskiden o da yoktu, doğru ama yeterli değil. Çünkü bir insan iletişim kurabilmek için daima yedek bir telefona ihtiyaç duyar. Bu durumda tıpkı kasko sisteminde olduğu gibi, arıza benden kaynaklanmıyorsa firma bana telefon tahsis etmeli, yol, kırtasiye ve günlük ücret kayıplarımı karşılamalı. Ayrıca telefonumdaki numaralar yedek telefona aktarılmalı ve benimle iletişim kurmak isteyenler beni daima bulabilmeli. Belki ben önemli biriyim! Herkes en özeldir aslında. Manevi kayıplarım hariç...

 
Toplam blog
: 2271
: 163
Kayıt tarihi
: 15.10.14
 
 

Bugünün doğrusu yarının eğrisi, dost görünenler düşman ve herşey aslında zıddı olabilir. Büyük ih..